2012-05-23, 02:25
Medlem
Jag har slut prov i filosofi imorgon och det finns vissa saker som jag verkligen inte kan fatta. Här är några.

materialism
idealism
dualism
Förnimmelse

Hur mycket jag än läser i min jävla bok eller så Wikipedia så förstår jag inte vad fan som menas med dom begreppen.

1. Nästa fråga är att jag ska kunna förklara skillnaden mellan Demokritos atomlära och determinism. Av vad jag förstått så är atomläran grejen om att atomerna är eviga och finns alltid i tomrummet fast de kan bilda saker, som typ oss människor. Och även ifall man förstår något så kommer atomerna alltid finnas kvar. Fast vad i helvete har determinism, som enligt Wikipedia är teorin om att allt är orsaksbestämt, med saken att göra?

2. Jag skall kunna förklara David Humes
intryck /idéer
inre /yttre intryck

Hur många gånger jag än läser om det i min bok kan jag verkligen inte förstå vad fan det där handlar om.

Återkommer med fler frågor om jag har några. Vore tacksam för hjälp!

EDIT: Jo, här kommer en till:

Jag kan verkligen inte heller begripa vad Kants "tinget i sig" är för något. Kanske för att klockan är halv 3, men detta är något jag måste göra.
Senast redigerad av Dragon90 2012-05-23 kl. 02:39.
Citera
2012-05-23, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragon90
Jag har slut prov i filosofi imorgon och det finns vissa saker som jag verkligen inte kan fatta. Här är några.

materialism
idealism
dualism
Förnimmelse

Hur mycket jag än läser i min jävla bok eller så Wikipedia så förstår jag inte vad fan som menas med dom begreppen.

1. Nästa fråga är att jag ska kunna förklara skillnaden mellan Demokritos atomlära och determinism. Av vad jag förstått så är atomläran grejen om att atomerna är eviga och finns alltid i tomrummet fast de kan bilda saker, som typ oss människor. Och även ifall man förstår något så kommer atomerna alltid finnas kvar. Fast vad i helvete har determinism, som enligt Wikipedia är teorin om att allt är orsaksbestämt, med saken att göra?

2. Jag skall kunna förklara David Humes
intryck /idéer
inre /yttre intryck

Hur många gånger jag än läser om det i min bok kan jag verkligen inte förstå vad fan det där handlar om.

Återkommer med fler frågor om jag har några. Vore tacksam för hjälp!

EDIT: Jo, här kommer en till:

Jag kan verkligen inte heller begripa vad Kants "tinget i sig" är för något. Kanske för att klockan är halv 3, men detta är något jag måste göra.

Jag har lite bråttom nu och hinner inte svara så ingående, men kanske kan hjälpa att reda ut lite grann. Kants "tinget i sig" innebär någonting så som det faktiskt är, snarare än så vi uppfattar det. Om du exempelvis ser en apelsin, så ser du att den har en viss färg och form osv, men det går ju att ifrågasätta om en del egenskaper ligger hos apelsinen i sig eller i din upplevelse av apelsinen. Till exempel färgen, är apelsinen orange i sig eller är det "orangeheten" någonting som ligger hos dig som betraktare? Typ så.

Nu skrev jag längre än vad jag hade tid med egentligen... Men jag hinner förklara dualism också. Jag antar att det är med avseende på Descartes? Dualism är i vilket fall uppfattningen att medvetande och materia (eller kropp och själ) är två i grunden olika saker, olika substanser. Ungefär som om det skulle finnas speciella "själsatomer" som skiljer sig från de som bygger upp materia. Materialism i den här bemärkelsen är uppfattningen att allt är fysiskt. Alltså är även känslor, tankar och upplevelsen av "orangeheten" hos apelsinen någonting i grunden fysiskt. Att ha en viss tanke eller känsla är enligt materialisten samma sak som att vissa neuroner i din hjärna (som är fysisk) är kopplade på ett visst sätt. Det betyder att om du kunde skapa en exakt kopia på din hjärna, med exakt samma elektroniska laddningar osv så skulle den också ha exakt samma upplevelser, tankar, känslor osv.

Nu måste jag skynda mig iväg men hinner kanske svara mer ikväll om det fortfarande är aktuellt då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in