• 1
  • 2
2012-05-22, 16:25
Medlem
DjCages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Det kan mycket väl vara så att hon befinner sig i en beroendeställning. Pga det du skriver är jag främst tveksam till om ett eventuellt missbruk av denna kan klassas som allvarligt, om det har helt och hållet skett med samtycke utan någon form av påtryckningar eller dylikt.

Återigen så är det ju svårt att sia om då deras relation inte beskrivs särskilt utförligt i ditt inlägg, men du kanske har bildat dig en uppfattning om vad lagen säger i alla fall.

Ja, återigen, det är väldigt svårt att gissa om ett eventuellt lagbrott med tanke på situationen. Förlåt om jag är otydlig på något sätt men jag har själv svårt att förstå deras relation.

Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
TS:

Av vilken anledning undrar du? Hade du tänkt anmäla honom?
Nyfikenhet mestadels. Har inte tänk att anmäla honom men det skulle vara skönt att veta vart gränsen går.
Senast redigerad av DjCage 2012-05-22 kl. 16:29.
Citera
2012-05-22, 18:40
Medlem
SeMeNoMores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hur menar du?

Sexuallagstiftningen kan ju ses som en slags trappa där våldtäkt kommer högst upp.

I detta fall är det tveksamt om något brott begåtts beroende på tjejens ålder och övriga omständigheter.
Nej, de allra flesta sexualbrott faller efter 2005 under våldtäkt och kan betyda en massa olika saker. Man behöver INTE handgripligen eller verbalt neka till sex för att det ska räknas som våldtäkt.
Man kan faktiskt godkänna sex när det händer för att sedan ångra sig (pga av bla. alkoholpåverkan eller psykiskt tillstånd) och det är upp till gärningsmannen att vara helt säker att den man har sex med inte är påverkad på något av de hållen.

Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Vad det teoretiskt kan röra sig om är sexuellt utyttjande av person i beroendeställning enligt BrB 6:3. Våldtäkt eller sexuellt tvång är uteslutet med det du skrev i åtanke.

Däremot är jag tveksam till om det utgör ett brott i det här fallet, eftersom det ska ske ett allvarligt missbruk av en beroendeställning.
Det är möjligt, men med tanke på flickans unga ålder inte särskilt troligt.

Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
TS:

Av vilken anledning undrar du? Hade du tänkt anmäla honom?

Du kanske du kan citera lagen och tala om exakt hur du får detta till våldtäkt?

De sexualbrott som finns i Sverige är våldtäkt mot barn, 1våldtäkt, samlag med avkomling, sexuellt ofredande, koppleri och köp av sexuell tjänst, sexuellt övergrepp mot barn, sexuellt utnyttjande av barn, utnyttjande av barn för sexuell posering, 2sexuellt tvång(mycket ovanligt att dömas för) och 3sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning.
Detta skulle kunna vara någon form av utnyttjande, sexuellt utnyttjande finns idag inte i Lagen utan faller in som våldtäkt. Eftersom man utnyttjat flickans psykiska tillstånd till sex finns det bara 3 brott som det kan falla under och det är de jag noterat varav våldtäkt är det mest troliga att dömas för.
Citera
2012-05-22, 20:38
Medlem
cuchulainns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
./.

Det är möjligt, men med tanke på flickans unga ålder inte särskilt troligt.
./.
Det är just åldern och deras inbördes relation som gör den rubriceringen trolig.

Men av vad som beskrivits är det sannolikt att händelsen inte utgör brott överhuvudtaget.
Citera
2012-05-23, 04:49
Medlem
Enda chansen är om tränaren är kanondum. Och tingsrätten inte kräver evidens. Vore jag tränaren så skulle jag kasta all skit jag hade på tjejen, i rätten ska motståndaren mosas, krossas, ta livet av sig. Det är krig - då ska seger utgå om så är möjligt! Eller?
Citera
2012-05-23, 14:03
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Enda chansen är om tränaren är kanondum. Och tingsrätten inte kräver evidens. Vore jag tränaren så skulle jag kasta all skit jag hade på tjejen, i rätten ska motståndaren mosas, krossas, ta livet av sig. Det är krig - då ska seger utgå om så är möjligt! Eller?

En tingsrätt har tyvärr den tråkiga vanan att kräva bevisning för olika saker.
Citera
2012-05-23, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SeMeNoMore
De sexualbrott som finns i Sverige är våldtäkt mot barn, 1våldtäkt, samlag med avkomling, sexuellt ofredande, koppleri och köp av sexuell tjänst, sexuellt övergrepp mot barn, sexuellt utnyttjande av barn, utnyttjande av barn för sexuell posering, 2sexuellt tvång(mycket ovanligt att dömas för) och 3sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning.
Detta skulle kunna vara någon form av utnyttjande, sexuellt utnyttjande finns idag inte i Lagen utan faller in som våldtäkt. Eftersom man utnyttjat flickans psykiska tillstånd till sex finns det bara 3 brott som det kan falla under och det är de jag noterat varav våldtäkt är det mest troliga att dömas för.
1) Hur vet du att han utnyttjat detta?

2) Även om han har utnyttjat detta "tillstånd" så är det ganska långt ifrån säkert att det skulle räknas som våldtäkt.

3) Du skrev att det var självklart att det var våldtäkt INNAN TS sade att tränaren visste om hennes situation.
Citera
2012-05-24, 16:26
Medlem
FlamingBacons avatar
Verkar ju helt galet att man kan fälla någon för våldtäkt om det är sex som båda har gått med på. Nu vet jag inte vad för slags "tränare" han är, men om man tränar fotboll några gånger i veckan kan det väl knappast räknas som beroendeställning, eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in