2012-05-23, 12:55
Medlem
Jag är motståndare till allt konstlat för att få in kvinnor i styrelsesammanhang men ser här att många fäder har döttrar som skolas in i dessa sammanhang. Och hoppas att det kommer att få regering och rikdsdag att lugna ner sig vad gäller tramsande omkring detta.
Såna här saker kommer att lösa sig av sig själv när könet saknar betydelse. När det inte är en hindrande omständighet att vara kvinna eller man så är allt som det ska.

Citat:
Först kom Cristina Stenbeck. Sedan kom ingenting. Sedan kom ingenting. Men nu släpper allt fler pappor fram sina döttrar i ägarsfärerna.
Citat:
Veckans Affärer har kartlagt ägandet i en rad storbolag och ägarsfärer och funnit en hel radda döttrar som trätt in i styrelserummet eller är på väg in för att axla sitt och familjens ägaransvar.Somliga familjeföretag – som Kinnevik och Axel Johnson – har aktivt valt att ge döttrarna ökat ägaransvar.

Andra – som Lundbergföretagen och Melker Schörling – har inget val, eftersom det bara finns döttrar. När det blir dags för generationsskifte i de stora ägarsfärerna kommer det att leda till betydligt fler kvinnor i styrelserummen.

Tätpositionen innehas förstås av ovan nämnda Stenbecksfär, men familjejättar som Lundbergs, Axel Johnsongruppen, Securitas, Svedbergs och Bergendahls står näst på tur att få kvinnor som styr över innehaven.

Sofia Bergendahl tar till exempel allt större ansvar i Bergendahlsgruppen, Caroline Berg är kommunikationsansvarig i Axel Johnsongruppen och Helena Mellström sitter i pappa Hans Mellströms Viamare.

Anna Spendrup är bryggare i fjärde ledet och Anna Svedberg sitter i Svedbergs styrelse. Dessutom ingår Anna Bootsman Kleberg ingår tillsammans med mamma Margareta Kleberg i Walleniusrederiernas styrelse.

Flera av döttrarna valdes in i styrelserna redan för fem-sex år sedan, till exempel döttrarna till Melker Schörling, Ulf G Lindén och Fredrik Lundberg. Nu flyttar de fram sina positioner – samtidigt som nya döttrar börjat förbereda sig på att axla ett större ansvar.

Finansmannen och fastighetsmagnaten Fredrik Lundberg har via aktieköp i Volvo, Industrivärden och Husqvarna stärkt sitt ägande i den industriella sektorn. Samtidigt har han successivt slussat in döttrarna Louise Lindh och Katarina Martinsson i den familjekontrollerade fastighetskoncernen som är basen i maktsfären Louise Lindh arbetar operativt i L E Lundberg och sitter i Holmens och Hufvudstadens styrelser medan lillasyster Katarina Martinsson är ledamot i Fastighets AB L E Lundberg.Senare i vår flyttar Lundbergs också fram sina positioner i Husqvarna när Katarina Martinsson väljs in i den styrelse där Lars Westerberg, Börje Ekholm och Tom Johnstone redan sitter.

Att efterträdas av två döttrar är ett öde som Fredrik Lundberg delar med Melker Schörling.

Grunden till det numera börshandlade investmentföretaget lades 1987 när Melker Schörling på stilbildande pilotmanér blev vd och delägare i säkerhetsföretaget Securitas. Melker Schörling och Gustaf Douglas expanderade Securitas internationellt och har med tiden gjort sig en rejäl hacka på utdelningar och realiseringar av innehavet.

Avkastningen har gått in i nya bolag och i dag utgörs Melker Schörling AB av innehav i Aarhus Karlshamn, Assa Abloy, Bong, Hexagon, Hexpol, Loomis och Securitas.

Melker Schörlings döttrar Märta Schörling och Sofia Schörling Högberg är bägge utbildade civilekonomer och sitter i styrelsen för Melker Schörling AB. Sofia Schörling Högberg sitter även i Securitas styrelsen.

Att så många döttrar nu är på väg in i stora familjeföretag kan i sig driva på fler förändringar. Med fler kvinnliga ägare och styrelseledamöter blir det fler kvinnliga toppchefer. Men det viktigaste är nog att de blir förebilder, att fler kvinnor vågar ta steget in i styrelserummet eller upp i hierarkin.
http://www.privataaffarer.se/borsguiden/nu-tar-dottrarna-over-320511

Citat:
Fredrik Lundberg sitter i sju styrelser och har börjat skola in sina döttrar Louise Lindh och Katarina Martinson i företagsgruppen.

Blir det de som tar över en dag?

– Det får vi se. Det beror på hur de utvecklas och om de duger till, men jag hoppas självfallet att de kan föra familjebanden vidare.
http://www.dn.se/ekonomi/styrelseproffset-vill-att-dottrarna-tar-over
Citera
2012-05-23, 13:11
Medlem
Det är väll inga problem om dom har samma kompetens som någon annan. Könet är ganska oviktigt så länge det inte är extremt många kvinnor och män. Kvotering innebär dock alltid diskriminering av någon annan.

Att det blir fler kvinnor i styrelser är en ickefråga så länge det inte rör sig om kvotering/diskriminering.
Citera
2012-05-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realrecognizereal
Det är väll inga problem om dom har samma kompetens som någon annan. Könet är ganska oviktigt så länge det inte är extremt många kvinnor och män. Kvotering innebär dock alltid diskriminering av någon annan.

Att det blir fler kvinnor i styrelser är en ickefråga så länge det inte rör sig om kvotering/diskriminering.

Det är absolut inte en icke-fråga. Att även kvinnor sysslar med den här typen av verksamhet är bra för Sverige. Om även kvinnor vågar satsa på storföretagande så det uppstår fler företag, både stora ochs må så är det bra för landet.

Om alla kvinnor målar naglarna är det inte lika bra som om några av dem engagerar sig i företagande på alla nivåer. Ju fler desto bättre, precis som när det gäller män.

Det är som drömmilen, kvinnor inspireras av att se kvinnor klara av saker och fler vågar satsa. Det är utmärkt för landet.
Citera
2012-05-23, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tibli
Det är absolut inte en icke-fråga. Att även kvinnor sysslar med den här typen av verksamhet är bra för Sverige. Om även kvinnor vågar satsa på storföretagande så det uppstår fler företag, både stora ochs må så är det bra för landet.

Om alla kvinnor målar naglarna är det inte lika bra som om några av dem engagerar sig i företagande på alla nivåer. Ju fler desto bättre, precis som när det gäller män.

Det är som drömmilen, kvinnor inspireras av att se kvinnor klara av saker och fler vågar satsa. Det är utmärkt för landet.

Kvinnor har väll alltid haft potential, det löses med att sluta curla och dalta. Som du säger att se kvinnor lyckas utan det väcker säkert andras intresse. Personligen hoppas jag kvinnor börjar arbeta mer med andra saker också, inte bara status jobb och inom försäljning. Utan saker som faktiskt bidrar med något.
Citera
2012-05-23, 14:38
Medlem
Citat:
Kvinnor har väll alltid haft potential, det löses med att sluta curla och dalta. Som du säger att se kvinnor lyckas utan det väcker säkert andras intresse. Personligen hoppas jag kvinnor börjar arbeta mer med andra saker också, inte bara status jobb och inom försäljning. Utan saker som faktiskt bidrar med något.

Det kursiverade; hur tänker du?
Citera
2012-05-23, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borgarbracka
Det kursiverade; hur tänker du?

Jag upplever det som att kvinnor bara ska uppmuntras att ta sig till "status". Man glömmer att skälet till att män lyckas ta sig dit mycket beror på engagemang och intresse för just det området. Man borde uppmuntra kvinnor till att hitta sin nisch på ett helt annat sätt en man gör idag.

Det är bara status jobb som gäller, vilket jag tycker är tråkigt. Jag tror att kvinnor har lite mer att erbjuda och att man borde locka fram det.
Citera
2012-05-23, 15:14
Medlem
Citat:
Jag upplever det som att kvinnor bara ska uppmuntras att ta sig till "status". Man glömmer att skälet till att män lyckas ta sig dit mycket beror på engagemang och intresse för just det området. Man borde uppmuntra kvinnor till att hitta sin nisch på ett helt annat sätt en man gör idag.

Det är bara status jobb som gäller, vilket jag tycker är tråkigt. Jag tror att kvinnor har lite mer att erbjuda och att man borde locka fram det.

Så du menar att kvinnor som innehar högstatusjobb gör det bara för att andra människor uppmuntrat dem att fixa ett högstatusjobb (vilket som helst!) medan männen med samma yrke har tagit sig dit för att de är engagerade och intresserade?

På min arbetsplats är det snarare tvärtom. Det är många av mina manliga kollegor som har fäder och farfäder som jobbar/har jobbat med exakt samma sak (åtminstone samma utbildning) - det är liksom bara så det är i den och den familjen. Medan kvinnorna snarare hittat sin nisch själva.

Menar du att kvinnors nisch inte har något med högstatusjobb att göra?

Och den där statuskåtheten, den är på intet sätt förbehållen kvinnor.

Kvotering? Nej tack.

Bolagsstyrelsejobb? Det är där många av mina kollegor kommer att sluta sina dagar. Som gamla gaggiga styrelseproffs.
Citera
2012-05-23, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borgarbracka
Så du menar att kvinnor som innehar högstatusjobb gör det bara för att andra människor uppmuntrat dem att fixa ett högstatusjobb (vilket som helst!) medan männen med samma yrke har tagit sig dit för att de är engagerade och intresserade?

På min arbetsplats är det snarare tvärtom. Det är många av mina manliga kollegor som har fäder och farfäder som jobbar/har jobbat med exakt samma sak (åtminstone samma utbildning) - det är liksom bara så det är i den och den familjen. Medan kvinnorna snarare hittat sin nisch själva.

Menar du att kvinnors nisch inte har något med högstatusjobb att göra?

Och den där statuskåtheten, den är på intet sätt förbehållen kvinnor.

Kvotering? Nej tack.

Bolagsstyrelsejobb? Det är där många av mina kollegor kommer att sluta sina dagar. Som gamla gaggiga styrelseproffs.

Då upplever vi det olika. Jag upplever detta i skolor också tex, det är vanligare att kvinnor är totalt ointresserade av vad dom pluggar tex. Tycker att det ekar tomt hos dom flesta trots fina betyg.
Citera
2012-05-23, 16:11
Medlem
Citat:
Då upplever vi det olika. Jag upplever detta i skolor också tex, det är vanligare att kvinnor är totalt ointresserade av vad dom pluggar tex. Tycker att det ekar tomt hos dom flesta trots fina betyg.

Och dessa kvinnors fungerande har du studerat med djupt intresse då förmodar jag. Och fann inget annat än att kvinnorna var tomma.

Hur har det gått till när kom fram till att kvinnorna var tomma? Hur gjorde du?

Hur många timmars djupintervju la du på hur många kvinnor för att säga något som du säger?
Citera
2012-05-23, 16:13
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Om även kvinnor vågar satsa på storföretagande så det uppstår fler företag, både stora ochs må så är det bra för landet.

Nu handlade det inte om att kvinnor startar storföretag utan att de ärver redan befintliga företag.
Svenskt företagsklimat är extremt segt och det är därför vägen till makt och inflytande ofta är via föräldrarna. Som små monarkier.
Citera
2012-05-23, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Nu handlade det inte om att kvinnor startar storföretag utan att de ärver redan befintliga företag.
Svenskt företagsklimat är extremt segt och det är därför vägen till makt och inflytande ofta är via föräldrarna. Som små monarkier.

Ja exakt det var det det handlade om. Jag vet, jag skrev inlägget.

Sen skrev jag att det vore bra om det inspirerade till att starta fler företag. Om du har svårt att förstå vad jag menade så förklarar jag det gärna igen, säg bara till.
Citera
2012-05-23, 16:23
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Ja exakt det var det det handlade om. Jag vet, jag skrev inlägget.

Sen skrev jag att det vore bra om det inspirerade till att starta fler företag. Om du har svårt att förstå vad jag menade så förklarar jag det gärna igen, säg bara till.

Det är du som är okunnig.
Snarare så bekräftar ditt inlägg hur segt företagsklimatet är och är inget som uppmuntrar.

Själv finner jag det inte så troligt att kvinnor kommer vilja starta företag i industrisektorn i väldigt stor utsträckning bara för att mer ägande i nämnda bransch så småningom kommer vara koncentrerat till arvtagerskor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in