Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-05-20, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavyJones.
Ja det är inte enkelt att lista ut det här. För jag antar att banken kommer vilja ha min mor som medsökande och då kommer de ju se att min mor har tagit lån till kontantinsatsen.

Jag antar att SBAB vägen är det bästa och ta ett blancolån genom dem på 100.000 och ha med min mor som medsökande på lånet.
Räntan är ju ganska lik på pluslånet på SBAB som ett vanligt blancolån på vilken annan bank som helst.

Jag tycker att du har en sund inställning. Visst vore det bättre ekonomiskt att din mor lånar 100 000 åt dig, men av erfarenhet vet jag att det är väldigt skönt att slippa vara beroende av sin familj. Oavsett hur bra relationen är i dagsläget vet man aldrig vad som händer i framtiden.

Försök att få så låg amortering som möjligt (helst ingen) på ditt bolån och ha istället en hög amorteringstakt på dina dyra lån (blancolånet).

Ju stabilare ekonomi och ju mer koll du har på din ekonomi, desto bättre förhandlingsläge är du i när du ska förhandla med banken. Se dessutom till att få så hög avkastning som möjligt på de pengar som du sparar, just nu är det nog räntekonton som gäller eftersom det inte är så lång tid tills du behöver pengarna.
Citera
2012-05-20, 20:14
Medlem
DavyJones.s avatar
Någon som har erfarenheter av bolån och kan gissa vad jag har för chanser för att få ett lån med 27 000kr/månaden projektanställd med en mor som medlånande på 35.000/mån fastanställd.

Samt att jag lånar 100.000 till kontantinsats.

Vad tror ni mina chanser är att få ett lån? Skulle vara kul att höra om någon annan som har varit liknande situation som fått lån/blivit nekad till lån.
Citera
2012-05-20, 22:34
Medlem
storm79s avatar
Om DU lånar 100 000 till kontantinsatsen syns det på kreditkontrollen. Och det kommer synas på dina konton att du fått in summan. Låna till kontantinsatsen är inte omöjligt, men inte så lätt som vissa tror.

Om din mor står med på ansökan men ni inte är skrivna på samma adress så görs dubbla boendekalkyler, dvs, er gemensamma kalkyl kommer belastas med dubbla boenden och dubbla schabloner, vilket gör att uträkningen blir hård, speciellt med tanke på att din mor antagligen har egna lån.

Om mamsingen lånar upp 100' på sitt eget boende har hon bra ränta på det och står hon inte med på låneansökan är det bara säga att du har en annan bank med sparande där. Dom kommer inte begära ut utdrag.

Projektanställning är inte direkt premierat vid en ansökan. Kan dock gå om du visar att du haft en stabila löneutbetalningar en längre tid. Däremot kommer banken absolut inte låna upp till 85% om du inte har en fast anställning, no way. 75% max om det inte är ett undervärderat objekt och det i princip finns garantier om en värdeökning.
Citera
2012-05-21, 22:16
Medlem
Är du med i A-kassan? Om inte så bli det. Ibland vill banken inte räkna på "osäkra" inkomster så som projekt-/deltid eller allmän visstidsanställning men kan då istället räkna på ev. a-kasseinkomst om man är berättigad till det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in