Citat:
Ursprungligen postat av Djävulen
Vad är det du säger? Vore det inte krut om du hävdade att du inte kan omfamna en teori om den inte kan påvisas ha brister (som en annan teori kan förklara)? Jag utgår ifrån att du i verkligheten menar "omfamnade"? Tänk igenom det! En sådan invändning är nämligen dunder - bara tanken får mig att börja frusta av upphetsning.
Nja, snarare att om jag ska omfamna en teori så kräver jag att den ska, åtminstone delvis, kunna styrkas av andra teorier. De brister jag tillåter en teori att ha (för att jag ska kunna omfamna den utan att den stör min världssyn) är de brister den har för att kunna implicera andra teoriers i sin egen teori. Exempelvis kemins ofårmåga att förklara fysik och tvärtom. De två vetenskaperna motsäger inte varandra, samexisterar bra och kan delvis styrka varandra. Det finns liksom inget som motsäger den ena teorin/vetenskapen i den andra men de saknar en enig formel för att kunna räknas in som samma teori.
Citat:
Jag tror att vi måste anta att allt är besjälat och att det åtminstone i ett kosmologiskt perspektiv på något sätt kan bli aktuellt att förstå själen som självrörare. Men det här är som sagt mycket svåra saker och jag är fortfarande lite dålig på det. Dock - för att besvara din invändning. Du förutsätter tydligen att det finns kausala samband i naturen. Hur vet du det? Det finns ju ingenting i den enskilda sinnesförnimmelsen som säger att en orsak-verkan-relation är för handen - det enda du ser är exempelvis en biljardboll, i nästa ögonblick ser du en annan biljardboll etc etc. Du ser inte ens stöten, och även om du skulle se den ser du ändå inte - "orsak-verkan". Det enda du ser är en boll stöter till en annan: var är "orsak-verkan" relationen som du talar så vitt och brett om?
Det jag syftar till med orsak-verkan är två saker. Den första omständigheten jag räknar detta till och som inte motsägs av din teori är en medveten handling som förändrar omgivningen. Exempelvis så vet jag (empiriskt som du säger) eller åtminstone upplever det som jag vet att när jag stöter den vita bollen så kommer den röra på sig, jag hör det, jag ser det, jag känner det och av erfarenhet kan jag förutsäga samma verkan med största sannolikhet om någorlunda lika omständigheter uppstår igen.
Rent logiskt så förutsätter jag samma verkan (under rätta omständigheter) då jag räknar med en kraftomvandling, flyttar den ena bollen på sig tack vare min medvetna inverkan och energiomvandling så ser jag inget som motsäger detta, eller iallfall som inte inkräktar på min världsuppfattning mer än ett oändligt antal statiska universum.
Den andra omständigheten räknar jag som rent kemisk/fysisk, kemiska omvandlingar, inverkan på andra kemisk materia. Jag håller detta högre än andra teorier då det går att räkna ut mattematiskt och det går alltså att förutspå verkan, tills man kommer ner till kvantnivå.
Men ärligt så anledningen till varför jag har svårt med just teorin om statiska universum är för att den egentligen motsäger just kaosprinciperna och den kvantmekanik du talar om försvinner om man ser det ur ett större perspektiv. Kaos följer inga regler, den är regelskaparen men jag har svårt att kunna acceptera detta med de statiska universumen, enligt kaosets logik borde för eller senare eller åtminstone finnas möjligthet för att uppstå en icke-statisk följd. Det kaos du talar om är i en kontrollerad form om man ser det från en tillräcklig distans. Det öppnar ju iofs möjligheten om den gudomliga inverkan...