2012-05-22, 15:37
Medlem
Jag behöver ta ett lån på 12000. Jag kan/vill inte låna av familj och vänner.
Just nu har jag ett vikariat till hösten, alltså inget fast jobb. Jag har ordnad ekonomi och har ingen betalningsanmärkning. Jag äger ingenting att ha som säkerhet.
Jag har testat med min bank, men jag uppfyllde inte kraven (fast jobb). Nu vet jag att det finns massa (vad jag förstått det som i alla fall??) olika låneföretag som lånar ut till personer utan fast jobb. Men frågan är, vilket är att rekommendera, är det någon skillnad på alla dessa, eller spelar det ingen roll. Är rädd att hamna i en spiral. Visst 12000 är kanske inte mycket pengar, men man vill ändå göra rätt val. Någon som har erfarenhet av typ... bluestep, freedom finances och liknande, tack för svar.
Senast redigerad av hejhej85 2012-05-22 kl. 15:47.
Citera
2012-05-22, 15:47
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhej85
Någon som har erfarenhet av typ... bluestep, freedom finances och liknande, tack för svar.

De du nämner där kräver att det finns någon sorts pant för lånet om fast inkomst saknas.
Citera
2012-05-22, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhej85
Jag behöver ta ett lån på ynka 12000. Jag kan/vill inte låna av familj och vänner.
Just nu har jag ett vikariat till hösten, alltså inget fast jobb. Jag har ordnad ekonomi och har ingen betalningsanmärkning. Jag äger ingenting att ha som säkerhet.
Jag har testat med min bank, men jag uppfyllde inte kraven (fast jobb). Nu vet jag att det finns massa (vad jag förstått det som i alla fall??) olika låneföretag som lånar ut till personer utan fast jobb. Men frågan är, vilket är att rekommendera, är det någon skillnad på alla dessa, eller spelar det ingen roll. Är rädd att hamna i en spiral. Visst 12000 är kanske inte mycket pengar, men man vill ändå göra rätt val. Någon som har erfarenhet av typ... bluestep, freedom finances och liknande, tack för svar.

Akta dig för att söka lån på många ställen. Mitt råd är att du istället för en dialog med din bank om det inte finns några möjligheter för dem att bevilja dig ett lån eller kredit. Banker kan t.ex. se till din skötsamhet i banken, hur pass regelbundet du har haft jobb tidigare osv som positiva (eller negativa) faktorer inför att bevilja dig ett lån. Är du t.ex. medlem i facket kan det finnas medlemslån som brukar vara något lättare att få.

Har du sökt lånet via en person på banken eller via nätet? I din sits är det förmodligen mycket lättare att boka ett möte med banken. Ha gärna med dig en budget som visar att du har betalningsförmåga att betala av lånet på en viss tid. Du kan också vara förberedd med argument som: "Jag har för visso ett vikariat, men det är vanligt i min bransch och jag har kontinuerligt haft visstidsanställningar sedan XX månader tillbaka". En tillsvidareanställning är bara en "magisk" kryssruta i bankens kreditbedömning, det är många andra faktorer som spelar in.

Ett annat (om något ovanligt alternativt i Sverige) är att låna av sin arbetsgivare. Vissa arbetsgivare kan (främst mindre privata företag) med god likviditet kan låna ut pengar till sina anställda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in