2012-05-19, 21:02
Medlem
Koinonias avatar
Jag satt framför datorn och pillade mig på snoppen, så upptäckte jag något konstigt på min förhud. En "liten sten" eller nåt satt fast i förhuden! Jag lyckades lirka bort den och när jag tittade närmare såg jag att det (förmodligen) var en fästing.

Ungefär såhär såg den ut, det är inte min bild: http://www04.edu.fi/svenska/distansgymnasiet/ny_laroplan/geografi/geografi3/sidor/levandenatur/bilder/fasting.jpg

...fast med kortare ben.

Nu när den är borta så är det rött och jävligt på förhuden där den satt, det har blivit som en liten röd "finne" i mitten.

Det jag verkligen undrar är hur FAN kunde fästingen komma dit? Jag har knappt ens varit utomhus idag och jag har definitivt inte gått utan kalsonger.

Kommer min förhud bli frisk?
Citera
2012-05-19, 21:07
Medlem
DetektivSventons avatar
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Fastingbett/

"Det är vanligt att man redan samma dag som man blivit fästingbiten får en mindre rodnad runt bettet som snart går över av sig själv. Om man efter tre dagar har en rodnad som ofta är ringformad och som blir större och större, ska man kontakta vårdcentralen. Kontrollera huden runt bettet under minst fyra veckor.

Om man en tid efter fästingbettet får feber, huvudvärk, känner sig illamående, är ovanligt trött eller har muskelvärk ska man också kontakta vårdcentralen.

Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för att få råd."
Citera
2012-05-19, 21:09
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Om det inte kliat innan är det möjligt att den har suttit där och gottat sig ett tag, inte nödvändigtvis bara idag. Och ja, det är naturligt att huden är irriterad och kliar efter fästingen avlägsnat. Om svullnaden inte skulle lägga sig och det börjar komma utslag borde du istället kontakta läkare för att se till att det inte är TBE eller någon sån skit.
Citera
Medlem
Autocratss avatar
Ring 112 Kvinna SOS: "112 vad har inträffat?". DU: "HJÄÄÄLP jag fick en fästing på kuken, men lyckades få bort den, men nu är det rött.." Kvinna SOS: "Du vet det är olagligt att busringa hit?"... DU: "äh koppla mig till en man, han förstår".. Man SOS: "ofaaan. Vi skickar akutbil!"

ONTOPIC: Ring sjukvårdsupplysningen. Det kan vara oerhört dåligt.
Senast redigerad av Autocrats 2012-05-19 kl. 21:33.
Citera
Medlem
Mederys avatar
Fästingar på kuken är inte farligt... Inget att oroa sig över, men om den där "finnen" inte försvinner på några dar så borde du nog uppsöka en läkare... Gör det ont?

Hur den kom dit? Omöjligt att svara på men kalsonger är nog inget direkt hinder för en (hungrig) "liten sten"...
Senast redigerad av Medery 2012-05-19 kl. 21:14.
Citera
2012-05-19, 21:35
Medlem
Mederys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mernilio
Problemet med fästingar är att dom verkligen tycks äta sig in i huden. Med sina små huggtänder

Det verkliga problemt kommer sen, när dom har lagt ägg där. i ditt fall, din förhud.
Menar du att fästingen skulle ha lagt ägg vid hans förhud?
Citera
2012-05-19, 21:50
Medlem
Koinonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medery
Fästingar på kuken är inte farligt... Inget att oroa sig över, men om den där "finnen" inte försvinner på några dar så borde du nog uppsöka en läkare... Gör det ont?

Hur den kom dit? Omöjligt att svara på men kalsonger är nog inget direkt hinder för en (hungrig) "liten sten"... :p
Ont gör det bara när jag klämmer på den :-)
Citera
2012-05-19, 21:57
Medlem
Koinonias avatar
Citat:
Problemet med fästingar är att dom verkligen tycks äta sig in i huden. Med sina små huggtänder

Det verkliga problemt kommer sen, när dom har lagt tusentals ägg där. i ditt fall, din förhud.
Det stämmer att den hade bitit sig fast ordentligt. Det var ingen dans på rosor att dra ut den om man säger så. I länken som DetektivSventon skickade kunde man läsa att käften på den kan sitta kvar om man inte drar ut fästingen med pincett, så nära huden som möjligt.

...oupps.

Nu hade fästingen bara suttit där i max 4-5 timmar (jag duschade då) men hur den kom till min förhud är fortfarande ett jävla mysterium. Jag hoppas VERKLIGEN inte att den har hunnit lägga ägg på min balle

Jag tror faktiskt att rodnaden har gått ner en smula, men finnen är kvar. Och den är fortfarande röd.
Citera
2012-05-19, 22:03
Bannlyst
Har du något husdjur? Den kan ha kommit dit på så vis
Citera
2012-05-19, 22:05
Medlem
Koinonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KravallBroder
Har du något husdjur? Den kan ha kommit dit på så vis
Nej, fy fan. Jag hatar djur.
Citera
2012-05-19, 22:07
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koinonia
Det stämmer att den hade bitit sig fast ordentligt. Det var ingen dans på rosor att dra ut den om man säger så. I länken som DetektivSventon skickade kunde man läsa att käften på den kan sitta kvar om man inte drar ut fästingen med pincett, så nära huden som möjligt.

...oupps.

Nu hade fästingen bara suttit där i max 4-5 timmar (jag duschade då) men hur den kom till min förhud är fortfarande ett jävla mysterium. Jag hoppas VERKLIGEN inte att den har hunnit lägga ägg på min balle

Jag tror faktiskt att rodnaden har gått ner en smula, men finnen är kvar. Och den är fortfarande röd.

Använd lite smält smör eller olja får du bort det! Du tar ut den med en pincett, eller vad du nu kan ha till handa.
Citera
2012-05-19, 22:10
Medlem
Koinonias avatar
Citat:
Använd lite smält smör eller olja får du bort det! Du tar ut den med en pincett, eller vad du nu kan ha till handa.
Menar du svullnaden? Fästingen har jag redan plockat bort, med fingrarna. Om munnen skulle råka sitta kvar antar jag att den är för liten för att se. Jag har inte sett nånting hittills i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in