2012-05-23, 14:36
Medlem
Hejsan

Jag har en Volvo 245 Kombi som har en D24 Diesel Turbo från 87-89(osäker på exakt år) som motor. Varmräknaren i mätarhuset har gått sönder samt trippmätaren som jag måste byta ut innan nästa besiktning så det inte blir problem. Jag har sökt högt och lågt men verkar inte kunna hitta något intrumenthus då mitt är elektroniskt.

Jag söker därmed hjälp från vänliga personer att hitta mig ett nytt intrumenthus från någon som vet hur var osv man kan leta efter bildelar då jag inte lyckashitta något själv
Citera
2012-05-23, 16:16
Medlem
TheRedDucks avatar
Ring och kolla med närmaste bilskrot. Brukar finnas väldigt mycket delar till 240s där.
Citera
2012-05-23, 23:12
Medlem
.Mercedes-Benzs avatar
http://tinyurl.com/84avbg6 finns ju rätt mycket, kanske inte dom du letar efter.
Edit: Var tvungen att korta ner länken

/.Mercedes-Benz
Senast redigerad av .Mercedes-Benz 2012-05-23 kl. 23:13. Anledning: Var tvungen att korta ner länken :)
Citera
2012-05-24, 16:33
Medlem
Jag ringde våran bilskrot innan jag skrev, de kollade i bildelsbasen och det fanns 1 enda instrument i hela svergie fast då utan varmräknare vilket jag måste ha i då det är en diesel turbo :/ det är tydligen väldigt få sådana instrument tillgängliga som passar i min bil då det inte kom så många 245'or med diesel motorer, därför vände jag mig hir för att se om någon kunde luska fram något
Citera
2012-05-24, 17:00
Medlem
P55s avatar
Varmräknare?
Citera
2012-05-24, 20:10
Medlem
Poyrojts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizzzler
Hejsan

Jag har en Volvo 245 Kombi som har en D24 Diesel Turbo från 87-89(osäker på exakt år) som motor. Varmräknaren i mätarhuset har gått sönder samt trippmätaren som jag måste byta ut innan nästa besiktning så det inte blir problem. Jag har sökt högt och lågt men verkar inte kunna hitta något intrumenthus då mitt är elektroniskt.

Jag söker därmed hjälp från vänliga personer att hitta mig ett nytt intrumenthus från någon som vet hur var osv man kan leta efter bildelar då jag inte lyckashitta något själv
Du behöver varken varvräknare eller trippmätare för att behaga bilprovningen...
Om du med "Varmräknaren" menar Kylvattentempmätaren så är den däremot av största betydelse till en D24, eftersom den toppen (alt. packningen) sällan tål en kokning.
Citera
2012-05-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poyrojt
Du behöver varken varvräknare eller trippmätare för att behaga bilprovningen...
Om du med "Varmräknaren" menar Kylvattentempmätaren så är den däremot av största betydelse till en D24, eftersom den toppen (alt. packningen) sällan tål en kokning.

Jag menade "varvräkanre", tänk att det kan bli så fel med en bokstav :P
Istället för klocka på instrumentet har jag i nuläget en varvräknare, det var detta jag menade

Inte bara trippmätaren är trasig utan den mätare som avger hur långt bilen har gått totalt står i nuläget helt stilla.
Citera
2012-05-24, 21:53
Medlem
Funkar hastighetsmätaren, dvs visaren hur fort du kör?
Detta är det enda instrument som måste finnas och fungera.

Km räknare är inget som måste fungera.

Dessutom så bör du kunna plocka själva hastighetsmätaren från en bensin 240 utan problem.
Citera
2012-05-25, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilng
Funkar hastighetsmätaren, dvs visaren hur fort du kör?
Detta är det enda instrument som måste finnas och fungera.

Km räknare är inget som måste fungera.

Dessutom så bör du kunna plocka själva hastighetsmätaren från en bensin 240 utan problem.

yes, Hastighetsmätare etc fungerar, det enda som inte fungerar är trippmätare samt mätare som avger hur många mil bilen gått totalt. Allt annat fungerar perfekt men dock måste hela instrumentet bytas ut enligt verkstaden då det är ett elektroniskt instrument och skulle ta flera timmar att bara byta ut en enda del i det.
Citera
2012-05-25, 11:17
Medlem
Förövrigt, jag behöver nå mitt instruments baksida för att se om det är VDO på det eller ej, hur kan jag lättast komma på baksidan av instrumentet för att se vad det är för något ?
Citera
2012-05-25, 15:26
Medlem
Är bara nyfiken varför skulle inte ett vanligt 240 instrument funka?

liksom enda skillanden borde ju vara att varvtalsignalen kommer från generatorn istället från tändspolen ELLER?

Sen så varför kan Ts inte försöka laga det gamla det är säkert bara någon lödnign eller något som är paj bara fram med lödkolven.

känns som att Ts borde hitta någon polare som är lite kunnig om bilel och fråga om praktisk hjälp
Citera
2012-05-26, 02:29
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizzzler
Förövrigt, jag behöver nå mitt instruments baksida för att se om det är VDO på det eller ej, hur kan jag lättast komma på baksidan av instrumentet för att se vad det är för något ?

Volvo brukar av logistiska skäl ha instrumenthus från VDO och Yazaki. Yazaki används i de billigare modellvarianterna och dessa instrument är lite enklare (saknade klocka under några år). När jag tittar i bildelsdatabasen så verkar inte Yazaki-instrumenten användas i dessa årsmodeller utan alla ser ut att vara VDO.

Varvräknaren är lös i dessa instrument så du bör förmodligen kunna använda din gamla (den är nog egentligen inte trasig, utan den får helt enkelt ingen ström längre från ditt trasiga instrument).

Instrumenthus med varvräknare hittar man annars på 260-bilarna samt GLT och GLT6. De kanske passar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in