2012-05-18, 22:25
Medlem
hej alla, jag kan ingenting om ekonomi och behöver hjälp.

morsan lever typ på bostadsbidrag + bostadstillägg + sjukpension

hon ska få cash från sitt hemland för att det finns en regel där som säger typ att ensamstående barn till döda färäldrar får pengar. vet inte exakt hur mkt hon ska få, troligtvis runt 100k kr...

om hon hämtar pengarna hit, hennes bidrag och allt kmr påverkas eller? vad är det som kmr hända? hur hämtar man pengarna hit? hur skattar man dem bla bla bla?
Citera
2012-05-18, 22:30
Medlem
kenws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evreka
hej alla, jag kan ingenting om ekonomi och behöver hjälp.

morsan lever typ på bostadsbidrag + bostadstillägg + sjukpension

hon ska få cash från sitt hemland för att det finns en regel där som säger typ att ensamstående barn till döda färäldrar får pengar. vet inte exakt hur mkt hon ska få, troligtvis runt 100k kr...

om hon hämtar pengarna hit, hennes bidrag och allt kmr påverkas eller? vad är det som kmr hända? hur hämtar man pengarna hit? hur skattar man dem bla bla bla?

Hon åker dit, plockar ut dom i kontanter, åker tillbaks hit. Växlar in dom till SEK, klart. Påvärkar ej hennes andra utbetalningar.

Däremot om hon får din insatta i ett svenskt bankkonto, vilket jag är tveksam på om det går, så lär det bli ett problem?
Citera
2012-05-18, 23:21
Medlem
WakeUpScreamings avatar
För att få bidrag så måste du visa kontoutdragen till försäkringskassan och då ser det inte snyggt ut med "så mycket stålar" insatt på kontot,så allra bäst är ju att åka dit och växla dessa till kontanter eller öppna ett konto utomlands ,för jag tror inte dom granskar dessa konton är lite osäker på den punkten,men Cash is King !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in