2012-05-21, 23:20
Medlem
Har en rumsfläkt (bordsfläkt kallas det kanske?) av den större typen (kanske 50 cm diameter). När jag har den på högsta läget låter den inte som ett privatflygplan, men nästan.

Finns det sådana fläktar som spinner lika bra, men är tystare?

Inte en sådan där som sitter i taket alltså. De verkar på tok för slöa för att göra nytta.
Citera
2012-05-21, 23:23
Medlem
Testa fästa propellern mer ordentligt. Funkade på min gamla fläkt. Annars är det helt enkelt så att vinden och vibrationen i propellerbladen orsakar ljudet. Inte själva fläkten.
Citera
2012-05-24, 00:00
Medlem
Snurrens avatar
Ibland kan bordet den står på vibrera av motorljudet och det skapar oljud. Har själv råkat ut för det men planerar att ställa en rund musmatta under. Annars kan det vara att delarna inte är tillräckligt hårt ihopsatta, som nämndes ovan. Billiga fläktar låter mer och blåser mindre, men är det tillräckligt varmt så står man ut med det också. Själv har jag just burit hem en pelarfläkt från Lidl (kampanjpris denna vecka), som jag blev imponerad av hur bra den var, rätt snygg också. Bortsätt från att den fick mitt sängbord att vibrera lite. Tillsammans med den ser jag fram emot varma sommardagar (och nätter).
Citera
2012-05-26, 00:41
Medlem
Svårt att svara på, då vi inte vet exakt vad som orsakar ljudet.

Men trots allt finns det ju gränser för hur tyst en fläkt kan bli. Att flytta luft låter. Däremot gäller i allmänhet att ju större en fläkt är, desto tystare är den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in