Har en frga jag skulle vilja ha lite sikter ev. svar om.
r det rimligt att krva halva hyran trots att jag flyttat ut ut bostadsrtten jag och mitt ex ger 50% vardera p trots att hon vgrar slja eller kpa ut mig tills hon hittat en ny bostadsrtt? Har ppekat att jag vill slja omgende s vi kan g vidare och att jag inte vill betala fr hennes uppehlle. Vad sger ni?
Tack p frhand
Har en frga jag skulle vilja ha lite sikter ev. svar om.
r det rimligt att krva halva hyran trots att jag flyttat ut ut bostadsrtten jag och mitt ex ger 50% vardera p trots att hon vgrar slja eller kpa ut mig tills hon hittat en ny bostadsrtt? Har ppekat att jag vill slja omgende s vi kan g vidare och att jag inte vill betala fr hennes uppehlle. Vad sger ni?
Tack p frhand
Inte moraliskt rimligt, men rttsligt. F ut bostadsrtten till frsljning, antingen genom bodelning eller genom 6 i Lag (1904:48 s.1) om samgandertt.
Hm. Jag tror att hon faktiskt rent lagligt kan gra s. Om ni bde str som gare och freningen vill ha in sina pengar s spelar det ingen roll fr dem var pengarna kommer ifrn, s lnge de fr dem. Om ditt ex bara betalar sin del och du str p kontraktet s r du lagligt bunden till det hela, tyvrr.
Dremot har jag fr mig (det var ett tag sen jag kollade upp detta fr egen del s ber om urskt om det inte r helt hundra) att du kan hvda att ven om du str som halva gare s besitter du inte fastigheten och drmed kan ta ut hyra av den som gr det, allts ditt ex. Vilket d kan gra att hon tvingas att betala hela hyran sjlv.
Det krvs ju dock att det gr att samtala med damen, gr det inte det s vet jag iaf att det r din lagliga rtt att stta ut bostaden till frsljning. Om den ena partnern vill slja kan inte den andra hindra det. Det enda den kan gra r att ta ver den halva du ger och drmed f bestmmandertt ver fastigheten.
Spontant tycker jag att det r rtt svida den ker ut till frsljning p en gng. Bor hon kvar och vntar fr hon gott betala sjlv vad det kostar. Du vill vl ha tillbaka dina pengar ox?
Tackar fr alla svar. Nu har jag mer ktt p benen och vet hur jag skall g till vga det hr blir nog inte s svrlst nd. Misstnkte att jag rent lagligt kanske blir tvungen men samtidigt s kan hon inte vgra en frsljning.
Tack terigen!
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!