Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-19, 23:30
Medlem
Vilken av dem är värst?

Kom nu inte och säg att "det beror på", var mer specifik. För jag skulle inte behöva vara specifik i frågan: vad är värst, förkylning eller AIDS? (öööö, det beror på). Ni som ska gnälla kan ju ta och torka er i röven.

Okej, så vad är värst, ADHD eller Asperger? Vad vore förjävligast att ha?

Jag har sett de med Asperger, och de verkar leva hemska liv och många av dem med typ noll social förmåga. Många av dem med noll vänner, och allt vissa av dem verkar göra är att sitta hemma hela tiden och typ ägna sig åt något shipokomon-nätforum.

Sen har vi ADHDarna. Har sett en del. En del av dem verkar iaf ha vänner, flickvänner och åtminstone lite värdighet. Men de verkar inte kunna sitta stilla, och de tänker inte till innan de slår en hammare mot sina egna huvuden eller stoppar i sig ett piller som en främling kommer och erbjuder dem.

Så vilka av diagnoserna (av samma dos) innebär det skitigaste livet?

/ Bajskörv
Citera
2012-05-19, 23:37
Medlem
WeraHBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nematoden
Vilken av dem är värst?

Kom nu inte och säg att "det beror på", var mer specifik. För jag skulle inte behöva vara specifik i frågan: vad är värst, förkylning eller AIDS? (öööö, det beror på). Ni som ska gnälla kan ju ta och torka er i röven.

Okej, så vad är värst, ADHD eller Asperger? Vad vore förjävligast att ha?

Jag har sett de med Asperger, och de verkar leva hemska liv och många av dem med typ noll social förmåga. Många av dem med noll vänner, och allt vissa av dem verkar göra är att sitta hemma hela tiden och typ ägna sig åt något shipokomon-nätforum.

Sen har vi ADHDarna. Har sett en del. En del av dem verkar iaf ha vänner, flickvänner och åtminstone lite värdighet. Men de verkar inte kunna sitta stilla, och de tänker inte till innan de slår en hammare mot sina egna huvuden eller stoppar i sig ett piller som en främling kommer och erbjuder dem.

Så vilka av diagnoserna (av samma dos) innebär det skitigaste livet?

/ Bajskörv

Jag skulle nog säga Aspeger. Som du själv beskrivit så är det inte ofta en med grov Asperger ens har en vän, och inte ens kan vara ute i sociala sammanhang. Men inte heller så kul att veta att alla sina kompisar är "rädda" för en om man har ADHD att det bara kan slå slint ibland.

Men kort och gott, Asperger.
Citera
2012-05-19, 23:42
Medlem
B3ns avatar
Asperger är ju värst. Som asperger har du väldigt svårt att leva ett "normalt" liv med flickvän och stor vänskapskrets. Jag känner till en tjej som är tillsammans med en som har asperger och hon har varit tvungen att anpassa sig väldigt mycket men hon älskar honom så varför inte?

Det är ju inte alltid att du märker att en person har ADHD och han kan ju leva ett relativt normalt liv.
Citera
2012-05-19, 23:56
Medlem
bunjackens avatar
ADHD eller Asperger går faktiskt att bli frisk ifrån jag blev det jag gjorde en psykologisk utredning och var så ärlig jag kunde för psykologen fick veta att resultatet var negativt

nu vad detta betyder vet jag inte kanske feldiagnostierades från början andra alternativ kan vara att psykologen felanalyserade resultatet, ljög eller att jag inte visade tecken utan lärt mig leva med det

nu är jag inte psykologisk kunnig har aldrig talat eller forskat om funktionshinder bara talat med psykologen och skrivit lite här men lägger min röst på asperger även om det finns värre diagnoser
Senast redigerad av bunjacken 2012-05-19 kl. 23:59.
Citera
2012-05-20, 00:01
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B3n
Asperger är ju värst. Som asperger har du väldigt svårt att leva ett "normalt" liv med flickvän och stor vänskapskrets. Jag känner till en tjej som är tillsammans med en som har asperger och hon har varit tvungen att anpassa sig väldigt mycket men hon älskar honom så varför inte?

Det är ju inte alltid att du märker att en person har ADHD och han kan ju leva ett relativt normalt liv.
Du verkar förutsätta att ett normalt liv är positivt. Frågan är vilken störning man lider mest av och jag har fått för mig, utan att veta särkilt mycket om ämnet, att aspergare inte lider särskilt mycket av sitt handikapp. ADHD-are verkar däremot lida av det, samt hamna i trubbel ofta.
Citera
2012-05-20, 00:14
Medlem
B3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Du verkar förutsätta att ett normalt liv är positivt. Frågan är vilken störning man lider mest av och jag har fått för mig, utan att veta särkilt mycket om ämnet, att aspergare inte lider särskilt mycket av sitt handikapp. ADHD-are verkar däremot lida av det, samt hamna i trubbel ofta.

Jag är inte så insatt i detta ämne men en med asperger har väll väldigt lätt att bli mycket stressad och orolig i nya eller obekväma miljöer. Menar du då att man inte lider av sitt handikapp så mycket?
Citera
2012-05-20, 00:22
Medlem
Spaders avatar
Asperger suger. Genomgripande förstörelse av livet pga nedsatt social kompetens. Stora brister med relationer och allmänt jävla ensamt och deprimerande bara. Det funkar liksom inte att ha dubbelt så hög IQ som EQ (om jag nu får vara kvasi-vetenskaplig) när hela samhället handlar om relationer. Det är som att leva i ett parallellt universum typ där det råder helt andra regler.

De med ADHD har ju relationer iaf och folk verkar uppskatta deras smågalna sociala skills. De verkar ha mycket större problem med arbete och ekonomi men överlag tycker jag inte att dessa personer verkar lida lika mycket.
Senast redigerad av Spader 2012-05-20 kl. 00:24.
Citera
2012-05-20, 01:07
Bannlyst
Asperger!

Man glömmer aldrig tex, man tänker bara längre och längre och det finns inget slut.
Därav att man blir extremt duktig. Eller en orättvisa sitter i helalivet!

Vet en tjej med AS som är världens snällaste men råkade ut för en stark orättvisa, mer säger jag inte sen!

Ensamt liv och man är oftast utanför på ett sätt, den inre ilskan är hemsk.

Känner folk med adhd men de har ofta familjer och hjälpmedans AS är ensamvargar
Citera
2012-05-20, 17:20
Medlem
NormaJeans avatar
Jag säger schizofreni.
Annars det andra, Assburgare
Citera
2012-05-21, 10:02
Medlem
cdxz11s avatar
med tanke på hur olika symptom folk me adhd får kan man inte riktigt säga ngt om adhd i allmänhet, kan ju vara allt från någon som knappt märker av sina symptom och som lever ett gott liv till ngn som inte klarar vardagen utan tjacket man får utskrivet från psykvården, misstänker även att samma sak gäller assburgers.
Citera
2012-05-21, 14:15
Bannlyst
ADHD är jobbigare för andra. AS är jobbigare för personen själv. ADHD:are är ofta aggressiva och hyperaktiva.

Detta är givetvis rent generellt. Jag kollade igenom en persons inlägg här och trodde att han trollade. Nästan vartenda inlägg handlade om hur man skulle avskaffa rättssäkerheten (fast enligt hans uppfattning var det förstås tvärtom) och om att lyda lagar slaviskt. Efter att ha läst massor av hans inlägg fick jag uppfattningen att detta var en person som parodierade en paragrafryttare för att få folk att bli förbannade. Men så skrev han i ett av sina inlägg att han hade AS, och då fattade jag att inläggen var helt ärligt menade.
Citera
2012-05-21, 15:10
Medlem
SuperSilverHazes avatar
Känner flertal personer som har ADHD och några som har asperger!
Det är bara fel i min ögon att peka ut någon av dessa till att va värst/jobbigast att ha, det är väldigt personligt hur man handskas med sitt handikapp/tillgång, vissa tar vara på sina fantastiska sidor som ADHDare eller Aspergare och blir något stort och gör bra intryck på alla! Andra som lever mer på sin negativa sida av sin personlighet kan vara helt förjävliga, gäller både ADHD och AS, det har jag själv upplevt !

ADHD är värst i mina ögon på delarna att man inte kan sitta still särskilt länge och njuta av annars säkert väldigt trevliga situationer, dock kan många med ADHD vara sjukt roliga och intressanta att ha i sin vänskapskrets då det alltid händer något!

Asperger är värst på i dom flesta fallen på dom sociala bitarna och att ha svårt med empati och förståelse, ofta mycket svårt att ha en intim relation har jag märkt på dom vet om, dock kan aspergare vara helt underbara vänner och mycket intressanta och enkla att ha att göra med om dom lever mestadels på din positiva sida!

Har själv ADHD, ser det dock mest som en fördel då det har gett mig många bra sidor och har lätt att träffa folk och hitta på saker!

Båda sakerna kan vara riktigt jävligt att ha, men gör man det bästa av det man fått då kan man ha ett minst lika intressant och kul liv tycker jag!
// SuperSilverHaze
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in