Hej, i den här tråden är jag ute efter rent medicinska bedömningar av fenomenet hängning. Borde man inte dö snabbare om man hänger sig med en plastpåse runt huvudet? Det känns ju så, rent spontant. Luften tar ju slut snabbare, och det blir en dubbel-effekt. Och boja händerna bakom ryggen så klart.
Om vi säger att personen hänger sig i från taket i sin lägenhet.
När man väl ha snaran runt halsen så andas du väl inte?
Snaran borde väl dra åt så man inte kan andas och då spelar plastpåsen ingen roll.
Men visst jag har inte hängt mig så jag vet inte, men jag tycker att du dör av syrebrist när du hänger i taket.
För är det riktigt hängning så dör du av du bryter nacken.
Men när det inte är något fall och du hänger på en korthöjd så borde du ju kvävas av att snaran drar åt och då borde du inte kunna andas.
Du fiskar om upplysning angående hängning och med tanke på dina tidigare trådstarter så får jag nog brinna i helvetet för det här, men låt gå.
Här får du det du söker efter som svar på varför iden med en plastpåse är onödigt
Om man hänger sig med en snara runt halsen så kan man antigen kvävas och/eller strypas (ifall man inte har fallhöjd). Med kvävning menas att luftpassagen stoppas och strypning att blodflödet stryps till hjärnan. Det man vill uppnå är att stoppa blodflödet till hjärnan.
Kvävning tar flera minuter i sämsta fall. Döden kan även ske ögonblickligen ifall man har tur beroende på en ”nervreflex”. Men det är dumt att chansa, den hängde kommer vilket fall som helst att uppleva en djävulsk smärta.
Strypning däremot om den är rätt utförd och total, resulterar i omedelbar medvetslöshet Det är kärlen på halsens framsida (carotiderna) som skall strypas av (det behövs bara ett tryck på omkring 5 kg för att åstadkomma det). De andra kärlen som sitter i nacken (vertebralartärer) kommer fortfarande vara öppna då det inte har något tryck med denna metod. Annars så krävs det ett tryck på ca 40 kg för att även täppa till dem. Men som sagt det är en annan historia.
Förfarandet innebär att ha knuten på baksidan av nacken så det maximala trycket kommer på halsens framsida. Det som den hängde kommer att känna är tryck runt halsen – ev. smärta => medvetslös inom loppet av någon sekund.
Det en utomstående ser är – Hängningen – efter1-2 sekunder kramper som pågår i någon minut sen död. Kramperna kommer dels på grund av forsat blodflöde i vertebralartärerna (hjärnan får blod från dessa) och av syrebristen (asfyxi).
Så teoretiskt kan man hänga sig sittandes på en stol med en snara om halsen och bara sjunka ned.
(Har för mig att Svullo gjorde så, men då redigt berusad)
En snyggare metod torde vara att använda en blodtrycksmanschett runt halsen sedan bara pumpa ...
Så nu förstår du att med en riktigt utförd hängning så behövs ingen plastpåse.
Senast redigerad av Han där borta 2012-05-31 kl. 23:59.