2012-05-18, 19:31
Medlem
Jag håller på att lära mig att baka en baguette. Min erfarenhet sedan tidigare gällande bröd är ett väldigt enkelt bröd som jag bakade med mitt ex. Blev oftast väldigt bra, då jag ville ha ett matigt bröd.

Nu har jag större krav. Baguetten ska vara
1. Väldigt god.
2. Knaprig skorpa och det härliga ljudet när en baguetten bryts.
3. Luftiga.

Första försöket gick allt fel och allt hamnade i soptunnan. Andra försöket gick bättre, dock inget vidare estetiskt. Tredje försöket gick förvånansvärt bra. Det jag saknade var luftigheten. Visst var det en del luftbubblor, men fortfarande en hög densitet.

Jag har ingen bakmaskin, borde kanske skaffa en. Jag försökte knåda i c:a 10-12 minuter. Visste inte hur mycket jag spruta på, provade med "ganska lite" på ena satsen, och "mycket mer" på andra (tredje försöket) utan att märka någon skillnad. Annars följde jag nedanstående recept till punkt och pricka. Känns som om någonting trots det blev fel. Hjälp?

http://www.recept.nu/leila_lindholm/matbrod/mjol/supergod_baguette/
Citera
2012-05-18, 20:57
Medlem
Låt det jäsa längre och knåda inte så hårt på slutet.
Citera
2012-05-18, 23:07
Medlem
Du syftar på den andra jäsningen? Hur mycket längre?
Citera
2012-05-26, 20:08
Medlem
Använd Vetemjöl Special istället för vanligt mjöl och durum 1/3 av mjölet - då blir det luftigt i alla fall.

Själva skorpan är svår att få till i vanlig ugn tycker jag, en vedeldad ugn vore bra, det vill jag prova nån gång.
Citera
2012-05-26, 20:45
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Här finns en del bra tekniktips:

http://paindemartin.blogspot.se/2011/05/varens-basta-baguette.html

och här med recept utan surdeg:
http://paindemartin.blogspot.se/2009/06/tredje-forsoket-hej-baguette.html
Citera
2012-06-02, 22:33
Medlem
Då jag bor i Rumänien blir det svårt att med vetemjöl special, men tar det när jag är på besök i Sverige och testar med durumvete!

Tack för länkarna!
Citera
2026-04-04, 15:26
Avstängd
urverksapelsins avatar
Hoppas det är rätt tråd, ty hittar ingen om köpe-baguetten.
Saken är den att jag är baguettälskare. Men för några år sedan hände något på Le Pain Francaise. Deras baguette blev, liksom alla andras, en utdragen vit pimpa. inte en baguett.
Så frågan är : Var får man tag på godaste baguetten i Göteborg?
Jag menar alltså brödet, inte färdiga smörgåsar.

Har testat småbagerier i Masthugget och Majorna samt Coop avenyn och Saluhallen. Ingen håller måttet (ta inte ens upp tramset de kallar baguett på Hemköp, Lidl och Willys)

ps
vad färdiga mackor beträffar var smörgåsstället på Södra vägen, med rödgröna markiser oöverträffad. idag är de värdelösa.
Citera
2026-04-06, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Hoppas det är rätt tråd, ty hittar ingen om köpe-baguetten.
Saken är den att jag är baguettälskare. Men för några år sedan hände något på Le Pain Francaise. Deras baguette blev, liksom alla andras, en utdragen vit pimpa. inte en baguett.
Så frågan är : Var får man tag på godaste baguetten i Göteborg?
Jag menar alltså brödet, inte färdiga smörgåsar.

Har testat småbagerier i Masthugget och Majorna samt Coop avenyn och Saluhallen. Ingen håller måttet (ta inte ens upp tramset de kallar baguett på Hemköp, Lidl och Willys)

ps
vad färdiga mackor beträffar var smörgåsstället på Södra vägen, med rödgröna markiser oöverträffad. idag är de värdelösa.

Le Pain Francaise bakar väl inte ens själva?

Testat Maison Caillard på mölndalsvägen?
Citera
2026-04-06, 09:46
Avstängd
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RefuseThatDufus
Le Pain Francaise bakar väl inte ens själva?

Testat Maison Caillard på mölndalsvägen?
Har gjort. Anser den god men ej baguette: inte den böjda, ihoppressade i mitten unika doften baguetten som jag är ute efter. Blev lite besviken ty jag hade höga förhoppningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in