• 1
  • 2
2005-03-02, 19:22
Medlem
lennart-jekels avatar
Mycket frdomar och trams som kommer fram hr frutom alla faktafel. En av anledningarna att samerna fr bidrag r att nationalstatens framvxt frstrde det samiska samhllet. Dagens statsmakt anser dock att det r av ett kulturellt vrde att samerna fortstter med sina urldriga sysselsttningar och bidrar drfr ekonomiskt fr att behlla dem. Jag kan dock garantera att en stor del av rensktseln r lnsam.
Citera
2005-03-02, 19:57
Medlem
musegotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
#Frresten, renktt r faktiskt rtt gott.#

vet du hur mycket stlar dessa fjll tomtar ftt i ersttning fr sitt ren ktt det blev ju sjlv lysande efter tjrnobel,,
sen om man kollar deras samme ting s r det en frening fr att sno t sig rttigheter fiskande samer manvererar ut jagande sammer med hjlp av ren sktande sammer och fan tar den som inte r renrasig samme, vilket r strsta delae av sveriges sammer
*host* kul srskrivning *host*
Citera
2005-03-02, 20:06
Medlem
Broder Tucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lennart-jekel
Mycket frdomar och trams som kommer fram hr frutom alla faktafel. En av anledningarna att samerna fr bidrag r att nationalstatens framvxt frstrde det samiska samhllet. Dagens statsmakt anser dock att det r av ett kulturellt vrde att samerna fortstter med sina urldriga sysselsttningar och bidrar drfr ekonomiskt fr att behlla dem. Jag kan dock garantera att en stor del av rensktseln r lnsam.

Jomenvisst, svenskarna har behandlat samerna lika svinigt som europer brukade behandla urbefolkningar frr i tiden, men det r faktiskt inget skl till att subventionera nt jvla jtte-Skansen i Lappland. Vra frfder jagade skert uroxar utfr stup en gng i tiden, men liksom, formerna fr frsrjning utvecklas genom historien. Antingen r rennringen lnsam, eller s verlever den inte. Inga bidrag till nringsverksamhet (inklusive EU-bidrag till olnsamma jordbruk), det borde vara grundinstllningen.
Citera
2005-03-02, 20:17
Medlem
lennart-jekels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broder Tuck
Jomenvisst, svenskarna har behandlat samerna lika svinigt som europer brukade behandla urbefolkningar frr i tiden, men det r faktiskt inget skl till att subventionera nt jvla jtte-Skansen i Lappland. Vra frfder jagade skert uroxar utfr stup en gng i tiden, men liksom, formerna fr frsrjning utvecklas genom historien. Antingen r rennringen lnsam, eller s verlever den inte. Inga bidrag till nringsverksamhet (inklusive EU-bidrag till olnsamma jordbruk), det borde vara grundinstllningen.

Men det finns en skillnad. I andra fall har urbefolkningarna gtt ver till sysslor som "ockupanterna" hade. De nordiska staterna frstrde allts hela systemet fr frsrjning, och lapplands inland medger inte s stora mjligheter till frsrjning och man inte rkar vara statliga gruv- eller vattenkraftsfretag. Dessutom har bidragen varit oerhrd blygsamma i jmfrelse med andra, i mitt tycke, helt ondiga bidrag.
Citera
2024-02-09, 09:20
Medlem
Det skrivs mnga inlgg om samernas situation i Sverige genom historien men inte en siffra p hur mycket samerna fr i bidrag frn staten. ven jag r intresserad av hur mycket av vra skattepengar som gr till samerna / Sametinget.
Vad r dessa bidrag avsedda till?
Citera
2024-02-09, 09:33
Medlem
Finns uppgifter p ntet det r stora summor i bidrag..
Citera
2024-02-09, 10:08
Medlem
Jag har ett svagt minne om att det handlar om 500 Mille men osker nu. frgan har varit uppe frut hr vet att uppgifter finns p ntet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in