• 47 823 online
  • 1 194 355 medlemmar
  • 61 881 923 inlägg
2012-05-21, 20:29
Medlem
Läs detta: http://debatt.svt.se/2012/05/21/pojk...eras-i-skolan/

I alla 290 av Sveriges kommuner får flickorna bättre betyg än pojkarna.
År 2010 så var det en enda skola där pojkar fick högre, en enda. Denna skola fick 76 400 kr i jämställdhetsbidrag för att åtgärda problemet. De lyckades för nu får flickorna högre betyg där också.

När det är objektiva prov likt högskoleprovet så får pojkar bättre resultat, men i subjektiva bedömningar får pojkar sämre betyg än flickorna. Varför?

Vad ska vi göra åt denna diskriminering? Är skolan ett matriarkat där pojkar vantrivs och behandlas dåligt? Är det en ickefråga för feministerna eftersom de inte gör något åt situationen, de säger ju att de är för jämställdhet?

Tips på saker som kan hjälpa är kanske: Fler gymnastiklektioner? Mer tävlingsmoment? Rättvisa lärare? Oberoende betygssättare?
Kom med förslag eller diskutera problemet.

Är det någon som tycker att pojkar inte diskrimineras i skolan och får skylla sig själv? Och i såna fall har jag en följdfråga. Samhället hjälper och stöder flickor och vuxna kvinnor ekonomiskt och med kvoteringar m.m. Ska inte pojkar få samma stöd från samhället som flickor och vuxna kvinnor får? Eller ska pojkarna få klara sig själva.

Ordet är fritt! Men försök hålla er till ämnet
Citera
2012-05-21, 20:32
Medlem
Tänkt på detta väldigt mycket, det jag tror skulle fungera bäst är om ens provresultat eller uppsats rättas av en oberoende betygssättare och rättas utan några som helst personuppgifter så som namn, kön och klass.
Citera
2012-05-21, 20:36
Medlem
B3ns avatar
Anledningen till att flickor får bättre betyg i skolan än killar tycker jag inte är så konstigt. Av egna erfarenheter så pluggar flickorna mycket mer och får bättre betyg på så sätt. När det kommer till högskoleprovet så får män bättre än kvinnor för att de presterar bättre. Högskoleprovet går inte att plugga till på samma sätt som tjejerna gjorde i högstadiet utan där visar det hur bra man presterar under press.
Citera
2012-05-21, 21:13
Medlem
Hurulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baldersnas
År 2010 så var det en enda skola där pojkar fick högre, en enda. Denna skola fick 76 400 kr i jämställdhetsbidrag för att åtgärda problemet. De lyckades för nu får flickorna högre betyg där också.

Hur användes dessa pengar? Det kan väl knappast ha varit så att dessa 76 400 bara satsades på skolans flickor?
Citera
2012-05-21, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurulv
Hur användes dessa pengar? Det kan väl knappast ha varit så att dessa 76 400 bara satsades på skolans flickor?

Jag vet inte vad de gjorde med bidraget. Men de fick det för att flickorna fick sämre betyg än pojkarna. Vilket inte var ok, nu får flickorna bättre betyg så de lyckades med vad de nu gjorde.

De har ju också försökt ändra högskoleprovet några gånger till att passa kvinnor mer men det har ännu inte lyckats. Män får fortfarande bättre resultat.

Jag tycker det är helt åt helvete att diskrimineringen får fortgå, mycket av hur man lyckas i livet hänger på betygen och möjligheten att komma in på sin drömutbildning.
Senast redigerad av Baldersnas 2012-05-21 kl. 21:27.
Citera
2012-05-22, 09:27
Avstängd
Burross avatar
För att vi ska komma tillrätta med den Svenska skolan måste vi avskaffa feminismen, hur mycket insatser som än görs för pojkar så kommer inte någonting att ändras så länge vi har feminister till lärare som kommer fortsätta diskriminera pojkarna.
Statsfeminismen måste bort, annars kommer vi att få se så kallad feministisk jämställdhet som i ts post där det ska vara 100% tjejer som lyckas annars är det något "fel".

Eftersom män är smartare så är det något som är allvarligt fel när detta inte längre syns i skolan.
Den Svenska skolan är ett matriarkat och detta kommer få förödande konsekvenser i förlängningen när vi inte tar hand om dom som kommer att föra landet framåt.
Citera
2012-05-22, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baldersnas
Jag vet inte vad de gjorde med bidraget. Men de fick det för att flickorna fick sämre betyg än pojkarna. Vilket inte var ok, nu får flickorna bättre betyg så de lyckades med vad de nu gjorde.

De har ju också försökt ändra högskoleprovet några gånger till att passa kvinnor mer men det har ännu inte lyckats. Män får fortfarande bättre resultat.

Jag tycker det är helt åt helvete att diskrimineringen får fortgå, mycket av hur man lyckas i livet hänger på betygen och möjligheten att komma in på sin drömutbildning.

Nu var det ju inte så att de ändrade högskoleprovet för att passa kvinnor. Det fanns en annan huvudanledning. Att sedan någon hoppades på att det skulle passa kvinnor är en annan sak men det var inte därför det förändrades.
Citera
2012-05-22, 09:32
Medlem
Vad jag förstod så har pojkar haft sämre betyg i trettio års tid och det är inte ett typiskt svenskt fenomen.
Citera
2012-05-22, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tibli
Nu var det ju inte så att de ändrade högskoleprovet för att passa kvinnor. Det fanns en annan huvudanledning. Att sedan någon hoppades på att det skulle passa kvinnor är en annan sak men det var inte därför det förändrades.

Vilket var huvudanledningen då?

Jag har läst att de som varit med och ändrat beklagar sig att män fortfarande gör bättre resultat trots att de trodde att kvinnorna nu med ändringarna täppa till luckan.
Citera
2012-05-22, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tibli
Vad jag förstod så har pojkar haft sämre betyg i trettio års tid och det är inte ett typiskt svenskt fenomen.

Det är ett västerländskt problem, där feminismen har pendlat över till mansdiskriminering. Ser du kopplingen? Feminismen fick genomslag för 30 år sen.
Citera