2012-05-24, 17:12
Medlem
Mister-Cs avatar
Tjena,
hittade nyligen ett rött märke på hunden och blev lite orolig . Han har aldrig fått såna fläckar förr,
märket ligger innanför låret. Den är inte så stor, typ lite mindre än en centimeter.
Är det något farligt eller är det bara ett skrapsår han fått? Loppbett? Infektion?
Jag vet att det är svårt att avgöra vad det är bara genom att kolla på bilderna men vad tror ni?
Eller är jag bara nojjig ?

http://tinypic.com/r/3479sn5/6
Citera
2012-05-24, 17:21
Medlem
Har inte tittat på din bild, men fästingbett kan ge en rund rodnad.
Citera
2012-05-24, 17:25
Medlem
Cokekillers avatar
Ta hunden till en veterinär och låt dem kolla på det.
Citera
2012-05-24, 17:37
Medlem
Mister-Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cokekiller
Ta hunden till en veterinär och låt dem kolla på det.

Jo, det tänker jag göra om det är något allvarligt och farligt, kan inte bara åka iväg när det är kanske ett skrapsår han fått eller något ofarligt . Någons hund härinne har väl säkert fått liknande märken.
Den närmaste veterinären ligger långt åt helvete härifrån så, jag valde att fråga härinne i hopp att få något svar först, annars blir det väl att åka 20mil till närmaste veterinär
Citera
2012-05-24, 17:41
Medlem
Det där skulle jag faktiskt kolla upp, men jag är en nojmatte. Det ser ju ut som ett blåmärke/leverfläck, men att det kommer plötsligt och utan orsak är skäl nog att börja undra.

Jag har en röd katt som under årens gång har utvecklat fler och fler leverfläckar (som med rödhårigt folk och fräknar), men om en sådandär fläck skulle uppenbara sig skulle jag undra över allergi eller hudcancer.
Citera
2012-05-24, 18:51
Medlem
Myrtens avatar
Är hunden irriterad/störd av det? Då bör du höra med veterinär. Fortsätter den växa? Likaså, hör med veterinär. Går den inte bort på en vecka, hör med veterinär. Annars tycker iaf jag att du kan avvakta. (personlig åsikt, bara)
Citera
2012-05-24, 19:57
Medlem
Imperors avatar
Det ser väldigt mycket ut som en liten ytlig blödning (blåmärke) men det är ju inte omöjligt att det kan vara något annat. Vet inte riktigt vad det skulle kunna vara som gett ett sådant märke dock, ser som sagt väldigt blodrött ut (lite blåton) och det tyder ju på just blödning och inte en hudförändring. "Leverfläckar" är mycket brunare (därav namnet) och både insektsbett och skrapsår brukar vara ljusare.
Allergi, hudsjukdom och parasiter typ skabb, demodex, etc har jag mindre koll på då jag bara haft friska hundar men skulle tro att det drabbar ett större eller fler ställen.
Mina pengar sitter på att det är en liten klämskada, antingen för att kopplet lagt sig kring benet och dragit åt eller från något jox i skogen. Tänk på hur det ser ut om du själv blivit "nypt" av något ganska ytligt. Typ ett litet "hundbett" från lek som tagit i underarmen eller om man staplar tunga saker och precis får in sidan av fingret så att det bara klämmer huden.

Jag hade absolut inte fått panik över något liknande utan väntat (och då har jag något hundratal meter till närmaste vetk). Är det ett blåmärke så försvinner det ju relativt fort, samma sak med svullnad och rodnad från insektsbett, även om det inte direkt ser ut som det... Bor du 20 mil från vetten så misstänker jag norrland och där finns väl inte så mycket fästingar heller? Även om de andra parasiterna trivs och frodas...
Senast redigerad av Imperor 2012-05-24 kl. 20:01.
Citera
2012-05-24, 20:11
Medlem
Mister-Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Är hunden irriterad/störd av det? Då bör du höra med veterinär. Fortsätter den växa? Likaså, hör med veterinär. Går den inte bort på en vecka, hör med veterinär. Annars tycker iaf jag att du kan avvakta. (personlig åsikt, bara)

Nej den verkar inte vara irriterad eller något, men när jag rörde vid märket så reagerar han till, verkar som att det sved till för honom när jag rörde det.

Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Det ser väldigt mycket ut som en liten ytlig blödning (blåmärke) men det är ju inte omöjligt att det kan vara något annat. Vet inte riktigt vad det skulle kunna vara som gett ett sådant märke dock, ser som sagt väldigt blodrött ut (lite blåton) och det tyder ju på just blödning och inte en hudförändring. "Leverfläckar" är mycket brunare (därav namnet) och både insektsbett och skrapsår brukar vara ljusare.
Allergi, hudsjukdom och parasiter typ skabb, demodex, etc har jag mindre koll på då jag bara haft friska hundar men skulle tro att det drabbar ett större eller fler ställen.
Mina pengar sitter på att det är en liten klämskada, antingen för att kopplet lagt sig kring benet och dragit åt eller från något jox i skogen. Tänk på hur det ser ut om du själv blivit "nypt" av något ganska ytligt. Typ ett litet "hundbett" från lek som tagit i underarmen eller om man staplar tunga saker och precis får in sidan av fingret så att det bara klämmer huden.

Ja, det händer att koppel/rep sätter sig mellan benen på honom och han springer iväg och det klämmer till, det är en bra teori. Men såsom märket ser ut så ser det ut som hudutslag från lopp/fästing? Hittade en bild på nätet, och det såg ganska likt ut, men på bilden så är märket inte lika blodsprängd som på min hund.

Men ni tycker att jag borde avvakta och se om märket sprider sig eller gå bort av sig själv?
Om det nu är ett fästingbett så är det väl inte direkt farligt om man avvaktar med att se hur det sprider sig va?
Får väl vänta ett par dagar och se hur märket blir, i värsta fall drar jag till veterinären på måndag.
Hunden mår inte dåligt eller så, fortfarande lika aktiv, så jag avvaktar då...
Citera
2012-05-24, 20:22
Medlem
Imperors avatar
Kan inte komma på något hudutslag som skulle tyda på någon sjukdom som behöver AKUT vård! Även om det skulle vara absolut värsta tänkbara, Cancer eller annat livshotande och allvarligt, så gör en vecka hit eller dit inte någon större skillnad.
Om det växer och inte bleknar (blåmärken kan ju växa lite med tiden, men bleknar) eller om det uppstår ytterligare symptom så kan det ju vara dags att åka in, men i övrigt så är det helt enkelt sådant som händer! Min hund har en hel del småärr och har blivit halt och spräckt klor ett flertal gånger, aldrig varit hos veterinär för det. Åker du själv till akuten eller vårdcentralen för minsta lilla? Visst är det svårare att avgöra allvaret hos en hund än hos sig själv, men med lite lugn och logik så löser sig det mesta!
Citera
2012-05-24, 21:06
Medlem
Mister-Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Kan inte komma på något hudutslag som skulle tyda på någon sjukdom som behöver AKUT vård! Även om det skulle vara absolut värsta tänkbara, Cancer eller annat livshotande och allvarligt, så gör en vecka hit eller dit inte någon större skillnad.
Om det växer och inte bleknar (blåmärken kan ju växa lite med tiden, men bleknar) eller om det uppstår ytterligare symptom så kan det ju vara dags att åka in, men i övrigt så är det helt enkelt sådant som händer! Min hund har en hel del småärr och har blivit halt och spräckt klor ett flertal gånger, aldrig varit hos veterinär för det. Åker du själv till akuten eller vårdcentralen för minsta lilla? Visst är det svårare att avgöra allvaret hos en hund än hos sig själv, men med lite lugn och logik så löser sig det mesta!

Ja, tyvärr så är jag ofta orolig när hunden inte är som den brukar vara.
Som du säger, vi kan inte avgöra om det är allvarligt eller inte, hunden kan inte heller säga ut om den har ont eller ej, nojjig som man är då är man tvungen att dra till veterinären vid minsta lilla olycka.
Kan då inte förstå varför du inte gick till veterinären när klornen sprack? Kunde du fixa skadan själv eller lät du det självläkas?
Citera
2012-05-24, 21:30
Medlem
Mr Hectors avatar
Är ju jättesvårt att säga utifrån en bild det kan lika gärna vara precis som Imperior säger men det skulle också kunna vara mastocytom. Troligast är det bara en liten klämskada eller dylikt, när kollade du där sist? Är den upphöjd i centrum?
Citera
2012-05-24, 21:37
Medlem
Uphills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-C
Tjena,
hittade nyligen ett rött märke på hunden och blev lite orolig . Han har aldrig fått såna fläckar förr,
märket ligger innanför låret. Den är inte så stor, typ lite mindre än en centimeter.
Är det något farligt eller är det bara ett skrapsår han fått? Loppbett? Infektion?
Jag vet att det är svårt att avgöra vad det är bara genom att kolla på bilderna men vad tror ni?
Eller är jag bara nojjig ?

http://tinypic.com/r/3479sn5/6

AKTA DIG! SE UPP!

Röda hund är väldigt smittsamt och kan ge allvarliga fosterskador!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in