Citat:
Ursprungligen postat av DavyJones.
Ja det är inte enkelt att lista ut det här. För jag antar att banken kommer vilja ha min mor som medsökande och då kommer de ju se att min mor har tagit lån till kontantinsatsen.
Jag antar att SBAB vägen är det bästa och ta ett blancolån genom dem på 100.000 och ha med min mor som medsökande på lånet.
Räntan är ju ganska lik på pluslånet på SBAB som ett vanligt blancolån på vilken annan bank som helst.
Jag tycker att du har en sund inställning. Visst vore det bättre ekonomiskt att din mor lånar 100 000 åt dig, men av erfarenhet vet jag att det är väldigt skönt att slippa vara beroende av sin familj. Oavsett hur bra relationen är i dagsläget vet man aldrig vad som händer i framtiden.
Försök att få så låg amortering som möjligt (helst ingen) på ditt bolån och ha istället en hög amorteringstakt på dina dyra lån (blancolånet).
Ju stabilare ekonomi och ju mer koll du har på din ekonomi, desto bättre förhandlingsläge är du i när du ska förhandla med banken. Se dessutom till att få så hög avkastning som möjligt på de pengar som du sparar, just nu är det nog räntekonton som gäller eftersom det inte är så lång tid tills du behöver pengarna.