2012-05-21, 18:15
Medlem
Heroinepupilss avatar
Är det lagligt att väktare får kolla igenom någons brottsregister när dom inte har med personen att göra och inte är i tjänst och även berätta för utomstående om vad som står i brottsregistret?

Nu är det så att en väktare som verkligen hatar mig har rotat sig in i mitt brottsregister och ringt runt till några och berättat vad som står där. Fanns även ett anonymt tips om mig där i, som nu jag fått reda på av en vän som han väktaren hade ringt och hotat och sagt det som står om mig. Är detta lagligt?
Anonyma tips får väl inte ens komma fram?
Citera
2012-05-21, 18:17
Medlem
En väktare ska väl inte ens ha tillgång till brottsregistret?
Citera
2012-05-21, 18:20
Medlem
Heroinepupilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-compakt
En väktare ska väl inte ens ha tillgång till brottsregistret?

Hmm. Då kanske han har fått reda på det av någon kontakt inom polisen.. Har polisen rätt att ge ut information?
Citera
2012-05-21, 19:09
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heroinepupils
Hmm. Då kanske han har fått reda på det av någon kontakt inom polisen.. Har polisen rätt att ge ut information?

Belastningsregistret är inget privatpersoner kan söka i. Du själv kan begära ut ett utdrag ur det och diverse myndigheter och domstolar har tillgång till det eller rätt att begära utdrag ur det.

Han kanske frågade en kompis på polisen. Polismanen gjorde sig skyldig till tjänstefel alt. dataintrång när han sökte och tjänstefel igen när han lämnade ut uppgiften (om det inte skyddades av meddelarskyddet).

När jag vill veta om någon har något i bagaget ringer jag till åklagarkammaren där personen bor och frågar efter åtalsunderlåtelser, strafförelägganden och åtal.
Jag ringer till domstolarna i närheten där personen bor och frågar samma sak. Slutligen ringer jag kronofogden och frågar om det finns några skulder.

Precis så skulle väktaren kunnat ha gjort.

De privata vaktbolagen har annars ingen tillgång till belastningsregistret alls.
Citera
2012-05-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
De privata vaktbolagen har annars ingen tillgång till belastningsregistret alls.

De förekommer ett visst "informationsutbyte" mellan polis och bevakningsbolag där detta kan framkomma men. Främst då till väktare som jobbar i offentliga miljöer och handel.
Citera
2012-05-21, 22:05
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
De förekommer ett visst "informationsutbyte" mellan polis och bevakningsbolag där detta kan framkomma men. Främst då till väktare som jobbar i offentliga miljöer och handel.

Det köper jag och det är varken otillåtet eller fel.
Att polisen kontaktar säkerhetsbolag när de söker efter en viss person är bara bra. Sådana samtal har jag också fått när jag i min "ungdom" jobbade i branchen. I sådana fall är det ju bra att väktare eller ordningsvakter får reda på vilka de ska hålla lite utkik efter. De är ju ute i offentliga miljöer mycket mer än vad poliserna är.

Men det var knappast frågan om något sådant i detta fallet utan snarare privata slagningar. Åtminstone tycks det så på TS frågeställning.
Citera
2012-05-21, 23:23
Medlem
BaldiNs avatar
Som tidigare nämnts så har inte väktare tillgång till de olika registren som du pratar om, väktare har heller inte någon tystnadsplikt ang sådan information enl lag.
Dock så är det högst olämpligt men det är snarare sånt som regleras i avtal mellan väktaren och arbetsgivaren.
Citera
2012-05-21, 23:35
Medlem
Låter lite som att det skulle kvala in under rubriceringen förtal. De flesta bevakningsföretag har även egna tystnadspliktsavtal som de anställda får skriva på. En anmälan om förtal samt en skrivelse till företaget om att personen brutit mot tystnadsavtalet kanske vore på sin plats.
Citera
2012-05-23, 20:19
Medlem
Heroinepupilss avatar
Jag ringde snuten några timmar senare för att checka om det var okej, dom tyckte jag skulle anmäla det.
Citera
2012-05-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unedited
Låter lite som att det skulle kvala in under rubriceringen förtal. De flesta bevakningsföretag har även egna tystnadspliktsavtal som de anställda får skriva på. En anmälan om förtal samt en skrivelse till företaget om att personen brutit mot tystnadsavtalet kanske vore på sin plats.
Hur ligger det till med förtal - lägger domstol överhuvudtaget något värde i om uppgiften är sann eller inte?

I det här fallet har han ju bara fått saker som faktiskt är sanna spridda av väktaren. Borde inte annan brottsrubricering än förtal förekomma?

I övrigt har ju ordningsvakter en ganska stark tystnadsplikt, men iofs skriver du att det gäller väktare.
11 § En ordningsvakt får inte obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon på grund av uppdrag enligt denna lag har fått veta om enskilds personliga förhållanden eller förhållanden av betydelse för rikets säkerhet eller för beivrandet av brott.
Citera
2012-05-26, 00:57
Medlem
popman123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sour-appl
Hur ligger det till med förtal - lägger domstol överhuvudtaget något värde i om uppgiften är sann eller inte?

I det här fallet har han ju bara fått saker som faktiskt är sanna spridda av väktaren. Borde inte annan brottsrubricering än förtal förekomma?

I övrigt har ju ordningsvakter en ganska stark tystnadsplikt, men iofs skriver du att det gäller väktare.
11 § En ordningsvakt får inte obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon på grund av uppdrag enligt denna lag har fått veta om enskilds personliga förhållanden eller förhållanden av betydelse för rikets säkerhet eller för beivrandet av brott.
5:1 BrB
Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

Att en uppgift är sann gör inte för sig att brottet förtal inte begåtts, det ska även ha varit försvarligt eller en skyldighet. I det här fallet verkar de inte som att väktaren i fråga varken hade en skyldighet, eller att det var försvarligt. Då spelar det ingen roll att uppgifterna är sanna.

Värt att nämna är att förtalsbrott inte ligger under allmänt åtal.
Citera
2012-05-26, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heroinepupils
Är det lagligt att väktare får kolla igenom någons brottsregister

Nej det får de inte. Väktare har inte ens tillgång till BR i något system alls, de är bara RPS ( och myndigheter i nära samarbete, så som tingsrätt m.m, som har det. Inte ens handläggare inom dessa nära myndigheter får i "onödan" genomföra slagningar i BR, vilket regleras enligt sekretesslagen.

Väktare får inte ens nämna något ur någons BR om de fått se detta inom tjänsteutövning och att de får se ett eller någons BR i tjänsteutövning är mycket ovanligt, ungefär lika vanligt som att en person säljer en riktig flygande matta. Även det sistnämnda händer ju då och då.
Senast redigerad av SAKer-liberal 2012-05-26 kl. 03:04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in