2012-05-21, 10:04
Medlem
Hejsan!

Jag är en amatör och skulle vara tacksam för varje litet råd ni kunde ge mig om hur man lättast fångar jädda och aborre.

Jag har fiskat i stort sett hela veckan med 2 kompisar i en sjö där vi mest trollar med en båt men kastar också då och då.
Vi använder spinners och en liten gelle aborre på 7 cm.
Allt vi har fångat är en gedda och jag undrar om det är för lite eller om det är vanligt att få så lite fisk i början :P.

jag skulle behöva råd angående:
bästa(/bra) tekniken
bra beten
bra tidpunkt
om man ska trolla hur långt ifrån sig sj ska man ha betet som ligger i vattnet.

Sen angående Multi rulle

Jag och en kompis var i en fiske affär och skulle köpa grejer och "experten" i affären sa till oss att vi skulle skaffa multi rulle för den skulle tydligen vara bäst, men han berättade inte att multi rulle inte var något direkt för nybörjare så jag skulle vilja ha lite råd av något erfaren.

skulle vara tacksam om någon gav mig något tips på vilken teknik jag skall lära in
hur hårt den ska spännas
hur pass långt jag ska nöja mig med när jag kastar
vilken lina
vilken tyngd på betet!

(Jag skulle vara tacksam om alla tog tråden seriöst för jag är väldigt väldigt ny i fiske livet, fiskade förra veckan för första gången och insåg att jag tyckte väldigt mycket om det!)
Citera
2012-05-21, 10:12
Medlem
AIKDaniels avatar
Mina farföräldrar är vana fiskare och jag var ute hos dem i helgen och fiskade då sa de att det inte är bästa tidpunkten att fiska.
Det är väl en sak som man säger att man bara ska fiska med månaderna som har ett "R" i sig. Alltså inte, Maj, Juni, Juli, Augusti.
Tror att det är svårare att få fisk för att vattnet blir varmare och fisken ligger mer och mer still.

Var ute några gånger och fiskade förra året i Juli men fick aldrig napp, var ute på både dag och kväll.
Ni får tänka på att det inte ska blåsa för mycket heller, därför föredrar jag att fiska på kvällen då det är lugnare.

Fiskar ni för att det är kul eller bara för att få fisk?
Jag hatar att trollingfiska eftersom det känns så.. opersonligt? Är inte direkt någon känsla att bara sitta där och åka båt, därför kastar jag alltid.
Jag placerar mig oftast vid vassen eller vid olika grund där jag har hört att det ska finnas mycket fisk.

Multirulle kan jag tyvärr ingenting om, sorry.
Citera
2012-05-21, 10:17
Medlem
Tack för tipsen!

Vi fiskar mer för att det är så skönt/trevligt men vi skulle väl vilja ha någon fisk emellanåt också :P
Citera
2012-05-21, 10:19
Medlem
trizzlas avatar
Vilken fisk vill du satsa på?
Citera
2012-05-21, 10:23
Medlem
AIKDaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trizzla
Vilken fisk vill du satsa på?

Citat:
Ursprungligen postat av BMW4Life
Jag är en amatör och skulle vara tacksam för varje litet råd ni kunde ge mig om hur man lättast fångar jädda och aborre.

Citera
2012-05-21, 10:31
Medlem
AIKDaniels avatar
Det här fiskedraget tycker jag är det absolut bästa, inte bara för att det ser så snyggt ut utan för att det går så fantastiskt i vattnet.
Gäddan hugger ska du nog få se!
http://www.beten.nu/se/art/fatso-10-crank-38g-0-5-1-0m.php

Beroende på vilken fisk ditt drag ska likna så tror jag att man tänker så att vilken fisk det finns mest av i vattnet du fiskar i. T.ex. finns det mycket abborre så kör du på ett sådant drag.

Även detta draget gillar jag för gäddfiske
http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/buster-jerk-shallow-15cm.html

För att plocka abborre så kör jag oftast på en spinnare med lite tyngd. Denna använder jag mig bland annat av:
http://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/beten-drag/spinnare/mira.html

Lycka till!
Citera
2012-05-21, 10:36
Medlem
Tack igen för dessa tips skall se till att få hem dom!
Citera
2012-05-21, 10:42
Medlem
Meta med levande bete tro mig!

Du krokar fast en levande Mört eller Abborre och kör med ett stort flöte som dom inte orkar dra ner av egen kraft o kastar in de i vassen där gäddan står och lurar!

Sen så tar du nästa spö och står vid sidan om och kastar lite wobblers så du inte blir uttråkad!

Sen kan ni alltid lägga ett bottenmete också om du enkelt vill fånga upp en del lite mindre fiskar.
Citera
2012-05-21, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrawN
Meta med levande bete tro mig!

Du krokar fast en levande Mört eller Abborre och kör med ett stort flöte som dom inte orkar dra ner av egen kraft o kastar in de i vassen där gäddan står och lurar!

Sen så tar du nästa spö och står vid sidan om och kastar lite wobblers så du inte blir uttråkad!

Sen kan ni alltid lägga ett bottenmete också om du enkelt vill fånga upp en del lite mindre fiskar.

Men jag antar att fiskarna kommer simma runt så hur vet jag att jag fått napp?

Och vad är flöte :$?

tack!
Citera
2012-05-21, 10:52
Medlem
trizzlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIKDaniel

Missade det. hehe.

Till TS;

Jag själv har blivit torsk på "Jerk Bait" som är en lite mer preciserad form av spinnfiske. Istället för att förse dig med en massa text så länkar jag till några schyssta informativa videos istället.

http://www.youtube.com/watch?v=EZ-8I3Lv0kE - Jerk bait för nybörjare!

http://www.youtube.com/watch?v=wQAH5FdVPo8&feature=relmfu - Trumman igen!

http://www.youtube.com/watch?v=0n58UHVSyBs&feature=fvwrel - Cool fiskevideo!

I min mening så är Jerk Bait den klart överlägsna metoden för att få så bra reslutat som möjligt, i alla väder. Fisket blir upplyft till en helt annan nivå. Mitt tips till dig TS är att läsa mycket om fiske på nätet, börja här på flashback om du vill. Dina frågor har redan blivit besvarade i en del trådar men jag kan bjuda dig på lite seriös fiskekunskap här bara för att

Det optimala gäddvädret kan variera mellan olika sjöar, man ska akta sig för att gå för hårt på skriven "fakta" om fiskars aktivitet. Det viktiga i mitt tycke är plötslig förändring i vädret. Om solen går i moln en längre period på en annars solig dag eller om ett plötsligt duggregn drar över så kan gäddorna komma in i en så kallad huggperiod.

Gäddorna står ofta vid grynnor, djupkanter, in/utlopp osv. Leta rätt på dessa ställen och fiska av dom ett efter ett. Stå inte för länge på ett och samma ställe, om det inte hugger så byt ställe och fiska av det istället. Gå i en loop så att ni återkommer till samma ställen, det kan stå massvis med gäddor där men om dom inte är i en huggperiod så kan det bli svårt att ta dom. Därför ska ni cirkulera så att ni kanske kommer tillbaka när dom är på hugget igen.

Några snabba tips för en nybörjare jag kan komma på nu;

Bli inte skeptisk till ett drags storlek! Tro mig, gäddorna tar på större drag än vad man kan tro.

Ha seriös utrustning så att ni kan hantera fisken korrekt, det blir roligare då. (bra tång, håv/lipgripp)

Gör mothugg! Det suger att tappa en schysst fisk och det händer oftare än vad man tror när man börjar komma upp i antal krokad fisk, Så fort du känner ett hugg så gör ett hårt mothugg. Även om du tror att det kan vara sjögräs, på det sättet tränar du upp dina egna reflexer och kommer aldrig att missa ett mothugg senare.

Var inte rädd för att fastna i saker, speciellt om du har tillgång till båt. Kasta på dom kluriga platserna!

Ja du, det kommer jag på att skriva så här på rak arm. Har precis själv kommit igång med sommarfisket så är taggad upp till öronen!!
Citera
2012-05-21, 10:59
Medlem
Tack så mycket det var fin info!

Då är vi 2 som är taggade upp till öronen!
Jobbar just nu men bilr inte så mycket jobb blir mer att leta fakta!
Citera
2012-05-21, 13:53
Medlem
inget som har något om multi rulle :P?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem