2012-05-25, 13:29
Medlem
Jag har hållt på lite med aktier för ganska många år sen, då mest för nyfikenhet.

Nu tänkte jag ta tag i mitt sparande igen. Jag har inte så stor kunskap om aktier och hänger inte med så jättebra på börsnyheter. Så jag känner att jag inte kommer att slå index på lång sikt (5-10år) och det verkar inte många fonder heller göra, efter vad jag har läst.

Så min strategi är helt enkelt att köra på ETFer, nu i början kanske XACT Obligation och sen när konjunkturen börjar gå upp lite mer så byter jag till Olja och aktie-baserade ETFer.

Som jag har förstått det så blir det en del avgifter vid köp (100kr) och sälj (100kr) av ETFer, så jag tänkte spara ihop så jag har ca. 40.000kr innan jag köper en.

Samtidigt tänker jag skaffa ett bankkonto med hyffsad ränta (5,35%) men låser då pengarna för att använda till bostad om ca 4-5 år. Just nu hyr jag.

Så är detta en rimlig och sund strategi, eller har ni några goda råd till mig?
Citera
2012-05-25, 14:10
Medlem
Var har du hittat den där räntan på sparkonto ?

5.35% är ganska mycket!
Citera
2012-05-25, 15:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Varför inte spara i gratisindexfonden Avanza Zero? Pumpa in pengar där när börsen dippar.
Citera
2012-05-27, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluppy
Var har du hittat den där räntan på sparkonto ?

5.35% är ganska mycket!
Det är ett norskt bostadssparande för ungdomar. Bor nämligen i Norge. Men pengarna måste användas för bostad.
Citera
2012-05-27, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogis
Det är ett norskt bostadssparande för ungdomar. Bor nämligen i Norge. Men pengarna måste användas för bostad.

Det låter ju som en plus minus noll-affär? Givet att de bostäder du tänker köpa är en bostad som i största utsträckning eller uteslutande ungdomar är spekulanter till så betyder det ju bara att priserna pressas upp via en artificiellt hög av staten skapad ränta, men ja kanske att du kan få en fördel mot spekulanter vilka inte klassas som ungdomar.

I mina öron låter det som nationalekonomiskt haveri, men det är ju Norge vi pratar om landet som tagit upp all sin olja så fort som möjligt i väntan på lägre priser och investerat allt i aktiemarknaden.
Citera
2012-05-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overintendent
Det låter ju som en plus minus noll-affär? Givet att de bostäder du tänker köpa är en bostad som i största utsträckning eller uteslutande ungdomar är spekulanter till så betyder det ju bara att priserna pressas upp via en artificiellt hög av staten skapad ränta, men ja kanske att du kan få en fördel mot spekulanter vilka inte klassas som ungdomar.

I mina öron låter det som nationalekonomiskt haveri, men det är ju Norge vi pratar om landet som tagit upp all sin olja så fort som möjligt i väntan på lägre priser och investerat allt i aktiemarknaden.

Ja, räntorna på dessa konton brukar ligga på ca 4,5%. Jag har den bank med bäst ränta för tillfället. Jo, jag kommer få det kämpigt att köpa bostad här. Men jag får försöka göra vad jag kan, och bara spara som tusan. På dessa konton får man max spara 20k om året dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in