2012-05-24, 11:27
Medlem
Tjena!

Har en frga jag skulle vilja ha lite sikter ev. svar om.

r det rimligt att krva halva hyran trots att jag flyttat ut ut bostadsrtten jag och mitt ex ger 50% vardera p trots att hon vgrar slja eller kpa ut mig tills hon hittat en ny bostadsrtt? Har ppekat att jag vill slja omgende s vi kan g vidare och att jag inte vill betala fr hennes uppehlle. Vad sger ni?
Tack p frhand
Citera
2012-05-24, 11:38
Medlem
Hej.

Nej det r inte rimligt, men vad r rimligt i denna vrld?

Brjar hon tjafsa gllande halva avgiften ( Inte hyra ) s hade jag avslutat detta omgende.

Gr en bodelning direkt och tvinga till frsljning.

Har ni ln p den? Hur gr ni med rntan i s fall?
Citera
2012-05-24, 11:52
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic29
Tjena!

Har en frga jag skulle vilja ha lite sikter ev. svar om.

r det rimligt att krva halva hyran trots att jag flyttat ut ut bostadsrtten jag och mitt ex ger 50% vardera p trots att hon vgrar slja eller kpa ut mig tills hon hittat en ny bostadsrtt? Har ppekat att jag vill slja omgende s vi kan g vidare och att jag inte vill betala fr hennes uppehlle. Vad sger ni?
Tack p frhand

Inte moraliskt rimligt, men rttsligt. F ut bostadsrtten till frsljning, antingen genom bodelning eller genom 6 i Lag (1904:48 s.1) om samgandertt.
Citera
2012-05-24, 11:56
Medlem
Zijns avatar
Hm. Jag tror att hon faktiskt rent lagligt kan gra s. Om ni bde str som gare och freningen vill ha in sina pengar s spelar det ingen roll fr dem var pengarna kommer ifrn, s lnge de fr dem. Om ditt ex bara betalar sin del och du str p kontraktet s r du lagligt bunden till det hela, tyvrr.

Dremot har jag fr mig (det var ett tag sen jag kollade upp detta fr egen del s ber om urskt om det inte r helt hundra) att du kan hvda att ven om du str som halva gare s besitter du inte fastigheten och drmed kan ta ut hyra av den som gr det, allts ditt ex. Vilket d kan gra att hon tvingas att betala hela hyran sjlv.

Det krvs ju dock att det gr att samtala med damen, gr det inte det s vet jag iaf att det r din lagliga rtt att stta ut bostaden till frsljning. Om den ena partnern vill slja kan inte den andra hindra det. Det enda den kan gra r att ta ver den halva du ger och drmed f bestmmandertt ver fastigheten.
Citera
2012-05-24, 12:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Spontant tycker jag att det r rtt svida den ker ut till frsljning p en gng. Bor hon kvar och vntar fr hon gott betala sjlv vad det kostar. Du vill vl ha tillbaka dina pengar ox?
Citera
2012-05-24, 13:33
Medlem
Tackar fr alla svar. Nu har jag mer ktt p benen och vet hur jag skall g till vga det hr blir nog inte s svrlst nd. Misstnkte att jag rent lagligt kanske blir tvungen men samtidigt s kan hon inte vgra en frsljning.
Tack terigen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in