2012-05-21, 14:11
Medlem
Folk och arbetsgivare verkar tycka att det är viktigt att den arbetssökande har en vettig mailadress. Man ska till exempel inte ha en mailadress i stil med "kåtbocken@live.se". Nu var det bara ett exempel och jag vet inte ens om folk har liknande mailadresser. Men ni förstår nog poängen. Finns även folk/arbetsgivare som tydligen ska ogilla om den arbetssökande använder sig av hotmail.com/live.com/live.se etc, och föredrar tex gmail istället.

Men om situationen är omvänd då, och där arbetsgivaren eller rekryteringsansvarig har en mailadress som kan uppfattas som oseriös då? Det kanske bara är jag, men jag vill gärna att man ska ha en företagsadress. Tex: förnamn.efternamn@företagetsnamn.com/se. Kollar man på Arbetsförmedlingens hemsida så är det vanligt att man använder sig av en hotmail eller yahoo mail-adress istället. Det är ganska vanligt att man inte använder sig av förnamn.efternamn@hotmail.com/yahoo.com, utan har något annat före @.

Det kanske bara är jag, men sådana mailadresser känns väldigt oseriösa. Vad tycker ni andra? Vill ni själva söka jobb om man ska skicka sin ansöka till en hotmail-, spray- eller yahoo mailadress?
Citera
2012-05-21, 14:22
Medlem
Mr.Kutumbus avatar
Hade någon haft kåtbocken@live.se så hade jag inte bemödat mig söka tjänsten. Däremot har jag ofta undrat om varför en del envisas med @live, gmail, hotmail, yahoo epost adresser när man söker anställa men aldrig frågat när jag kommit på intervju.

Jag misstänker att det handlar om något av tre alternativ.

1. Dom vill undvika spam.
2. Det kan vara en privat epost adress, om ett riktigt namn finns i det.
3. Ett nystartat företag som inte skaffat domän baserad epost än.

Men jag hade sökt iaf såvida det inte är idiotiska namn på epost adressen som kåtbock, 1337 sushi chef eller något annat dylikt.
Senast redigerad av Mr.Kutumbu 2012-05-21 kl. 14:36.
Citera
2012-05-21, 14:32
Medlem
kåtbocken@live.se var ett exempel på en mailadress som arbetssökande bör undvika. Precis som "sexyboy91@hotmail.com", "denmysigatjejen@live.com" och så vidare. Det handlar inte om arbetsgivare här. Men det finns mailadresser som arbetssökande bör undvika om de ska betraktas som seriösa i sitt jobbsökande.

Undrade om detsamma skulle gälla för arbetsgivare. För det börjar bli allt vanligare att man ser folk använda sig av spray, hotmail och yahoo. Det är väldigt sällan man ser dem använda sina namn (förnamn och efternamn) eller företagsnamnet i mailadressen, då både före och efter @.

Jag skulle ju föredra om man använder sig av förnamn.efternamn@företagets namn.se/com. Då får man ett seriöst intryck. Jag vill helst inte maila min jobbansökan till en privat mailadress som även används på fritiden.
Citera
2012-05-21, 14:35
Medlem
Mr.Kutumbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
kåtbocken@live.se var ett exempel på en mailadress som arbetssökande bör undvika. Precis som "sexyboy91@hotmail.com", "denmysigatjejen@live.com" och så vidare. Det handlar inte om arbetsgivare här. Men det finns mailadresser som arbetssökande bör undvika om de ska betraktas som seriösa i sitt jobbsökande.

Undrade om detsamma skulle gälla för arbetsgivare. För det börjar bli allt vanligare att man ser folk använda sig av spray, hotmail och yahoo. Det är väldigt sällan man ser dem använda sina namn (förnamn och efternamn) eller företagsnamnet i mailadressen, då både före och efter @.

Jag skulle ju föredra om man använder sig av förnamn.efternamn@företagets namn.se/com. Då får man ett seriöst intryck. Jag vill helst inte maila min jobbansökan till en privat mailadress som även används på fritiden.

Ledsen, jag läste fel i första inlägget. Jag trodde det enbart handlade om arbetsgivare. Nej men det är klart att man som arbetssökande ska vissa en viss professionalitet vid första kontakten. Visar det sig sedan att chefen / intervjuaren är lite laid back så kan man ju slappna av lite. Däremot så rekommenderar jag inte vice versa.
Citera
2012-05-26, 10:58
Medlem
tigertompas avatar
Det fungerar med hotmailadresser från båda hållen tror jag. Vet att det fungerar i alla fall för mig själv som arbetstagare att använda hotmailadress för att komma på intervjuer. Bara man har fyllt i förnamn och efternamn i mailet sen. Då vet ju arbetsgivaren att du är du och även att du som arbetssökande vet att det är arbetsgivaren om man får förnamn och efternamn.

Sedan om man vill framstå som seriöst, så är det säkert bra att ha en mailadress som inte är olämplig. Säger som någon annan sa. Jag hade inte sökt tjänsten heller. Arbetsgivare får nog skärpa till sig lite. Själv ställer jag krav på arbetsgivare när de tar kontakt med mig för ett jobb jag har sökt.

Exempel ringer man en måndag och begär att jag skall komma på intervju på tisdagen och bara spelar in ett meddelande på min telefonsvaren, utan mail eller så. Då väljer jag att inte ens bemöta sådant överhuvudtaget, utan väljer ett annat jobb där arbetsgivaren kan ha framförhållning och planering.

Om en arbetsgivare ringer och vill att jag skall komma på intervjuer, samt även skickar ett mail till mig eftersom jag jobbar just nu. Då svar jag på mailen på ett ödmjukt sätt och förklara att det t.ex har varit mycket på jobbet nu. Ber gärna arbetsgivaren återkomma med några tider när denna kan ha intervjuer. Sedan fixar jag så att jag kan komma på intervjuer. Om en arbetsgivare inte återkommer efter mail, så bojkottar jag även tjänsten. För faktum är anser jag att arbetsgivaren behöver mig mer, än vad jag behöver honom när man redan har ett jobb. Då skall jag inte slicka arbetsgivarens röv, utan arbetsgivaren skall slicka min.

Frågan bara om arbetsförmedlingen kommer våga ställa samma krav som jag gör mot arbetsgivaren, eller åtminstone något åt det hållet i alla fall.
Citera
2012-05-26, 11:45
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Det kanske bara är jag, men sådana mailadresser känns väldigt oseriösa. Vad tycker ni andra? Vill ni själva söka jobb om man ska skicka sin ansöka till en hotmail-, spray- eller yahoo mailadress?
Det ger förstås ett mindre seriöst intryck, men det kan finnas förklaringar. Alla företagare har inte någon webbplats eller egen domän och då rör det sig vanligen om väldigt små företag med få eller ingen anställd. Men det kan vara seriöst ändå.

Vad som är än viktigare är att det bör finnas övriga adressuppgifter tillgängliga. Kanske något telefonnummer eller en adress till företaget. Prova på Gula sidorna eller sök på webben. Om den enda kontaktuppgiften består av typ "Jonte_88@hotmail.com" och företaget han säger sig representeras inte kan hittas i några register så är det förmodligen ganska oseriöst, särskilt om det inte står så mycket konkret om vad tjänsten innebär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in