2012-05-18, 15:03
Medlem
Palindromets avatar
Jag är mörkrädd (och ja, jag är 20+, haha). Varför jag är det är irrelevant i denna tråden, utan jag behöver hjälp med att hitta någon lampa eller pryl som kan underlätta för mig!

Jag sover varje natt med TV'n och DVD'n på (har inga kanaler i sovrummet) och med lite svagt ljud. Efter att ha stått på 8 timmar varje natt i flera år har två DVD-spelare nu gått sönder. En tredje kommer inte att inköpas.

På diverse föräldrasidor finns det små lampor till bebisar som man sätter i eluttag m.m. Hade ju kunnat vara något för mig, men då återstår det här med ljudet! Då krävs även något slag av musikpryl.

Är det ingen som råkar känna till någon "mackapär" som ger ett lugnt sken och som avger något harmoniskt ljud? Uppenbarligen finns det fler vuxna som har mitt problem.

Jag har googlat men hittar ju bara dessa små bebislampor..
Citera
2012-05-18, 15:29
Medlem
Kashis avatar
Köp en mysig lampa du gillar och en annan ljudmackapär, typ en mp3spelare och ett par små högtalare. Så kan du spela skön o trygg musik hela natten på den medan den mysigt placerade lampan håller mörkret borta.
Citera
2012-05-18, 15:31
Bannlyst
För att få harmoni skall du skaffa den blå lampa som ger ett konstigt sken allt vitt som finns i rummet syns, för övrigt är det mörkt i rummet.
Det är samma typ av lampa som används vid sedelkontroll jag kommer inte ihåg vad det heter.
Den är vilsam och jag tror att den skulle passa dig bra.
Citera
2012-05-18, 15:47
Medlem
Hyddan92s avatar
Köp någon mysig lampa med färgglatt sken, t.ex. orange, och håll dig undan för skräckfilmer.

Men räcker inte vetskapen om att inget kommer hända till? Jag var ju själv mörkrädd som barn men i 12 eller 13 års åldern då min lampa behövde bytas, men det var jag för lat för och efter några nätter i mörkret vänjde jag mig och nu kan jag inte sova bra om det inte är mörkt. Dock så kan man ju faktiskt vara rädd efter det med, det jag gjorde då samt under de dagar jag avvänjde mig var att dels:

Konfrontera skiten ur mörkret, var en man! Jag låg vid kanten och var hela tiden rädd för skiten bakom kanten, är det ett ansikte där? Jag föreställde mig ibland nån jävla insekt eller något från en skräckfilm, lösningen var att känna efter, jag sträckte ut handen där jag helt enkelt föreställde mig att något skulle kunna komma fram, jag reste mig upp och hivade ner skallen och kollade bakom kanten, livsfarligt ifall något hade varit där, men inget var ju där.

Kanske den bästa tekniken var den andra: När jag kände mig lite rädd, som efter en skräckfilm eller annars med då det förekom; Jag föreställde mig mig själv, liggands på en vit säng, fast helt i sten och bara som en upphöjd platt sten jag sov på i ett helt vit rum utan öppningar, allt var ljust och vitt och jag låg i mitten med slutna ögon. Då verkade det ju löjligt, jag visste ju att det precis som i det vita, ljusa rummet som jag låg och sov att det inte fanns något, precis som mitt rum, jag hade visserligen fönstret uppe men vafan, skulle en björn klättra in där och döda mig eller? Givetvis inte.

Att ligga och vara rädd i det vita rummet var ju bara löjligt så jag sket i't och var inte rädd längre.
Citera
2012-05-18, 15:55
Medlem
Palindromets avatar
Tack för svaren!

Ja, jag vet givetvis att det inte är någon där och att inget kommer hända, men ligger jag ensam i ett becksvart rum börjar tankarna dala iväg ibland ändå.. Det har dock blivit bättre och bättre.
Måste dock tillägga att detta bara är när jag är ensam. När min pojkvän ligger bredvid mig har vi mörkt i rummet, då kan ju inget ont hända.

Och ja, jag får nog se mig om efter någon liten lampa med någon dovt färgat sken. Ska nog inte allt för svårt att hitta. Känner mig dock omotiverad att lägga ner pengar på någon slags musikspelare.
Det ultimata hade varit om det fanns en lampa med inbyggt ljud av t.ex. vågor, avsedd för just detta syfte.
Citera
2012-05-18, 16:01
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lurfisken
För att få harmoni skall du skaffa den blå lampa som ger ett konstigt sken allt vitt som finns i rummet syns, för övrigt är det mörkt i rummet.
Det är samma typ av lampa som används vid sedelkontroll jag kommer inte ihåg vad det heter.
Den är vilsam och jag tror att den skulle passa dig bra.

Hade för mig att ultraviolett ljus rubbar melatoninhalterna men enligt denna undersökning (läste bara abstracten) så är det near-UV och rött ljus som har minst effekt (lysrörs-mässigt alltså).

Citat:
Ursprungligen postat av Abstract
The resultant data demonstrated that blue fluorescent light was the most efficient in suppressing pineal melatonin. Green fluorescent light was found to be the next most efficient light for inhibiting pineal melatonin followed by yellow fluorescent light. Near-ultraviolet and red light were the least capable of suppressing pineal melatonin.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/000689938491045X

Så visst, det blir ju coolt iallafall. Hurvida det är bra att utsätta sig under längre perioder för UV-A kan jag inte uttala mig om men det verkar iallafall inte störa sömnhormonerna så mycket. Detsamma gäller rött ljus vilket jag tycker låter trevligare.

Håll dig undan för blå (435–500 nm våglängd) bara, typiskt elektronik att ha LED i extremt intensiv blå vilket inte är anpassat för det mänskliga ögat överhuvudtaget.
Citera
2012-05-18, 16:57
Medlem
Preatchers avatar
Philips har en fantastisk pryl för detta. Den heter wake-up och du kan ställa in den på vilken ljusstyrka du vill och med radio inbyggd så är den mysig. Tröttnar du på radion så finns det även fågelkvitter eller något grodliknande ljud

Dessutom kan du ställa in den att stänga av sig och starta hur du vill med timerfunktionen och den är underbar att vakna till Dock ganska dyr vill jag minnas typ 800 kr eller så.
Citera
2012-05-18, 17:36
Medlem
Palindromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preatcher
Philips har en fantastisk pryl för detta. Den heter wake-up och du kan ställa in den på vilken ljusstyrka du vill och med radio inbyggd så är den mysig. Tröttnar du på radion så finns det även fågelkvitter eller något grodliknande ljud

Dessutom kan du ställa in den att stänga av sig och starta hur du vill med timerfunktionen och den är underbar att vakna till Dock ganska dyr vill jag minnas typ 800 kr eller så.

Ja, men en sådan såg jag hos en bekant för ett par årsedan! Den har dykt upp i min tanke också, men är det inte bara en väckarklocka?
Jag menar, går det att ha den ståendes i ett par timmar?
Citera
2012-05-18, 18:01
Medlem
Kashis avatar
Ingen bra idé att sova till en väckarklocka/lampa?
Citera
2012-05-18, 18:41
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palindromet
Ja, men en sådan såg jag hos en bekant för ett par årsedan! Den har dykt upp i min tanke också, men är det inte bara en väckarklocka?

Ja den går att använda som lampa och radio utan väckarklocksfunktionen. Använder själv min som läslampa när jag läser i sängen. Finns 20 olika nivåer på ljusstyrka att välja mellan.
Citera
2012-05-19, 10:27
Bannlyst
Hade för mig att ultraviolett ljus rubbar melatoninhalterna men enligt denna undersökning (läste bara abstracten) så är det near-UV och rött ljus som har minst effekt (lysrörs-mässigt alltså).

Ärligt talat jag har ingen aning om detta
Citera
2012-05-20, 08:20
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palindromet

Jag har också en sån och den funkar bra som vanlig lampa också. Min är ofta igång hela dagen så det är inga problem.. Har en insomningsfunktion också, som göra att ljuset - under den tid du ställt in - undan för undan dämpas och släcks..

Har du iphone finns det appar med vilsamma ljud, typ vågor. Det finns också en app, silva relax, med meditationshjälp. Grym att somna till tycker jag..
Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in