2012-05-21, 14:37
Medlem
Jag har blivit erbjuden en visning av en lägenhet i centrala Göteborg via boplats. Det är dock ett korttidsboende. Därav är jag lite osäker om det är någonting att ha. Är det någon som har lite koll på hur länge uthyrningstiden brukar vara i allmänhet gällande korttidsboende? Eller rent av erfarenhet kring det?

Tacksam för svar
Citera
2013-02-04, 15:03
Medlem
rokkroks avatar
Lånar tråden då jag undrar samma sak
Citera
2013-02-07, 09:30
Medlem
Det beror helt på hyresvärden. Jag vet inte om det finns en nedre gräns för hur kort man får hyra ut via boplats men jag vet däremot att korttidskontrakten ibland kan vara rätt långa. För en tid sedan sökte jag ett korttidskontrakt hos poseidon via boplats och ringde då och kollade vad som gällde. Uthyraren hade satt lägenheten som korttidskontrakt eftersom det inte fanns något besittningsskydd, fastigheten skulle någon gång i framtiden renoveras men man hade inte ens fastslagit planerna ännu.
Tydligen så är boplats lite oflexibelt, om hyresvärden vill att du ska få behålla din kötid så måste den registreras som ett korttidskontrakt eller ett studentboende. Det kan alltså skilja mycket.

Summan av kardemumman är att du helt enkelt måste ringa hyresvärden!
Fattar inte varför folk är så rädda för att ringa, i detta fall är det självklart att hyresvärden uppskattar att en potentiell hyresgäst kontrollerar villkoren innan denne tackar ja. Då slipper ju alla problem senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in