Citat:
Ursprungligen postat av choo
Nu tycker jag att din definition av en date rape verkar lite luddig. Vad menar du?
Att ha sex med en tjej som inte säger nej?
Att ha sex med en tjej som säger nej?
Att droga en tjej för att kunna våldta henne?
Allt ovanstående?
Du kan ju ta och läsa wikin som jag postat två gånger nu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Date_rape
Citat:
"Date rape", often referred to as acquaintance rape, is an assault or attempted assault usually committed by a new acquaintance involving sexual intercourse without mutual consent.[1][2]
The term date rape is widely used but can be misleading because the person who commits the crime might not be dating the victim. Rather, it could be an acquaintance or stranger.
Min version av termen är att en tjej ligger med en kille som när hon inte känner sig bekväm i det hela. Det blir lite av ett risktagande från hennes sida utan att hon själv förstår varför hon känner det, killen tvingar sig på henne och de har ett snabbt ligg. Vissa inkluderar även "traditionell" våldtäkt i denna term. Dock så finns det en viss skillnad på date-rape och våldtäkt vilket är anledningen till att termen date-rape har uppkommit.
Det intressanta är att denna terminologi inte funnits tidigare i Sverige utan först blivit halvt-introducerad på senare tid. Vilket tyder på att detta beteende blivit vanligare allt eftersom.
Nu är det såhär det ser ut. Att sedan vissa har svårt att blanda in personliga åsikter och känslor i sina argument gör det inte saken enklare. Människan är helt enkelt för komplex för att stifta några lagar om detta, därför är det omöjligt att egentligen (annat än i lösa termer) definera vad som är våldtäkt och vad som är någorlunda acceptabelt.