2012-05-23, 17:30
Medlem
Hejsan alla!

Ska berätta lite om mitt arbetsliv så de kanske blir lättare för er!

Jag tog studenten 2011, var arbetslös tills i januari i år, satt som telefonförsäljare två månader.
Sedan en dag ringede min flickväns pappa och frågade om jag ville jobba som lärling hos han, han har ett snickeriföretag. Jag blev då anställd där som vuxenlärling.

Jag har inte fastanställning? Det står på Anställningsavtalet tillsvidareanställning. Men han säger att jag får gå min lärlingstid hos han, det är 3 år. Sedan blir jag fastanställd hos han. Jag har ju nu ett så kallat Hängavtal med faket , (Byggnads).

Jag tjänar 87 kr/h . Jobbar 40 timmar i veckan. Så innan skatt : cirka 15000.

På förra stället jag jobbade hade jag 8000 innan skatt.

Så nu till min fråga..

Jag är väldigt sugen på att köpa mig en båt. Cirka 50 000 . Tror ni det finns möjligheter för mig att få lån utan skyhöga räntor?

Mvh !
Citera
2012-05-23, 17:47
Medlem
Är 19 år , snart 20, om det spelar någon roll.

Har heller inte några betalningsanmärkningar
Citera
2012-05-23, 18:07
Medlem
Tillsvidareanställning är det samma som fast anställning.

Är du medlem i byggnads? Kolla upp medlemslån hos din bank, då brukar man kunna få en ränta på 6-7%.
Citera
2012-05-23, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Är 19 år , snart 20, om det spelar någon roll.

Har heller inte några betalningsanmärkningar

Har du bil? Hur mycket "luft" har du i din budget i dagsläget (hur mycket pengar har du över dagen innan nästa lön kommer)? En båt kostar ju betydligt mer än bara en eventuell lånekostnad. Det är försäkring, eventuell båtplats eller båttrailer, drivmedel, service, mm.

I ditt läge skulle jag spara ihop till båten istället för att ta ett lån. Det lån som du kan tänkas få är ett så kallat blancolån eller ett medlemslån om du är med i facket. Forex erbjuder t.ex.:
Citat:
Lånebelopp: 50 000 kr, exempelränta: 6,47 Effektiv ränta blir f.n 6,67%

Räntan är rörlig och sätts individuellt f.n. 4,33% – 13,37% (per 15MAR2012) och bestäms efter kreditprövning. Effektiv ränta blir 6,67% för ett lån på 100 000 kr med rak amortering under 5 år med exempelränta på 6,47% och betalning via autogiro.Genomsnittlig månadskostnad blir enligt exemplet 971 kr och det sammanlagda beloppet som ska betalas blir 58 222 kr.

Du får alltså betala 16% mer för båten om du köper den med lånade pengar i stället för att spara ihop till dem, om det är värt det kan bara du själv avgöra.
Citera
2012-05-23, 20:53
Medlem
Rekommenderar att du går in på www.smartbudget.se och skriver dina utgifter osv under en månad och beräknar lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in