2012-05-22, 13:15
Medlem
Vi är tre studenter som studerar vid Södertörns Högskola i Stockholm. Vi alla studerar 100 %, tar studielån och jobbar extra för att få ekonomin att gå ihop med hyra, kurslitteratur, sl-kort, mat mm. Vi tar våra studier på högsta allvar men klarar ändå av att arbeta vid sidan av, så ofta vi kan.
Vi har dock alla ett gemensamt problem, då vi har arbetat under terminen och kommer att arbeta desto mer i sommar då vi inte studerar eller får studiestöd, kommer vi att överskrida CSN:s inkomsttak. Detta gör att vi kan komma att bli återbetalninsskyldiga om ca två år, då skatteverket gör en inkomstkontroll, och alltså är nyexaminerade.

Därför TVINGAS vi nu till att arbeta skattebefriat eller minska våra arbetstimmar i sommar. Vi tycker att det är helt orimligt att CSN räknar med den inkomst studenter får under sommaren då vi varken studerar eller får pengar från CSN under denna period. Vi tycker även att man bör höja, eller rent utav slopa inkomsttaket helt. Om man nu klarar av att studera och arbeta extra, ska man väl ändå ha friheten att göra detta?!
Som samhället ser ut idag så är det knappt att man klarar sig om man tar fullt lån och bidrag från CSN. Vi tycker att regeringen bör anpassa studiemedlet efter samhället. En höjning av bidrag och inkomsttak gjordes nyligen, men till ingen hjälp. Slopa inkomsttaket!
Ge studenter friheten att arbeta så mycket de klarar av och vill!
Citera
2012-05-22, 13:20
Medlem
VitNegers avatar
Tre ord för er: För låga krav.

Svenska lärosäten måste höja kraven betydligt. Det är löjligt hur få som faktiskt lägger 40 timmar i veckan på sina studier.

Jag håller rent allmänt inte med er. Det är bättre att personer som behöver arbeten, eller de som vill gå upp i tid, får tillgång till de arbetstillfällen som studenter "tar". Istället kan man höja studiemedlet med en tusenlapp, vilket är ungefär vad en student går minus i månaden. Man brukar säga runt 700 kr och menar med minus kostnad utöver bidrag+lån.

Däremot håller jag med om att sommaren inte borde räknas med i beloppet för inkomsttaket.
Senast redigerad av VitNeger 2012-05-22 kl. 13:24.
Citera
2012-05-22, 13:27
Medlem
Om man slår ut de totala timmarna vi lägger på studier under en termin, snittar vi 40 timmar i veckan, om inte mer. Vissa veckor är mer intensiva än andra på högskolan. Varför gå och slå dank de veckor som är mindre intensiva då vi faktiskt kan arbeta istället?
Vissa program är tyngre än andra. Vissa studenter är mindre dedikerade än andra, tyvärr.
Vi vet inte hur din bostadsituation såg/ser ut under din studietid? Om du studerar/ har studerat? Men 700 kr räcker verkligen inte för att man ska kunna betala hyra och andra förnödenheter.
Citera
2012-05-22, 13:36
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studentsoders
Om man slår ut de totala timmarna vi lägger på studier under en termin, snittar vi 40 timmar i veckan, om inte mer. Vissa veckor är mer intensiva än andra på högskolan. Varför gå och slå dank de veckor som är mindre intensiva då vi faktiskt kan arbeta istället?
Vissa program är tyngre än andra. Vissa studenter är mindre dedikerade än andra, tyvärr.
Vi vet inte hur din bostadsituation såg/ser ut under din studietid? Om du studerar/ har studerat? Men 700 kr räcker verkligen inte för att man ska kunna betala hyra och andra förnödenheter.

Fast ni skall inte slå dank. Det är det som högre krav handlar om.

Räcker inte? En snabbkalkyl:

Det räcker gott.
Hyra: 4400
Mat: 2000
Mobil+räkningar: 700
Kurslitteratur utslaget+ att man säljer vidare: 150 kr i månaden
Kollektivtrafik: 350
7600 kr

Lån + bidrag ligger på 8920. Då får man ändå mer i början av terminerna. Jag räknar dessutom högt i många avseenden.
Citera
2012-05-22, 13:37
Medlem
langben1s avatar
Det där problemet hade jag också, helt sjukt!
Varför ska man straffas för att man är ambitiös och arbetar. Dessutom är taket så lågt att du knappt kan jobba heltid i 2-3 månader under sommaren innan det är kört!
Citera
2012-05-22, 13:46
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Det där problemet hade jag också, helt sjukt!
Varför ska man straffas för att man är ambitiös och arbetar. Dessutom är taket så lågt att du knappt kan jobba heltid i 2-3 månader under sommaren innan det är kört!

Du för även ta in aspekten: Varför skall svenska folket subventionera dig med bidrag och förmånliga lån om du inte behöver det då du kan jobba?

Studiemedlet är till för att alla skall få chansen att plugga och för att man skall satsa fullt på att plugga när man är student.
Citera
2012-05-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
Fast ni skall inte slå dank. Det är det som högre krav handlar om.

Räcker inte? En snabbkalkyl:

Det räcker gott.
Hyra: 4400
Mat: 2000
Mobil+räkningar: 700
Kurslitteratur utslaget+ att man säljer vidare: 150 kr i månaden
Kollektivtrafik: 350
7600 kr

Lån + bidrag ligger på 8920. Då får man ändå mer i början av terminerna. Jag räknar dessutom högt i många avseenden.
Jag håller helt klart med dig här. Många klagar på för lite pengar, men det är ju rent bullshit. Högre krav är också något jag gärna ser.

Men däremot är jag fortfarande emot inkomsttaket. Det är fel sätt att reglera saker och ting på. Om någon nu har överkapacitet och vill jobba vid sidan av (vilket faktiskt kan vara oerhört nyttigt på många sätt) bör man inte straffas för detta.
Citera
2012-05-22, 13:55
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag håller helt klart med dig här. Många klagar på för lite pengar, men det är ju rent bullshit. Högre krav är också något jag gärna ser.

Men däremot är jag fortfarande emot inkomsttaket. Det är fel sätt att reglera saker och ting på. Om någon nu har överkapacitet och vill jobba vid sidan av (vilket faktiskt kan vara oerhört nyttigt på många sätt) bör man inte straffas för detta.

Det är en helt okej argumentation. Men då återstår fortfarande frågan: varför skall de som arbetar subventionera en person som inte behöver det? Kan och orkar man arbeta extra (vilket som du mycket riktigt påpekar kan vara positivt även i andra aspekter än rent ekonomiska) så finns det väl ingen anledning för samhället att ösa pengar över en?

Jag jobbar själv extra men jag tycker ändå att taket borde sänkas. Jobbar man in extra så bör man få lägre bidrag. Bidrag skall man ha om man behöver det. Allt annat är bara girighet.
Citera
2012-05-22, 14:02
Medlem
Jrgens avatar
Tycker vi kan avskaffa CSN helt och hållet.
Citera
2012-05-22, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
Det är en helt okej argumentation. Men då återstår fortfarande frågan: varför skall de som arbetar subventionera en person som inte behöver det? Kan och orkar man arbeta extra (vilket som du mycket riktigt påpekar kan vara positivt även i andra aspekter än rent ekonomiska) så finns det väl ingen anledning för samhället att ösa pengar över en?
En motfråga är vem som har ansvaret där. Ska inte en arbetsgivare kunna anställa den person han anser bäst lämpad? Och om man nu har en hobby som kräver ganska mycket pengar, varför skulle man då behöva lägga av med den bara för att man ska studera?
Citat:
Jag jobbar själv extra men jag tycker ändå att taket borde sänkas. Jobbar man in extra så bör man få lägre bidrag. Bidrag skall man ha om man behöver det. Allt annat är bara girighet.
Studiebidraget ser jag ganska mycket som en investering. Samhället investerar i studenter för att få en högutbildad befolkning. Dessutom får man komma ihåg att större delen av studiemedlet faktiskt är lån och inte bidrag.

I det stora hela är jag mot inkomstberoende bidrag, eftersom de till stor del skapar en mentalitet som säger att man inte ska jobba, eftersom det ändå inte lönar sig. Det har vi nog med i samhället. Dessutom genererar det väldigt mycket svart arbetskraft.

Av just denna anledning är jag förespråkare av en medborgarlön. Denna lön ska vara tillräcklig för att knappt täcka det mest basala, men det ska fortfarande löna sig att ta ett jobb. Medborgarlönen ska vara tillräcklig för att hålla sig flytande, men jobbig att leva på.
Citera
2012-05-22, 14:14
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
En motfråga är vem som har ansvaret där. Ska inte en arbetsgivare kunna anställa den person han anser bäst lämpad? Och om man nu har en hobby som kräver ganska mycket pengar, varför skulle man då behöva lägga av med den bara för att man ska studera?

Studiebidraget ser jag ganska mycket som en investering. Samhället investerar i studenter för att få en högutbildad befolkning. Dessutom får man komma ihåg att större delen av studiemedlet faktiskt är lån och inte bidrag.

I det stora hela är jag mot inkomstberoende bidrag, eftersom de till stor del skapar en mentalitet som säger att man inte ska jobba, eftersom det ändå inte lönar sig. Det har vi nog med i samhället. Dessutom genererar det väldigt mycket svart arbetskraft.

Av just denna anledning är jag förespråkare av en medborgarlön. Denna lön ska vara tillräcklig för att knappt täcka det mest basala, men det ska fortfarande löna sig att ta ett jobb. Medborgarlönen ska vara tillräcklig för att hålla sig flytande, men jobbig att leva på.

Det är klart att han ska få. Jag är inte för ett förbud mot att anställa studenter. Jag är för att det är svårt för studenter att jobba extra. Och om man nu klarar det så skall lönen i viss mån avräknas mot vad man får i studiemedel. Inte allt, men en del. Alltså lägre tak.
Jag säger inte att man skall behöva lägga av. Jag säger bara att vi andra inte skall behöva betala för att någon som skall få hålla på med sin dyra hobby. Däremot betalar jag mer än gärna för att alla skall kunna studera och för att man skall ha drägliga villkor som student. Det är en stor del i den svenska framgångssagan.

Får påpeka att lånet är väldigt förmånligt. Det är subventionerat.
Citera
2012-05-22, 14:24
Medlem
DarkDuffs avatar
Jag tycker att det borde fokuseras mer på hur man klarar sina studier... Klarar man sina studier och samtidigt jobba halvtid? Ja, men fine... Låt personen jobba halvtid då och tjäna extra pengar... Förstår inte varför man ska straffa ambitiösa personer som TS skrev... Det är så jäkla fel men så är det väll i Sverige där det är fult att tjäna pengar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in