2005-04-18, 11:29
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shevek
Den första invändningen som kan göras är nog mot tanken om självägarskapet, ingen nyliberal verkar riktigt kunna förklara varifrån det kommer.
Hos Nozick är det ett axiom. Försvaret av axiomet brukar bestå i att man drar ut gräsliga konsekvenser av vad det innebär att inte erkänna självägande (dvs. att någon annan skulle äga individen eller delar av individen eller att individen skulle vara icke-ägd vilket betyder rättslös) - men visst, i grund och botten är det ett antagande. All politisk filosofi vilar med nödvändighet på antaganden.

Citat:
Nozick menar att det är moraliskt rätt ifall ingen (just då levande?) individ får det sämre genom ett sådant ägande jämfört med om marken skulle varit oägd. Men varför ska vi jämföra med ett sådant ägarlöst tillstånd? Det är möjligt att ingen får det sämre ifall Maria gör en tidigare kolgruva till sin ägodel, men Maria kanske är en usel organisatör av kolgruvor. Detta leder till att Peter visserligen inte får det sämre, men om istället han (eller en grupp andra personer, eller staten (som sedan kanske väljer att använda en del av pengarna som tjänas på kolgruvan till att bygga skolor eller sjukhus) - om vi nu anser att den existerar vid det här tillfället) skulle drivit kolgruvan så skulle alla fått det ännu bättre än om Maria skulle gjort det. Varför måste vi då acceptera att Maria gör kolgruvan till sin?
Här får vi hålla isär två olika situationer. Du verkar tala om en situation där det finns ett högst begränsat antal kolfyndigheter och påpekar då att allmänheten får det sämre om dessa tas i bruk av en ineffektiv entreprenör. Det är förstås rätt och riktigt. Problemet med Nozicks resonemang är att det är tveksamt om någon skulle ha rätt att alls hävda äganderätt till sådana fyndigheter eftersom det alltid påverkar de andras situation, oavsett kvaliten på entreprenören - de berövas möjligheten att bryta kol och blir därmed fattigare. Nozicks resonemang fungerar på resurser som finns i extremt överflöd - vatten, sand, Sibiriens skogar och liknande. Ju större knapphet, desto svårare blir det att tillämpa argumentet, och i bakgrunden finns alltid blixlåsargumentet som torpederar hela modellen. Jag håller helt med om att det här är ett avgörande problem med Nozick.

Citat:
min önskan att se ett oindustrialiserat landskap tycks kunna offras, bara för att jag materiellt sett får det bättre om Maria (eller Peter) tar en kolgruva i sin ägo. Faktum är att det faktiskt inte känns helt konstigt, tycker jag, utifrån en nyliberal-liknande synvinkel, att hävda att varje individ borde ha vetorätt mot Marias kolgruveplaner.
Estetiska invändningar är lika giltiga som materiella. Då är den knappa resursen tillgången till vackert landskap (jfr ren luft, icke-försurad skog, tystnad). Om det fanns sköna dalgångar med schyssta kolfyndigheter så att det räckte till alla och envar skulle problemet kunna lösas genom att Maria bröt kolet i en dal och naturnjutarna höll till i en annan dal. Så ser inte världen ut, förstås, och där får mycket riktigt Nozick problem. En lösning skulle förstås kunna vara något slags auktionsförfarande där den som vill bryta kol, alternativt njuta av solnedgången, köper sig den rätten av motparten som därmed berövas möjligheten till andra användningsområden (dvs. en Coase-lösning). Problemet är att det förutsätter att den initiala äganderätten redan är bestämd, och vi vet inte hur det ska gå till. Återigen, jag håller med om att det är ett problem hos Nozick, vilket var poängen med mitt första inlägg.

Off topic: Är du en riktig utilitarist? Vore kul med någon tråd om hur en utilitaristisk politisk filosofi ser ut och fungerar. Vill du starta en?
Citera
2005-04-21, 20:35
Medlem
Hos Nozick är det ett axiom. Försvaret av axiomet brukar bestå i att man drar ut gräsliga konsekvenser av vad det innebär att inte erkänna självägande (dvs. att någon annan skulle äga individen eller delar av individen eller att individen skulle vara icke-ägd vilket betyder rättslös) - men visst, i grund och botten är det ett antagande. All politisk filosofi vilar med nödvändighet på antaganden.

I sådana fall verkar det ju inte vara ett axiom, utan vila på antagandet att vissa konsekvenser (lidande, exempelvis) är moraliskt felaktiga (eller handlingarna som leder tilll dessa konsekvenser är moraliskt felaktiga), medan andra (lycka, exempelvis) är bra. Detta hävdar ju exempelvis utilitarismen, men olika utilitarister anser väl olika saker om vad man ska få göra med sin egen kropp - de flesta anser väl att det ska vara lagligt att dricka kaffe, medan klart färre anser att det ska vara lagligt att sälja heroin till sjuåringar.

Här får vi hålla isär två olika situationer. Du verkar tala om en situation där det finns ett högst begränsat antal kolfyndigheter och påpekar då att allmänheten får det sämre om dessa tas i bruk av en ineffektiv entreprenör. Det är förstås rätt och riktigt. Problemet med Nozicks resonemang är att det är tveksamt om någon skulle ha rätt att alls hävda äganderätt till sådana fyndigheter eftersom det alltid påverkar de andras situation, oavsett kvaliten på entreprenören - de berövas möjligheten att bryta kol och blir därmed fattigare. Nozicks resonemang fungerar på resurser som finns i extremt överflöd - vatten, sand, Sibiriens skogar och liknande. Ju större knapphet, desto svårare blir det att tillämpa argumentet, och i bakgrunden finns alltid blixlåsargumentet som torpederar hela modellen. Jag håller helt med om att det här är ett avgörande problem med Nozick.

Det är till och med tveksamt ifall det är tillämpbart på sibiriens skogar, det är inte alls otänkbart att vi kan hitta en individ som skulle få det sämre ifall något skulle komma och hävda äganderätten till dessa (eller en bit av dem).
Men hur anser du att det ska lösas? En korrekt moralisk(/politisk) teori kan väl inte innehålla några som helst svagheter? Eller har du så annorlunda åsikter jämfört med Nozick att du anser att hans teori inte alls kan räddas?

Estetiska invändningar är lika giltiga som materiella. Då är den knappa resursen tillgången till vackert landskap (jfr ren luft, icke-försurad skog, tystnad). Om det fanns sköna dalgångar med schyssta kolfyndigheter så att det räckte till alla och envar skulle problemet kunna lösas genom att Maria bröt kolet i en dal och naturnjutarna höll till i en annan dal. Så ser inte världen ut, förstås, och där får mycket riktigt Nozick problem. En lösning skulle förstås kunna vara något slags auktionsförfarande där den som vill bryta kol, alternativt njuta av solnedgången, köper sig den rätten av motparten som därmed berövas möjligheten till andra användningsområden (dvs. en Coase-lösning). Problemet är att det förutsätter att den initiala äganderätten redan är bestämd, och vi vet inte hur det ska gå till. Återigen, jag håller med om att det är ett problem hos Nozick, vilket var poängen med mitt första inlägg.

Det går nog inte ens att lösa genom att dela upp jorden i olika delar, där vissa bevaras och andra inte, då det finns (och har antagligen alltid funnits) människor som velat se hela jorden oindustrialiserad.
En auktionslösning är förstås något klart annorlunda, och hör väl inte hemma i den här tråden, men den verkar leda till många nya problem.

Off topic: Är du en riktig utilitarist? Vore kul med någon tråd om hur en utilitaristisk politisk filosofi ser ut och fungerar. Vill du starta en?

Jag har ingen filosofiexamen om det är det du menar (däremot läser jag praktisk filosofi), men jag är utilitarist. Jag vet inte om jag orkar starta en sådan tråd, kanske senare.
Citera
2005-05-02, 02:12
Medlem
Eftersom detta är en av få trådar om nyliberalism som inte handlar om vad nyliberalismen säger i enskilda frågor, utan handlar om huruvida nyliberalismen (som moralteori) är riktig eller felaktig, så skulle det vara trevligt ifall den inte dog ut totalt. Eller är det helt enkelt så, att det nästan inte finns några nyliberaler på det här forumet som är intresserade av att diskutera om nyliberalism?
Citera
2005-05-20, 14:04
Bannlyst
Jag är lite kluven i mitt förhållande till Nozick. Ibland är han lysande och knivskarp i sin logik, för att sedan sno in sig i kapitellånga resonemang där han använder algebra för att bevisa sina teser, och hänvisar till fotnoter som är flera sidor långa. Dessutom missuppfattade han grovt en av objektivismens grundtankar, vilket förvånar mig oerhört.
Citera
2005-05-21, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticEnquirer
Jag är lite kluven i mitt förhållande till Nozick. Ibland är han lysande och knivskarp i sin logik, för att sedan sno in sig i kapitellånga resonemang där han använder algebra för att bevisa sina teser, och hänvisar till fotnoter som är flera sidor långa. Dessutom missuppfattade han grovt en av objektivismens grundtankar, vilket förvånar mig oerhört.
Ja, när han skriver om annat än varför nyliberalism skulle vara moraliskt rätt, exempelvis när han skriver om marxism, så argumenterar ofta han på ett väldigt bra sätt.

I övrigt bör den här tråden hållas fri från marxism, scientologi, objektivism, feng shui och annan pseudo- eller enkelt falsifierbar vetenskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in