2012-05-23, 22:52
Medlem
Tjenare flashback!

Är just nu väldigt inne på andra världskrigets slutstrider, mestadels tyskarnas sista desperata ställningar innan Berlin, exempelvis seelow-höjden. Jag Kom då över denna dokumentär på youtube som jag tycker är värd att dela: http://www.youtube.com/watch?v=vPs6rXv3tno&feature=related . Det är ett väldigt intressant parti som kommer vid 4:10 som jag nog aldrig tidigare har sett i någon dokumentär om andra världskriget, nämligen en intervju med en soldat vid fronten. Jag förmodar att intervjun är ganska uppgjord och soldaten säkerligen var livrädd egentligen. Det jag undrar är om ni har några tips på dokumentärer med intervjuer likt denna? Om inte så är det fritt fram att dela med sig av sina kunskaper om krigets sista veckor!

Allt väl!
Senast redigerad av jazzelijazzeli 2012-05-23 kl. 23:36.
Citera
2012-05-23, 23:19
Medlem
Mickesoklarts avatar
krigets sista veckor utspelar sig inte i europa. tyskland kapitulerade den 8e maj, och Japan nån gång i september samma år.
Citera
2012-05-23, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickesoklart
krigets sista veckor utspelar sig inte i europa. tyskland kapitulerade den 8e maj, och Japan nån gång i september samma år.

självklart vet jag om det. Det jag syftar på är krigets sista veckor i Europa, trodde det framgick. Ursäkta.

EDIT: Rubrik ändrad för att undvika missförstånd
Senast redigerad av jazzelijazzeli 2012-05-23 kl. 23:37.
Citera
2012-05-23, 23:47
Medlem
krakkels avatar
Intervjuer finns det få av kan jag tro men brev från soldaterna på fronten är minst lika intressanta att läsa
Citera
2012-05-23, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakkel
Intervjuer finns det få av kan jag tro men brev från soldaterna på fronten är minst lika intressanta att läsa
Verkligen! Läser en riktigt bra bok just nu, "Frontsoldaten" av Stephen G. Fritz. Han har sammanställt wehrmachtsoldaters dagböcker och brev (mestadels från östfronten). Rekommenderas starkt!
Citera
2012-05-24, 02:40
Medlem
lanzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzelijazzeli
Verkligen! Läser en riktigt bra bok just nu, "Frontsoldaten" av Stephen G. Fritz. Han har sammanställt wehrmachtsoldaters dagböcker och brev (mestadels från östfronten). Rekommenderas starkt!

Intressant! Den tycks ej finnas utvigen på svenska, eller har jag fel?
Citera
2012-05-24, 07:15
Medlem
Oddballs avatar
Ett boktips är att läsa Niclas Sennertegs utmärkta bok "Nionde arméns undergång" eller Antony Beevors "Berlin - Slutstriden 1945". Båda är utmärkta böcker, historia varvat med personliga berättelser från olika soldaters dagböcker som väver ihop historien.

Dagens två boktips från Oddball.
Citera
2012-05-24, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lanzer
Intressant! Den tycks ej finnas utvigen på svenska, eller har jag fel?
Jodå, jag har en på svenska!
Citera
2012-05-24, 20:20
Medlem
No-n-sences avatar
Om man ser på Wochenschau eller liknande så blir man faktiskt förvånad över att propagandan inte är så överdriven som man kan vänta sig.

Speciellt hycklar man inte särskilt mycket om hur illa kriget går.

Däremot tar man igen det lite genom att vara hurtiga, hoppfulla och starka.
Citera
2012-05-25, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Om man ser på Wochenschau eller liknande så blir man faktiskt förvånad över att propagandan inte är så överdriven som man kan vänta sig.

Speciellt hycklar man inte särskilt mycket om hur illa kriget går.

Däremot tar man igen det lite genom att vara hurtiga, hoppfulla och starka.

Hittade ett par riktigt schysst klipp när jag sökte på "wochenschau", jäkla synd att man inte läste nån tyska på gymnasiet
Citera
2012-05-25, 14:26
Medlem
Superkufs avatar
Kanske inte sista veckorna av WW2, men månaderna efter: boken Savage Continent: Europe in the Aftermath of World War II. Författare Keith Lowe.

Vad hände med de rumäner, holländare och italienare vilka höll som fångar av tyskarna efter 8 maj 1945? Hur kom de hem? Hur funkade transporter när järnvägsnätet bombats sönder under några år och inte underhållits?

http://www.strategypage.com/bookreviews/699.asp
Citera
2012-05-25, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Kanske inte sista veckorna av WW2, men månaderna efter: boken Savage Continent: Europe in the Aftermath of World War II. Författare Keith Lowe.

Vad hände med de rumäner, holländare och italienare vilka höll som fångar av tyskarna efter 8 maj 1945? Hur kom de hem? Hur funkade transporter när järnvägsnätet bombats sönder under några år och inte underhållits?

http://www.strategypage.com/bookreviews/699.asp

De flesta fick helt enkelt gå hem, iaf östeuropeer. Folk var inte så gnälliga på den tiden.

Det stämmer f.ö. att den nazistiska propagandan faktiskt var någorlunda realistisk. Den sovjetiska var mycket mer absurd. Det var dessutom lite svårt att dölja att Röda armén var i Stettin, väster om Oder, när den där journalfilmen spelades in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in