Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Exakt. Hur kan man skicka ut ett budskap/erbjudande till en bred massa och förvänta sig att bara vissa ska uppfatta budskapet och dessutom uppfatta det på önskat sätt? Givetvis måste man nischa budskapet, så att det inte går ut utanför målgruppen, och dessutom noga följa hur det uppfattas av den önskade målgruppen, med löpande finjusteringar anpassade efter dessa återkopplingar.
Men va..? Jag har faktiskt ingen aning om vad du pratar om. Dom enda killarna som tror att en lättklädd tjej ber om att bli våldtagen är just våldtäktsmän. Och våldtäktsmän kommer att våldta alldeles oavsett om tjejer har short och linne eller en burka.
Om man nu vill snacka om förebyggande handlingar är kläder det absolut sista jag skulle tänka på för att minska risken för våldtäkt. Det absolut bästa man kan göra är ju att aldrig någonsin vara ensam med en eller flera killar. Alltså aldrig skaffa en pojkvän. Aldrig skaffa en killkompis. Aldrig stanna efter lektionen för att prata med sin manliga lärare. Aldrig vara ensam med sin manliga chef.
Men såklart.. hade kvinnor följt dessa saker skulle ni förmodligen tycka att dom var dumma i huvudet. Om eran tjejpolare helt plötsligt sa att hon inte ville träffa er längre för att hon inte ville riskera att bli våldtagen så skulle ni säkert tyckt att hon var en efterbliven feminist.
Efter att en våldtäkt ägt rum låter det tvärtom. Har en tjej blivit våldtagen av sin killpolare så är hon dum i huvudet som var ensam i ett rum med en kille. Vad trodde hon skulle hända liksom? Efter en våldtäkt ägt rum är alla handlingar som inte går ut på att se alla män som potentiella våldtäktsmän efterblivna.
Men kläder.. Jag har då aldrig sett något bevis på att vilken klädsel man har på sig är avgörande för ifall man kommer bli våldtagen eller inte.
17% av anmälda våldtäkter begås av offrets nuvarande eller före detta partner. Dessa måste väl vara de största slynorna. De har säkert t.o.m visat sig nakna för sin partner. Och om man tigger om att bli våldtagen när man är lättklädd, måste man väl tigga om det ännu mer när man är naken?
(Nej detta är inte endast riktat mot dig. Jag blev bara irriterad på att denna syn som borde vara utrotad för länge sen finns kvar i samhället.)