2012-05-24, 15:49
Medlem
Funderar lite på det här med upphovsrätt.. Man får ju inte använda någon annans bilder utan tillstånd, om det nu inte är bara för privat bruk. Men det är ju en hel del som använder andras bilder som profilbild på Facebook. Kan inte tänka mig att dom bett om lov för det utan bara tagit en från google eller vad som helst. Skulle dom kunna åka dit för det?

Sen undrar jag, är det på något sätt brott mot upphovsrättslagen att fota/scanna in en tidningsartikel och lägga upp det på sin hemsida? Det är ju inte som att man snor artikelskrivarens artikel, utan man visar ju bara upp den..

Alla dessa klipp på youtube..Känns som att det mesta bryter mot upphovsrätten..eller?
Citera
2012-05-24, 16:15
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedStardust
Funderar lite på det här med upphovsrätt.. Man får ju inte använda någon annans bilder utan tillstånd, om det nu inte är bara för privat bruk. Men det är ju en hel del som använder andras bilder som profilbild på Facebook. Kan inte tänka mig att dom bett om lov för det utan bara tagit en från google eller vad som helst. Skulle dom kunna åka dit för det?

Sen undrar jag, är det på något sätt brott mot upphovsrättslagen att fota/scanna in en tidningsartikel och lägga upp det på sin hemsida? Det är ju inte som att man snor artikelskrivarens artikel, utan man visar ju bara upp den..

Alla dessa klipp på youtube..Känns som att det mesta bryter mot upphovsrätten..eller?
Det låter som att alla fall du tar upp är upphovsrättsintrång. Grundstenen är ju att ingen bryr sig om upphovsrätt idag.
Citera
2012-05-26, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxsill
Det låter som att alla fall du tar upp är upphovsrättsintrång. Grundstenen är ju att ingen bryr sig om upphovsrätt idag.

Ja jag har funderat lite på det där.. Det måste ju finnas hur mycket upphovsrättsbrott som helst nu pga alla bloggar, hemsidor, Facebook osv..

Har även tänkt på alla små citat-/ordspråksböcker som finns. Är det ok? Så länge det bara är korta citat? Och om det står vem som sagt det?
Citera
2012-05-26, 10:49
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ja jag har funderat lite på det där.. Det måste ju finnas hur mycket upphovsrättsbrott som helst nu pga alla bloggar, hemsidor, Facebook osv..

Har även tänkt på alla små citat-/ordspråksböcker som finns. Är det ok? Så länge det bara är korta citat? Och om det står vem som sagt det?
Citera får man göra, om det är motiverat och om man anger källan. Detta för sedvanliga avhandlingar, rapporter och översikter. Sedan dessa citatböcker som du nämner, det är en annan sak förstås. Men eftersom man sammanställer citat från olika håll så får ens verk s.k verkshöjd gissar jag (man har lagt ner tid och möda på att forska fram och ordna citat enligt vissa teman). Annat vore det om jag i en bok har långa citat av en viss författare. Då bryter man mot andan i den generalklausul som säger att man får citera inom rimliga gränser (s.k fair use).

Vad gäller att man snor en bild och har som avatar t.ex så tror jag inte copyrightsinnehavaren är så tajt på det. En forummedlem tjänar ju inga stålar på att ha sin (snodda) avatar. Men skulle en rättighetsinnehavare opponera mot (nät)användandet av en viss bild så är det ju bara att denne hör av sig och ber användaren ta bort bilden. Därmed torde saken vara utagerad. Jag menar, orka stämma småhandlare för copyrightintrång.
Senast redigerad av lampros 2012-05-26 kl. 10:51.
Citera
2012-06-17, 15:03
Medlem
Citat:

ska man hårddra det är det ett brott att lägga upp en tidningsartikel på facebook ja ,även att ladd aupp bilder man inte rår om,men dock så sitter ju inte polisen griper folk som laddat upp en bild på facebook , youtube får du ju en upphovsrättsvarning och videon tas bort om upphovrättägaren ser det , man kan åka dit också men då krävs det att upphovsrätts ägaren lämnar in en anmälan till polisen och det gör dom ju knappast för en 4 minuters video tex, det som kan hända nu när nya lagen börjar gälla i juli är väl att polisen kan kräva tex youtube ska stängas för att dom skyddar upphovsrätt material
Senast redigerad av pederN 2012-06-17 kl. 15:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in