Citat:
Ursprungligen postat av Criston
Påstå inte att jag har fått för mig att folk måste betala för att studerande ska få studiebidrag.
Om det finns studiebidrag så
måste man betala för studenters studier och levnadskostnader. Skatt är inte frivilligt. Att förespråka studiebidrag och studielån är att förespråka att med våld tvinga folk att betala för andras utbildningar.
Citat:
Jag syftade på att om en student inte får studiebidrag överhuvudtaget och har en taskig ekonomi hemma och inte har råd med studiemedel, hur ska studenten då kunna finansiera detta? Skolan/utbildningen är utesluten. Jobba extra? Jovisst en fin tanke men företagen idag är så snåla med att anställa personal och det är dåliga odds för dig att få jobba om du inte har bra referenser dvs arbetslivserfarenhet genom praktik hos olika företag.
Inte vet jag hur de ska lösa det, det är väl upp till dem. Kanske kan de jobba, få pengar av sina föräldrar, få stipendier, låna pengar på något sätt. Finns det ingen möjlighet så får de helt enkelt avstå, det är inte mer med det. Om du tycker så synd om de fattiga ungdomarna som inte har råd att finansiera sina 5-åriga studier på genusvetarprogrammet så är du varmt välkommen att själv hjälpa till
med dina egna pengar. Men etatister brukar sällan vara lika generösa när det är inte längre är andras pengar de ger bort.
Citat:
Ok när gick du ut gymnasiet? Verkar som om på din tid så levde studenter inte på studiebidrag utan jobbade extra på något fik eller i en butik i lokal orten för skramla i hop pengar till studiemedel och pröjsa andra utgifter.
Jag begriper fortfarande inte vad mina gymnasiestudier har med saken att göra. Jag har såväl gymnasial som universitetsutbildning, och jag har fått en massa bidrag genom åren. Vad har det för relevans för huruvida folk borde få studiebidrag och studielån?