2012-05-22, 19:32
Medlem
Antalet kvinnliga företagare har ökat med över 10% mellan 2006 och början av 2011. Och mest i åldergruppen 45-54.

Vi ser nu många kvinnor som studerar till läkare, ekonomer och jurister och jag antar att många av dessa kommer att starta eget när de har kommit upp en bit i åldrarna.

Veterinärer gäller väl också. Vilka fler företag tror ni kommer startas av många kvinnor?

Jag antar att ju fler kvinnor som startar företag desto fler blir inspirerade och vågar satsa de med. Mycket bra för Sverige.

Citat:
Andelen kvinnor som är företagare – som procent av befolkningen – har ökat varje år sedan 2006, och mest i åldersgruppen 45–54 år

Citat:
Totalt bland kvinnor har andelen företagare ökat med över 10 procent sedan 2006 medan den har minskat med cirka 4 procent bland män, sett till alla åldrar. Men trots ökningen bland kvinnor är det fortfarande stor skillnad mellan könen. Bland män är andelen företagare totalt 10,5 procent medan den är 4,4 procent bland kvinnor.
http://www.svd.se/naringsliv/allt-fl...or_5906331.svd
Citera
2012-05-22, 20:28
Medlem
Bordeller.
Citera
2012-05-22, 22:50
Medlem
Det är kanon för Sverige om fler kvinnor startar företag och bidrar med skatter och arbetstillfällen.
Vad för företag de kan tänkas starta upp vet jag inte, vanliga är nog frisörsalonger och klädaffärer.
Det finns inget som stoppar dem, inget patriarkat eller glastak eller vad det nu kan tänkas skyllas på.

Sen kan de anställa bara kvinnor så håller de nere lönekostnaderna och på så sätt konkurrerar de ut de som anställer män med höga löner...... Skämtade lite bara Vi vet ju att lönediskrimineringen är en myt.
Citera
2012-05-22, 23:19
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Ensamföretagare, vård, underhållning/artist, frisörer, butiker, mindre företag osv.

Företag de inte kommer starta: tillverkningssektorn, bygg, IT.
Citera
2012-05-23, 10:31
Bannlyst
Ansiktsvård, hudvård ja liksom krämer och grejer som kvinnor använder tror jag är en riktig guldgruva för dom kvinnor som ger sig in i kemibranschen blev själv sugen på att anställa en kvinnlig kemist när jag såg vilka helt sjuka literpriser det är på dessa produkter och anställa någon som kunde kolla på lite nya produkter att lansera känns som det kan ge stort klirr i kassa, det känns som att det är väldigt mansdominerat i vår bransch och ärligt talat vilken koll har vi män på dessa "krämer" ingen allas skulle jag säga generellt.

Så kemibranschen tror jag är en riktig framtidsbransch för kvinnor, själva produktionen kommer väl fortsatt män att stå för men komma på nya produkter av kvinnor för kvinnor tror jag är ett framgångsrecept!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in