2012-05-22, 15:00
Medlem
aquoss avatar
Jag ska iprincip hitta en filosofisk text. Ingen aning om vilken/vad jag ska ta :/

Eleven hittar själv fruktbara filosofiska texter och använder dem för att formulera egna ståndpunkter.
2012-05-22, 15:07
Medlem
VoteForMrPedros avatar
fruktbara...jävla ord dom använder.

Ta någon teori från filosofer, http://sv.wikipedia.org/wiki/Tid ta tid t.ex. Det finns filosofer som förespråkar om att det bara är en illusion osv, sedan gör du din egna ståndpunkt.
2012-05-22, 15:16
Medlem
aquoss avatar
Funderar på att ta haren och sköldpaddan men vet inte om det räknas som en godtagbar text för kriteriet.
2012-05-22, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aquos
Funderar på att ta haren och sköldpaddan men vet inte om det räknas som en godtagbar text för kriteriet.
Den är perfekt, den bevisar ju rörelsens omöjlighet vilket är jätteviktigt att tänka igenom och förstå. Du kan ju med egna ord skriva vad tycker om det och vilka konsekvenser det har. Vetenskapen, t ex, som bygger på observation av saker som rör sig är ju trams eftersom det är bevisat att det dom hävdar att dom ser de facto icke är.

Det var ett mycket intelligent val. Mycket bra. Bara för det valet borde du få toppbetyg.

Att det är filosofi, o ja, på hög nivå. Det är Zenon: all rörelse är omöjlig. På den högsta nivån möter du Parmenides som "bevisar" att allt är ett.
Senast redigerad av Tinman 2012-05-22 kl. 15:23.
2012-05-22, 16:16
Medlem
Citat:
Jag ska iprincip hitta en filosofisk text. Ingen aning om vilken/vad jag ska ta :/
Okej. Vilken filosofisk inriktning är du inne på? Här har du en lista på de olika, läs på dem och läs sedan en text från en intressant filosof inom den filosofiska inriktning du gillar/hatar mest. Bullshita lite om hur du har tolkat texten följt av dina åsikter om vad som kan tänkas ändras för att få den att passa in på din världsbild.
Citat:
Eleven hittar själv fruktbara filosofiska texter och använder dem för att formulera egna ståndpunkter.
Kriteriet är att du ska hitta själv, inte att du ska kopiera något skrivet på flashback.
2012-05-22, 16:36
Medlem
Jag håller med om att Zenons paradox är bra! Den belyser ju även dissonansen mellan empiri och rationalism, som har präglat den filosofiska debatten i århundraden... Alltså hur man bäst når kunskap, genom att observera eller genom att tänka. I det här fallet vinner ju empirin, eftersom vi ser att sköldpaddan blir omsprungen (förutsatt att vi inte faktiskt tror att all rörelse är omöjlig), men man kan ju kontrastera det med ett exempel där empiri inte är lika fördelaktigt, till exempel gällande illusioner eller liknande.
2012-05-22, 16:39
Medlem
...värt att tillägga är förstås vad empiri och rationalism innebär, vilket du kanske inte gått igenom än ifall du går i gymnasiet.

Empiri innebär att något är erfarenhetsgrundat, och empirism är då uppfattningen att man bäst når kunskap genom att se sig om i världen hur saker ser ut.
Rationalisterna däremot hävdar att man kan tänka sig till kunskap, genom att göra logiska härledningar utifrån enklare fakta som man redan kände till eller postulerar.
2012-05-22, 17:38
Medlem
adequates avatar
https://www.flashback.org/t851984

Tråd låst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in