2012-05-18, 14:35
Medlem
Jag har haft problem med magen till och från under ett par år.
Ibland kan magen vara bra i 2 - 3 månader, ibland någon/några vecka, ibland 1 - 3 dagar i veckan.
Så hittar inte något direkt mönster

När jag läser om symptom för gluten/laktos intolerans så stämmer problemen in ganska bra.
Och håller just nu på att utesluta laktos ur min kost.

Men det står ingenstans hur ofta man bör uppleva dessa problem.

Ni som har Gluten/Laktos intolerans (eller liknande).

Hur ofta kände ni av de symptom som finns, innan ni började äta rätt?
Efter varje gång ni åt laktos/gluten?
Kunde ni ha längre perioder när allt kändes bra?
Citera
2012-05-18, 14:41
Bannlyst
Jag fick magknip ungefär en gång per dag. Gick inte på toa regelbundet, ibland var bajset hårt som fan och ibland var det mjukt.

En gång fick jag magkatarr med en obestridlig smärta i magsäcken. Var sängliggandes i två veckor. Att ha ont i magen är det värsta som finns. Gick på massor av kontroller innan jag fick veta att det var laktos. Jag fick beskedet i vuxen ålder. Hade alltså gått runt med magsmärtor i princip hela mitt liv utan vetskap om laktosintolerans.
Citera
2012-05-18, 17:04
Medlem
Evilyns avatar
Är laktosintolerant. Fick följande symtom:

* Orolig mage. Förstoppning/räserbajs om vartannat hela tiden.
* Väldigt ont i magen, väderspänningar varje dag om jag käkat något med laktos.
* Pruttarna luktar död och förruttnelse.
* Illamående, framför allt om morgonen.
Citera
2012-05-18, 17:21
Medlem
Slajmets avatar
Laktosintolerant;

I början kände jag bara av det ibland, men jag drack kopiösa mängder mjölk e.tc som barn så borde egentligen haft det hela tiden. Men det gick och kom, sedan efter något år så exploderade det bara och var varje dag, då testade jag utan laktos ett tag. Och vilken skillnad, och lättnad!

Symptom:

* Magen var orolig, hårt som löst, titt som tätt
* Ont i magen som in i helvete, smärtan jag känner (kände) vid laktosätning är hiskelig.
* Gaser som en tok, inte trevliga sådana heller.

Nu får jag ^ symptomen bara timmar efter jag dricker/äter något med laktos i. Mindre mängder kan fungera men vid ätning av grädde/mjölk så brakar helvetet loss!
Citera
2012-05-20, 01:19
Medlem
Verkar tyvärr inte vara laktos som är problemet för min del

Ingen med gluten intolerans eller ibs som vet?
Citera
2012-06-07, 18:12
Medlem
Pallevantes avatar
Bumpar tråden då jag haft liknande symtom i ett drygt år. I början av veckan lämnade jag blodprov och om en dryg månad ska jag göra gastroskopi och koloskopi. Jag äter för tillfället varken laktos eller gluten och just nu känns magen bra, men jag läste i en annan tråd att man inte bör göra det innan diagnos är ställd eftersom det kan uppvisa felaktiga resultat.

Jag ska vända mig till sjukvårdsupplysningen och fråga, men tänkte höra med er också. Eftersom magen inte gör ont vill jag ju inte äta laktos och/eller gluten i en månad till och eventuellt dras med samma smärtor igen.
Citera
2012-09-04, 19:23
Medlem
Detta har jag hitta! kan vara förklaring, kanske!?
En kort sammanfattning om gluten:
* Dagens brödvete gjorde sitt intåg i Sverige först under 1900-talet som förädlades(kromosomförändring) för att klara vårat norra klimat.
*På 50-talet introducerades en ny malteknik där vetet “valsas” i stålvals som gör att mjölet blir mer finfördelat och Glutenet exponeras mer.
*Man började också runt 50-talet att tillsätta extra Gluten i bakverken i form av “rent Gluten” i alla brödsorter(sädesslag)
*Detta har resulterat i slutprodukter med höga Glutenhalter som är skadliga för kroppen och det förvärras för varje år som går pga hänsynslöshet från bagerierna och att ingen vill eller vågar att öppet ta itu med frågan om Glutens egentliga giftighet och skadlighet i större mängder= GLUTENFÖRGIFTNING
Symptomer på gluten förgiftning: depression, viktminskning, gasbildning, diarrÈ, sveda i magen. håravfall, benskörhet, non-Hodgkins-lymfom,
Tunntarmens slemhinna blir inflammerad när den får kontakt med gluten, och därmed drabbas hela kroppen, bl a genom näringsbrister pga dålig tarmfunktion.
Tarmens yta är som en Tennisplan, men vid förgiftning/allergi som ett ishockeymål.
Kroppen stänger ner våra mineral&vitamin upptagningsförmågor, vilket leder till en försurad kropp med syrebrist som följd(Kroppen dör) Flimmerhår lägger sig ner av stoftet som brödet avger vid oralt intag.
Citera
2012-09-05, 16:38
Medlem
Är du glutenintolerant blir du ALLTID dålig. Jag är glutenintolerant och det finns många trådar här på flashback där det finns att läsa om glutenintolerans. Vissa som är glutenintoleranta känner visserligen inte av att de får i sig gluten, andra kaskadkräks eller får rejäl rännskita/förstoppning. DÄREMOT förekommer andra symtom vid obehandlad gluten som B12-brist och avmagring. Det vill säga att man i stort sätt svälter sig själv genom att äta gluten om man är glutenintolerant eftersom kroppen saknar enzymerna som kan bryta ner veteproteinet som finns i gluten och därmed tas inte heller B12 eller folsyra upp av maten som innehåller gluten.

Att utesluta gluten ur sin kost utan läkare är däremot farligt och det ska man inte göra.
Citera
2012-09-05, 19:50
Medlem
Filioss avatar
Jag är också glutenintolerant, hade ont i magen i princip varje dag i minst 10 år. Ofta uppemot 10 diarréer varje dag. Var ständigt illamående och kräkfärdig och kunde inte äta i perioder, ibland varade de riktigt dåliga perioderna i 1½ vecka varje månad då jag levde på blåbär och vatten. Inget annat funkade. Som barn blev jag rädd om magen inte gjorde ont eftersom jag trodde att något var fel, det var helt naturligt att jämt ha ont. Efter alla dessa år blev jag rejält dålig eftersom jag har flera sjukdomar och kroppen tappade greppet helt. Då bad jag om att få göra en gastro för att få veta ifall det var glutenintolerans eller magkatarr. Läkaren svarade att jag skulle vara glad som slapp göra en sån undersökning och att jag skulle sluta tänka på det. Jag hade brister på många näringsämnen, bland dom järn, folsyra, B12. 1 månad senare tog jag bort allt gluten ur kosten och sen dess har jag bara haft ont när jag ätit gluten av misstag och det krävs inte mycket. Tål inte ens tillsatser gjorda på spannmål, även om jag klarade mig sist jag drack Baileys Så det är en enorm skillnad och det är så skönt att slippa må dåligt jämt, plus att kroppen börjar klara av att ta upp de mineraler och vitaminer som jag äter nu

Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Bumpar tråden då jag haft liknande symtom i ett drygt år. I början av veckan lämnade jag blodprov och om en dryg månad ska jag göra gastroskopi och koloskopi. Jag äter för tillfället varken laktos eller gluten och just nu känns magen bra, men jag läste i en annan tråd att man inte bör göra det innan diagnos är ställd eftersom det kan uppvisa felaktiga resultat.

Jag ska vända mig till sjukvårdsupplysningen och fråga, men tänkte höra med er också. Eftersom magen inte gör ont vill jag ju inte äta laktos och/eller gluten i en månad till och eventuellt dras med samma smärtor igen.

Stämmer, du måste äta gluten om du ska göra en gastro, annars blir resultatet missvisande. Å andra sidan behöver man inte göra gastro heller, mår man bättre på glutenfritt är det egentligen bara att äta glutenfritt.
Citera
2012-10-11, 14:07
Medlem
Haha, men nu finns det ju "hemmatest" på apoteket. Testa en sådan
Citera
2022-10-20, 18:44
Medlem
Vaskamansagas avatar
Hur har ni det i magarna idag?
Citera
2022-10-20, 23:29
Medlem
Det finns bara ett sätt och det är att prova
ta bort laktos i kanske 1 månad
om inte det hjälper så ta bort gluten tre månader testa och se

Du kan inte lita något test, det finns massor som testas negativt på glutenprov men ändå är överkänsliga och blir bättre utan gluten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in