2013-05-22, 18:54
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhirgoyt
Det var det jag tänkte också. Får se hur det blir med lagring bara. Funderar antingen på att ta bild 1 gång/minut hela tiden och ladda upp till server. Ska labba lite.
Varför inte sätta upp ett trådlöst nätverk som den kan skicka datan via? Tänker mig mer att man har en hemserver och kopplar alla enheter i hemmet dit. Då skulle man kunna spara allt på hemservern/NASen.
Citera
2013-05-22, 22:29
Medlem
Zhirgoyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Varför inte sätta upp ett trådlöst nätverk som den kan skicka datan via? Tänker mig mer att man har en hemserver och kopplar alla enheter i hemmet dit. Då skulle man kunna spara allt på hemservern/NASen.

Mm det får nog bli något sådant. Dock har jag ingen bra fungerande NAS just nu.
Citera
2013-05-27, 20:22
Medlem
droles avatar
Fick nyligen hem en Raspberry Pi och det är lite akut att få igång den, ska iväg på mässa snart med den.
Kan inte se vad jag gör för fel.

Inpluggat:
Mus + Tagenbord(USB)
HDMI
Ström
SD-kort

På SD-kortet är Raspbian bränt.

Film där jag försöker visa hur det ser ut: https://www.dropbox.com/s/o8g59jdsnt...2020.08.29.mp4
(filmat med mobilen, Dropbox sabbar kvalitén men man borde se iaf)

Den gröna lampan blinkar som sagt fast så pass snabbt så jag inte har en chans att räkna.
Antalet blinkningar så tydligen resultera i nått error-meddelande om jag fattat det rätt.
Citera
2013-05-27, 20:34
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drole
Den gröna lampan blinkar som sagt fast så pass snabbt så jag inte har en chans att räkna.
Antalet blinkningar så tydligen resultera i nått error-meddelande om jag fattat det rätt.
Testa att starta utan mus. Kontrollera att den får den rekommenderade strömstyrkan också.
Citera
2013-05-27, 20:38
Medlem
Citat:
Fick nyligen hem en Raspberry Pi och det är lite akut att få igång den, ska iväg på mässa snart med den.

Inpluggat:
Mus + Tagenbord(USB)
HDMI
Ström
SD-kort

Film där jag försöker visa hur det ser ut: https://www.dropbox.com/s/o8g59jdsnt...2020.08.29.mp4

Jag tror att man måste starta den med nätverkssladden inkopplad, testa det.
Citera
2013-05-27, 20:41
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xevi
Nej. Verkligen inte!
Citera
2013-05-27, 20:48
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Testa att starta utan mus. Kontrollera att den får den rekommenderade strömstyrkan också.
Testade utan mus och tagentbord men fungerade inte, fick liknade resultat.
(film kommer snart, ska bara hinna laddas upp)

Citat:
Ursprungligen postat av Xevi
Nej, ska inte behövas.

Ska testa att skriva till SD-kortet från en laptop, kör debian.
Bästa sättet att säkerställa att allt är skrivet korrekt?(tänker på hash, men vet inte bra kommando/mjukvara)
Senast redigerad av drole 2013-05-27 kl. 20:56.
Citera
2013-05-27, 20:58
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ska testa att skriva till SD-kortet från en laptop, kör debian.
Bästa sättet att säkerställa att allt är skrivet korrekt?(tänker på hash, men vet inte bra kommando/mjukvara)

Använd den rekommenderade programvaran win32diskimager. I Debian kan du använda dd.
Om du har en annan laddare samt SD-kort, testa med dom. Vissa SD-kort stöds inte. Lika så med laddare ofc.
Citera
2013-05-27, 21:01
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Använd den rekommenderade programvaran win32diskimager. I Debian kan du använda dd.
Om du har en annan laddare samt SD-kort, testa med dom. Vissa SD-kort stöds inte. Lika så med laddare ofc.
Använde win32diskimager till de två första kortet jag testade med.
Ska testa dd nu då.

Ska se om jag kan hitta en annan laddare, men då den får ström borde det fungera tycker jag.
Orginalladdaren till Nexus 4 så ska inte vara någon skit.
Citera
2013-05-27, 21:41
Medlem
Vid första start ska nätverkskabel vara inkopplad.
Citera
2013-05-27, 21:43
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:

Inpluggat:
Mus + Tagenbord(USB)
HDMI
Ström
SD-kort

Blinkningarna som du får ser inte ut som felblinkningar utan normal läsning av minneskortet. Felblinkningarna sker i långsammare takt med alla blinkningar lika långa.

Har du testat på en annan TV/monitor, alternativt med en annan HDMI kabel?
Citera
2013-05-27, 21:44
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Vid första start ska nätverkskabel vara inkopplad.

Hmmm det gjorde inte jag och det fungerade OK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in