• 1
  • 2
2012-05-26, 00:03
Medlem
BeenArounds avatar
Som ovan talare säger. Du har inte hoppat tillräckligt med fallskärm! Hade du gjort det så hade du inte behövt ställa dessa frågor.

Gå och ta din licens och gör minst 500 hopp, träna på att landa precision med stor 7-cellig, träna på din track och gör ett gäng ballonghopp för att träna exit. Under tiden du gör detta så kommer du efterhand att veta vilka du ska fråga om att bli lärling.

Blå himmel!
/B
Citera
2013-01-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehmokej
Okej, så många hopp har inte jag, frågan är dock om det går att jämföra tid i vindtunnel?
Anledningen är väl helt enkelt med många hopp att man ska vara stabil.

Hoppa fallskärm medvetlös, är nog vettigt att ha FXC eller Cypress då .

Vindtunnel har nada och noll att göra med BASE-jumping. Ett stort "problem" med BASE är ju att du INTE har någon fartvind att flyga på i exit, och i många hopp kommer du aldrig upp i terminal velocity vilket innebär att du måste vara duktig på subterminal tracking.

De många hoppen ska du delvis ha för att du ska vara mera medveten om riskerna och kunna hantera stressade situationer, samt bra att ha mycket erfarenhet med skärmen.

Precis som de två innan mig sagt, håll dig på klubben och hoppa massor med vanlig fallskärm. Fråga runt bland de du hoppar med vilka som hoppar BASE, och försök introducera dig för dem. Om du visar ditt intresse och dina färdigheter finns det en möjlighet att någon kanske vill bli din mentor och lära dig mera om BASE. Någon som lär dig packning tex, och allt annat som är viktigt för din överlevnad.

Att stressa sig till BASE är ingen bra idé. Var målmedveten och jobba mot det i din egen takt. Låt det ta sin tid.

Mera specifika saker som kan vara bra att tänka på/träna på är ju tracking, att kunna landa din skärm på bakre, att kunna landa din skärm på en väldigt liten yta, att kunna landa din skärm utan någon framåtfart, och som sagt, exit från ett stillastående föremål, tex. ballonghopp och helikopterhopp. Att även hålla kvar vid en stor kalott istället för att downsiza hela tiden kan också vara bra, då man hoppar väldigt stora kalotter i BASE.

Nu vet jag egentligen inte så mycket om BASE själv då jag aldrig hoppat, men mitt mål är att komma dit och jag har redan kommit i kontakt med flera hoppare här i Sverige och det jag skrivit till dig ovan är kunskaper jag insamlat genom samtal med dessa hoppare. Så, lyssna egentligen inte så mycket på oss, försök istället komma i kontakt med de riktiga hopparna och lyssna på dem istället!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in