2012-05-21, 15:16
Medlem
Jag läser psykologi b och ska göra en sista uppgift i kursen. Jag ska skriva en analys av filmen "shutter island" och då antar jag att man ska analysera filmen och hans sjukdom(?) och den ska vara på ca 3-5 sidor.

Hur skriver man en filmanalys? Hur ska man analysera kring hans sjukdom?

Jag har ingen aning om hur en analys ska vara uppbyggd eller liknande. Jag behöver lite hjälp att komma igång och förstå hur jag ska göra, sen är det troligen lugnt
Citera
2012-05-21, 15:21
Medlem
Bazinga90s avatar
Ursäkta om jag frågar men är det psykologi B på gymnasiet eller en b-kurs på universitetsnivå? För övrigt låter det som en väldigt intressant uppgift!
Citera
2012-05-21, 15:37
Medlem
Det är på gymnasienivå
Citera
2012-05-21, 17:14
Medlem
Zoms avatar
Då tråden främst verkar handla om hur man gör en filmanalys så får den nog bättre svar här.

Psykologi och psykiatri → Utbildning och studier

Rubrik fixad.

/mod
Citera
2012-05-21, 19:07
Medlem
läser film på högskola, när dem vill att du ska göra en filmanalys så vill dem att du ska analysera karaktärerna vilka är dem, vad får du för bild av dem? miljö? språk? symbolik och referenser till samtida problem? vem är huvudkaraktär, vad tänker han? finns det ett dolt budskap, formulera med. Jag uppfattar huvudkaraktären som kluven i sin relation" bla du fattar
Citera
2012-05-21, 21:19
Medlem
TheDenverGentlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serrano12
läser film på högskola, när dem vill att du ska göra en filmanalys så vill dem att du ska analysera karaktärerna vilka är dem, vad får du för bild av dem? miljö? språk? symbolik och referenser till samtida problem? vem är huvudkaraktär, vad tänker han? finns det ett dolt budskap, formulera med. Jag uppfattar huvudkaraktären som kluven i sin relation" bla du fattar

Ja, så ska man säkert göra om man läser någon halvdålig grundkurs i film. Men när man läser psykologi så ska man förmodligen resonera kring psykologiska aspekter av handlingen, exempelvis sjukdomsyttringar, trauma, symptom etc. Med tanke på filmens karaktär då.
Senast redigerad av TheDenverGentleman 2012-05-21 kl. 22:19.
Citera
2012-05-22, 02:13
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elingren
Jag läser psykologi b och ska göra en sista uppgift i kursen. Jag ska skriva en analys av filmen "shutter island" och då antar jag att man ska analysera filmen och hans sjukdom(?) och den ska vara på ca 3-5 sidor.

Hur skriver man en filmanalys? Hur ska man analysera kring hans sjukdom?

Jag har ingen aning om hur en analys ska vara uppbyggd eller liknande. Jag behöver lite hjälp att komma igång och förstå hur jag ska göra, sen är det troligen lugnt
Ar det en analys av filmen eller av karaktarer som figurerar i filmen? Mer information gor det lattare att hjalpa dig.
Av vad du skriver nu sa verkar det mer som att du skall skriva om vilka omstandigheter som rader i filmen och hur dessa paverkar/utvecklar mental halsa/ohalsa, och dessutom inkludera specifika detaljer som kan pavisas som kriterier for potentiell mental sjukdom. Du kan tex ta upp biologiska bakgrundsmojligheter ifall nagon i slakten lider av mental ohalsa, levnadsförhållanden, och/eller stress. Mao omraden som kan paverka psykisk ohalsa.

P.S. Jag har inte sett filmen sa jag kan inte uttala mig dirket om den.
Citera
2012-05-22, 04:20
Medlem
Vad arbetar ni med inom Psykologi B ? Det ni läser lär vara ganska relevant för vad du ska ta upp i analysen, jag skulle också reka dig att ta med vissa saker ifrån Psyk A för att kunna bygga upp en psykoanalys utav huvudpersonerna i filmen. För när jag läste A-kursen så gjorde vi psykoanalyser på flertalet filmer och då behövde iaf jag analysera många utav huvudpersonerna genom olika områden i psykologin tex, knutar, försvarsmekanismer, personlighetsteorirerna ( jaget,överjag,detet) samt skriva om olika perspektiv ( Behaviorism, kognitiva, humanistiska). I det här fallet har du ju riktigt guldläge om du har orken att lägga ner tiden på att göra det ordentligt då den är extremt bra för denna uppgift !

Du kan ju tex blanda in teorier om hur de olika faserna i hans uppväxt påverkats hans väg till nuet samtidigt som du binder ihop det med de olika perspektiven.

Det kan bli rörigt så stapla upp de punkterna inom psykologin ni gått igenom , så gör du alla de för varje person och skriver små punkter under varje, som en mindmap fast annorlunda upplägg. Bind sedan ihop relevanta punkter med varandra för att få till en ordentlig analys utav personerna och hur de kan ha påverkat hans mentala sjukdom..

Lycka till ! Kan bli grymt om du lägger tid på det !

* Är grymt trött så ber om ursäkt för stavfel, langa iväg ett Pm om du behöver hjälp och tankar kring arbetet så kanske jag kan hjälpa dig lite med åsikter och tankar !

Peace
Senast redigerad av trashbag 2012-05-22 kl. 04:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in