• 1
  • 2
2012-05-22, 22:15
Medlem
Har en gammal DVD-spelare som nog brakar ihop vilken dag som helst. Därför är det nödvändigt att köpa en ny. Men eftersom jag inte är kunnig inom området undrar jag: ska man köpa en DVD-spelare eller en blu-ray? Jag kollar aldrig på blu-ray-skivor (äger inte ens några), men man kanske ska gardera sig inför framtiden?

Till detta hör att studentbudgeten inte tillåter några större utgifter. En DVD- eller blu-ray-spelare för runt 800 kr är max. Vilka spelare rekommenderar ni, till det priset? Har ingen flashig HD-tv, och kommer nog inte att köpa en inom den närmaste tiden, heller. Kopplas blu-ray-spelare till tv:n via scart-kabel, förresten? Eller hur kopplas den?
Citera
2012-05-22, 22:22
Medlem
EckiEckis avatar
"Alla" blurayspelare har en HDMI-port. De flesta har en komponentutgång. Bara ett fåtal har SCART.

Kort sagt, man utgår ifrån att de som köper Blurayspelare har en HDTV.
Senast redigerad av EckiEcki 2012-05-22 kl. 22:26.
Citera
2012-05-22, 23:58
Medlem
tripptamins avatar
Nästan alla dagens bluray spelare kan spela dvd skivor.
Citera
2012-05-23, 08:32
Medlem
Okej, så om man har en halvgammal tv (den är typ från 2007) så är blu-ray kanske inte det bästa alternativet?
Citera
2012-05-23, 11:57
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebeatch
Okej, så om man har en halvgammal tv (den är typ från 2007) så är blu-ray kanske inte det bästa alternativet?

Jo det är det. Du har väl en platt-tv med HDMI?
Citera
2012-05-23, 20:32
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripptamin
Nästan alla dagens bluray spelare kan spela dvd skivor.

Alla Blu-rayspelare som någonsin existerat kan spela DVD-skivor.
Citera
2012-05-23, 21:04
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Alla Blu-rayspelare som någonsin existerat kan spela DVD-skivor.

Jag är skapligt säker på att någon av "de stora" HiFi-tillverkarna (HK? Marantz? Denon? Annan?) tillverkade en spelare som enbart kunde köra BD.

Det krävs ju trots allt två lasrar om man vill läsa bägge formaten.
Citera
2012-05-23, 21:17
Medlem
har du ingen "flashig" hd-tv, alltså vi pratar alltså inte ens hd-ready nu, inte full-hd är det ingen som helst mening att köpa en blue-rayspelare enligt min mening. Pratar vi en budget på 800 spänn så får du ärligt talat inte mycket till bluerayspelare. Lägg hellre pengarna på en bättre dvd-spelare, dessutom är utbudet hos hyrställena oftast betydligt större för dvd än blueray, dessutom är bluerayfilmerna oftast dyrare, framför allt om du vill ha nyare filmer.
Har faktiskt en väldigt fin bluerayspelare, men de spelar inte upp dvd till full belåtenhet, så jag har både en blueray och en dvd.
Citera
2012-05-23, 21:58
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag är skapligt säker på att någon av "de stora" HiFi-tillverkarna (HK? Marantz? Denon? Annan?) tillverkade en spelare som enbart kunde köra BD.

Varav BD har en kortare våglängd och inte har några som helst problem att läsa av den längre våglängden (DVD). Åt andra hållet blir det dock problem.
Citera
2012-05-23, 22:05
Medlem
elektronikfreaks avatar
Mitt tips blir... ska du bara köpa en spelare utan några som helst krav på att kunna bränna skivor i samma maskin... välj en BD spelare. Vill du däremot kombinera DVD recorder dvs inspelningsbar DVD med BD så blir läget lite knepigare. Vill du dessutom ha en BD recorder dvs kunna bränna BD skivor i samma maskin så får du nog vänta några år. DVD recorders dvs inspelningsbar DVD med en inbyggd HDD är billiga idag... dock inte under 800 kronor. Men BD recorders dvs inspelningsbar BD med en inbyggd HDD är dyra idag. För övrigt kan ALLA BD spelare spela både DVD+ o DVD- dvs DVD±R.
Citera
2012-05-23, 23:42
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulastvinner
har du ingen "flashig" hd-tv, alltså vi pratar alltså inte ens hd-ready nu, inte full-hd är det ingen som helst mening att köpa en blue-rayspelare enligt min mening. Pratar vi en budget på 800 spänn så får du ärligt talat inte mycket till bluerayspelare. Lägg hellre pengarna på en bättre dvd-spelare, dessutom är utbudet hos hyrställena oftast betydligt större för dvd än blueray, dessutom är bluerayfilmerna oftast dyrare, framför allt om du vill ha nyare filmer.
Har faktiskt en väldigt fin bluerayspelare, men de spelar inte upp dvd till full belåtenhet, så jag har både en blueray och en dvd.

Vadå spelar inte upp dvd till belåtenhet? Då har du gjort något fel i inställningarna.

Idag när man kan få en blurayspelare för 700 finns det ingen anledning alls att köpa en dvdspelare.
Citera
2012-05-24, 09:40
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Den kommersiella förutsättningen för BD-skivans lansering var att en BD-spelare måste kunna spela både BD-skivor och DVD-skivor.

Citat:
Ursprungligen postat av thebeatch

Till detta hör att studentbudgeten inte tillåter några större utgifter. En DVD- eller blu-ray-spelare för runt 800 kr är max.

Om du inte har extrema krav när det gäller DVD-kvalitet så kommer en BD-spelare att passa dig utmärkt. Den är framtidssäkrad och spelar dina DVD-skivor på ett mycket bra sätt.

Om man har mycket höga krav på DVD-kvalitet finns det anledning att välja BD-spelare med stor omsorg. Alla BD-spelare spelar DVD-skivor men fortfarande är det så att billigare BD-spelare inte riktigt matchar riktigt bra DVD-spelare när det gäller DVD-kvalitet.

Det handlar helt enkelt om pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in