2012-05-24, 13:50
Medlem
Har varit arbetssökande till och från de senaste året. Jobbar nu dock som behovsanställd på ett företag och får lite strötider då och då varje månad. På sidan av detta får jag pengar ifrån Försäkringskassan som aktivitetsstöd. Det hela inklusive min lön har alltid landat kring 8000-9000. Denna månad fick jag dock nästan 8000 i lön ifrån mitt jobb. Dessutom kommer jag att få en ännu okänd summa ifrån Försäkringskassan. Hur mycket pengar kan man få ihop som max, om det nu finns någon gräns? Varje månad skickar jag in en blankett till Försäkringskassan gällande hur mycket jag har jobbat. Men man kryssar inte i arbete på helger (och det är mest därifrån som jag har fått pengar) så hur vet då Försäkringskassan hur mycket pengar jag har tjänat in? Tänker eftersom jag denna månad lär hamna på säkerligen mer än 10000 i inkomster. Kollar dom upp det så att det landar på en bra nivå, eller hur ligger det till? Dom vet bara mina arbetsdagar (vardagar) och timmar. Men inget om timlön osv.

Någon som vet?

Hittade detta, men det säger att om man jobbar på sidan av programmet så minskas inte aktivitetsstödet. Det måste ju innebära att jag kan få i princip "hur mycket som helst" så länge jag inte har ett riktigt fast jobb. Eller?

Hur mycket kan jag få i aktivitetsstöd?
Uppfyller du villkoren för a-kassa beräknas ditt aktivitetsstöd utifrån a-kassans dagpenning. Om du deltar i ett program på heltid kan du högst få 680 kronor per dag, före skatt. Dagarna med aktivitetsstöd räknas av från dina dagar med a-kassa. Om du inte uppfyller villkoren för a-kassa och har fyllt 25 år får du 223 kronor per dag i aktivitetsstöd om du deltar i ett program på heltid.

Hur fungerar det om jag arbetar?
Om du arbetar en dag istället för att delta i ditt program får du ingen ersättning för den dagen. Arbetar du istället för att delta i programmet en del av en dag så minskas ditt aktivitetsstöd. Om du arbetar vid sidan av programmet minskas inte ditt aktivitetsstöd.
Senast redigerad av Coverband 2012-05-24 kl. 13:54.
Citera
2012-05-25, 18:30
Medlem
rekomenderar att du ringer upp fk och frågar.

fk inhämtar uppgifter från skatteverket och arbetskassornas samarbetesorganistation mm för att samköra osv. Eftersom FK är involverade i iprincip allt som pågår i bidrag, i samarbete med andra såklart, så kommer du att fastna, och bli återbetalningsskyldig. vid utbetalningar på 1.5 miljarder per dygn så kan du lita på att det finns kontrollfunktioner... det kanske går en gång.. eller två.. men du upptäcks troligen och blir återbetalningskyldig om du fått för mycket. det är som alltid med staten iprincip din skyldighet att veta lagar och regler.. staten är elaka fordringsägare

har du jobbat två dagar en helg vecka X så måste du ju fråga hur du ska redovisa dessa om nu möjligheterna inte finns på dessa stela blanketter.

som kuriosa kan nämnas att internt inom fk fattar man inte det här med helgarbete själva. systemen får iprincip krupp vid allat annat än kontorstid.. fast det kanske alla sådana stödsystem lider av.. man tillgodoser de flesta

gl hf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in