2012-05-18, 02:04
Medlem
jag ska börja plugga i lund, ht 12. läste allt som finns på afb.se om novisch och utlottning av köplatser men förstod verkligen ingenting. jag bor och pluggar fortfarande i örebro men vill ju flytta under sommaren. är verkligen rädd att inte få nån lägenhet. ni som har varit med i utlottningen och fått bostad, kan inte ni berätta lite mer om hur det funkar? får verkligen alla som är novisch lägenhet?? och är det bara korridorrum??
Citera
2012-05-18, 02:21
Medlem
d01shs avatar
Självklart får inte alla lägenhet bara sådär. Du måste öppna dig för andra möjligheter. Blocket för andrahandslägenheter t.ex. Och begränsa dig inte till Lund. Malmö finns runt hörnet, och är inte alls fy skam. Det tar under halvtimmen från Malmö till Lund med buss, och drygt 10 min med tåg.

EDIT: Det finns redan en tråd om att börja i Lund. https://www.flashback.org/t981406
Senast redigerad av d01sh 2012-05-18 kl. 02:24.
Citera
2012-05-18, 03:09
Medlem
Du är så gott som garanterad lägenhet av afb efter du stått inskriven i ett år drygt.

Jag har inte speciellt bra koll på hur det är med korridorerna hos afb, men jag skulle säga att du nog har större chans hos nationerna att få ett boende om det är vilket som. Min gissning dock.

/A.P
Citera
2012-05-18, 13:35
Medlem
vixmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonympseudonym
Du är så gott som garanterad lägenhet av afb efter du stått inskriven i ett år drygt.

Jag har inte speciellt bra koll på hur det är med korridorerna hos afb, men jag skulle säga att du nog har större chans hos nationerna att få ett boende om det är vilket som. Min gissning dock.

/A.P

Så gott som garanterad? Efter ett år får man troligtvis ett korridorsrum, jag har stått i mer än ett och ett halvt år och ligger inte etta i kö på ettor eller tvåor.
Sen krävs det att man studerar i Lund och tar minst 15p per termin för att ens stå i kön.
Som du skriver är det dock lättare att få på vissa nationer, förutsatt aktivitet i nationens verksamhet såklart.
Det finns även visa privata stiftelser som har bostäder, Michael Hansens till exempel.
Citera
2012-05-18, 21:46
Medlem
Hör med nationerna så snart du bara någonsin kan. Samma sak gäller med Michael Hansen. För att kunna få bästa möjligheterna där.

Kolla även i dina bekantskapskretsar om någon känner någon o.s.v som kan hjälpa dig eller som söker inneboende just i och kring Lund.

Angående afb så se till att du är med i utlottningen. Är dock inte garanterat att du får en lägenhet/rum direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in