2012-05-23, 20:12
Medlem
Hej!

Jag deklarerade elektroniskt och det blev fel. Det var in första deklaration där jag deklarerade resor till och från arbetet. Jag visste inte riktigt hur man ska räkna och räknade att snitt varje månad är 22 arbetsdagar. Det blev 15 dagar för mycket. Att saken ska vara värre multiplicerade jag belopp med 11 månade istället för 9,4 mil. Totalt blev skillnad ca.9000kr för mycket. Rätt var 39000 och jag skrev 48000kr i deklaration.
Skatteverket skickade blankett där jag måste förklara hur jag har räknat och då visste jag att någonting var fel. Då vill dem nu kolla om jag vinner 2 timmar på att åka kollektivt och åka bil. Där saknas ca.15 minuter på att jag vinner 2 timmar om dagen.
Jag har skickat alla handlindar till skatteverket: bilbesiktnings protokoll, reseräkningar, skrivit ut resor med buss/tåg och jämförelse med bil allt rätt utan att försöka dölja någonting. Det var inte mening från början heller. Jag undrar om någon kan förklara till mig:

1. Vad jag kan förvänta mig nu?
2. Har jag rätt att yrka avdrag för att den ska bli provad om jag har rätt till det?
2. Ev. böter eller vad som gäller?
3. Hur ska jag agera?

Jag har aldrig tidigare haft någon brott eller lurat någon myndighet och det var ren otur och räkne fel. Jag vet inte varför det blev som det blev!
Citera
2012-05-23, 20:30
Medlem
När du säger att du saknar en kvart på de två timmarna räknar du med färdväg till busshållplatsen från hemmet och till arbetet ? Har för mig att man får göra det.

De andra punkterna vill jag inte yttra mig om då jag inte vet.
Citera
2012-05-23, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
När du säger att du saknar en kvart på de två timmarna räknar du med färdväg till busshållplatsen från hemmet och till arbetet ? Har för mig att man får göra det.

De andra punkterna vill jag inte yttra mig om då jag inte vet.

Restid med bil är från dörr till dörr 1timma och med buss/tåg 2:45. Där räknade jag allt!
Citera
2012-05-23, 21:33
Medlem
Phalanxs avatar
Om du lämnat alla uppgifter direkt i deklarationen så att skatteverket kan avgöra om du har rätt till avdraget utan att behöva skicka ut en fråga till dig så kallas det "Öppet yrkande". Måste Skatteverket däremot skicka ut en fråga för att få de uppgifter som krävs för bedömning av rätt till avdrag så riskerar du skattetillägg, dvs en slags böter.
Citera
2012-05-23, 22:10
Medlem
Conceptions avatar
Skatteverket är jäkligt hårda på just 2 timmarsregeln. Jag har själv fått bevisa detta för dem ett flertal ggr.

Är det verkligen en timma dörr till dörr med bil om du använder exempelvis googlemaps vägvisare?

Du kan inte räkna vad det tar för dig då du antagligen (som de flesta) kör alldeles för fort på vägarna.

Böter får du troligen inte då det gäller så små belopp men du kommer troligtvis få avslag på hela avdraget.

Hur du bör agera är så ärligt som möjligt och följa deras direktiv så bra du kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in