Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Är hunden irriterad/störd av det? Då bör du höra med veterinär. Fortsätter den växa? Likaså, hör med veterinär. Går den inte bort på en vecka, hör med veterinär. Annars tycker iaf jag att du kan avvakta. (personlig åsikt, bara)
Nej den verkar inte vara irriterad eller något, men när jag rörde vid märket så reagerar han till, verkar som att det sved till för honom när jag rörde det.
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Det ser väldigt mycket ut som en liten ytlig blödning (blåmärke) men det är ju inte omöjligt att det kan vara något annat. Vet inte riktigt vad det skulle kunna vara som gett ett sådant märke dock, ser som sagt väldigt blodrött ut (lite blåton) och det tyder ju på just blödning och inte en hudförändring. "Leverfläckar" är mycket brunare (därav namnet) och både insektsbett och skrapsår brukar vara ljusare.
Allergi, hudsjukdom och parasiter typ skabb, demodex, etc har jag mindre koll på då jag bara haft friska hundar men skulle tro att det drabbar ett större eller fler ställen.
Mina pengar sitter på att det är en liten klämskada, antingen för att kopplet lagt sig kring benet och dragit åt eller från något jox i skogen. Tänk på hur det ser ut om du själv blivit "nypt" av något ganska ytligt. Typ ett litet "hundbett" från lek som tagit i underarmen eller om man staplar tunga saker och precis får in sidan av fingret så att det bara klämmer huden.
Ja, det händer att koppel/rep sätter sig mellan benen på honom och han springer iväg och det klämmer till, det är en bra teori. Men såsom märket ser ut så ser det ut som hudutslag från lopp/fästing? Hittade en bild på nätet, och det såg ganska likt ut, men på bilden så är märket inte lika blodsprängd som på min hund.
Men ni tycker att jag borde avvakta och se om märket sprider sig eller gå bort av sig själv?
Om det nu är ett fästingbett så är det väl inte direkt farligt om man avvaktar med att se hur det sprider sig va?
Får väl vänta ett par dagar och se hur märket blir, i värsta fall drar jag till veterinären på måndag.
Hunden mår inte dåligt eller så, fortfarande lika aktiv, så jag avvaktar då...