2022-08-28, 19:58
Medlem
Enmansdemos avatar
Vilken amatör Alex är, han drömmer att han flyger med sin kropp, speciella människor drömmer istället om att man sitter i ett charterflygplan

Ett friskhetstecken, han kan drömma om shape shifting, då är han lite mindre kvinna

Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Vilket värdelöst avsnitt igår. Vad fick Sigge fram av sitt timmes långa segment egentligen? Helt meningslöst.
Haha, nej Sigge är ju besjälad med sina idoler och han kan sedan objektivt berätta för oss vad artisterna egentligen vill förmedla, i detta fall en pederasthistoria om en pojke som dejtar en gamling, och den gemensamma nämnaren för samtliga idoler är att dom kvittrar om Sigges längtan (till folkölen)

Jag lyckades avslöja hur en av Sigges sjuka associationer fötts när han i smyg berättar om sin egen uppväxt ur olika vinklar för varje artist, när Håkan Hivström sjunger

"Änglarna har åkt på pisk Gårdarna är grön-svarta

Änglarna är enligt Sigge hans kvinna som är lite andfådd efter en förlossning bara
(dvs änglarna har åkt på pisk)

Detta omvandlade han till en förlossningsfantasi om hur hans flickväns bröstvårta (Vårtgårdarna) klyfts (i två färger)

Jag funderar på att maila Sigge om hur jag tagit mig in i hans hjärna och grötat runt där med en linjal
Senast redigerad av Enmansdemo 2022-08-28 kl. 20:46.
Citera
2022-08-30, 20:15
Medlem
Blir bara mer och mer övertygad om att Alex är en mytoman utan dess like. Hela hans karriär består förmodligen av lögner som han har fabricerat.

Hans böcker framställs handla om verkliga händelser med familjemedlemmar och släktingar men skulle inte förvåna mig om mycket är ren och skär lögn.

Det hela började nog med att han behövde innehåll till sin podcast och ljög ihop situationer. Han märkte att det funka o körde vidare på det spåret. Precis som han märkte att mobbning på bloggen genererade klick.

Bara en tidsfråga innan hans karriär /korthuset faller. Finns ingen solid grund för grabben att stå på.
Citera
2022-08-30, 20:42
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Blir bara mer och mer övertygad om att Alex är en mytoman utan dess like. Hela hans karriär består förmodligen av lögner som han har fabricerat.

Hans böcker framställs handla om verkliga händelser med familjemedlemmar och släktingar men skulle inte förvåna mig om mycket är ren och skär lögn.

Det hela började nog med att han behövde innehåll till sin podcast och ljög ihop situationer. Han märkte att det funka o körde vidare på det spåret. Precis som han märkte att mobbning på bloggen genererade klick.

Bara en tidsfråga innan hans karriär /korthuset faller. Finns ingen solid grund för grabben att stå på.
Det är ingen som förväntar sig annat än att det är hittepå. Han har aldrig varit dokumentär.

Korthuset kommer förstås rasa ihop en dag, men inte för att någon, utom du möjligen, trott att de sagor, skrönor och berättelse han skriver ned eller talar om skulle vara sanna.
Citera
2022-08-30, 20:45
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221

Njaa, han skriver ju något som kallas auto-FIKTION, så visst är det en del fiktion med i hans böcker, det förstår nog de flesta som läser. Samma sak som i många andra fantastiska böcker som ges ut som romaner, en av mina favoriter En amerikansk myt av Ellroy, som beskriver upptakten till Kennedy-mordet, finns det säkert en del sant i men mycket är påhittat.

Jag blev lite sur över att en del var ihopdiktat tidigare i podden men bryr mig inte längre. Kommer t ex ihåg att han byggde ett helt segment på att han inte läst Hundra år av ensamhet på flera år och skulle delta i ett seminarium där man skulle diskutera den och han hade inte hunnit läsa om den. Och hur överjävligt jobbigt det var. Några månader tidigare i podden nämnde han att han precis läst om boken och grät som vanligt på sista sidan. Det är underhållande ändå!

Jag tror nog att han snackar en del sanning men skruvar till det rejält och mindre rejält beroende på vad som behövs.
Citera
2022-08-30, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Njaa, han skriver ju något som kallas auto-FIKTION, så visst är det en del fiktion med i hans böcker, det förstår nog de flesta som läser. Samma sak som i många andra fantastiska böcker som ges ut som romaner, en av mina favoriter En amerikansk myt av Ellroy, som beskriver upptakten till Kennedy-mordet, finns det säkert en del sant i men mycket är påhittat.

Jag blev lite sur över att en del var ihopdiktat tidigare i podden men bryr mig inte längre. Kommer t ex ihåg att han byggde ett helt segment på att han inte läst Hundra år av ensamhet på flera år och skulle delta i ett seminarium där man skulle diskutera den och han hade inte hunnit läsa om den. Och hur överjävligt jobbigt det var. Några månader tidigare i podden nämnde han att han precis läst om boken och grät som vanligt på sista sidan. Det är underhållande ändå!

Jag tror nog att han snackar en del sanning men skruvar till det rejält och mindre rejält beroende på vad som behövs.
alex vill dock väldigt gärna vara uppburen författare.
men det har han inte språket till. Han håller för att skarva historier i en podcast.
Men den författaren med stort F kommer han aldrig att bli. Vi vet om det och vi gillar ju Alex ändå.
Kanske är han just i det fallet bara en enda posör. Men han försöker och kanske kan han förbättras.
Anekdoterna han drar i podden är ofta underhållande och roliga. Ibland blir det lite för tydliga slut. där allting skall ställas på sin spets. men det passar ju formatet. Som små texter är dom av hyfsad kvalite oftast. Bättre än Sigges musikmoment.
Citera
2022-08-30, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Älskar Sigge Håkan H eller? Hade ett helt segment på 45 minuter om hans liv och musik…
Ja, de är goda vänner.
Citera
2022-08-30, 22:23
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kultursprache
alex vill dock väldigt gärna vara uppburen författare.
men det har han inte språket till. Han håller för att skarva historier i en podcast.
Men den författaren med stort F kommer han aldrig att bli. Vi vet om det och vi gillar ju Alex ändå.
Kanske är han just i det fallet bara en enda posör. Men han försöker och kanske kan han förbättras.
Anekdoterna han drar i podden är ofta underhållande och roliga. Ibland blir det lite för tydliga slut. där allting skall ställas på sin spets. men det passar ju formatet. Som små texter är dom av hyfsad kvalite oftast. Bättre än Sigges musikmoment.

Alex har ett språk som är synnerligen träffsäkert och stilfullt till skillnad från hans tappra försök att vara TV-program-ledare etc.
Podden är helt OK även om Sigge är den starkast lysande stjärnan.

Utan förmågan att formulera sig och skapa text hade Schulman varit som alla de andra mediokra roddarna.
Nu är han lite mer än de andra

Som person verkar han nervös, spänd och emellanåt ganska otrevlig. Posör är väl som du skriver, ett ganska väl valt uttryck
Citera
2022-08-30, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Alex har ett språk som är synnerligen träffsäkert och stilfullt till skillnad från hans tappra försök att vara TV-program-ledare etc.
Podden är helt OK även om Sigge är den starkast lysande stjärnan.

Utan förmågan att formulera sig och skapa text hade Schulman varit som alla de andra mediokra roddarna.
Nu är han lite mer än de andra

Som person verkar han nervös, spänd och emellanåt ganska otrevlig. Posör är väl som du skriver, ett ganska väl valt uttryck
jag har inte läst någon av hans böcker så jag litar på ditt omdöme gällande språket.
Han kanske dock kan bli lite enformig i hans ordval. men vem blir inte det när man återger anekdoter på ett så bra och effektivt sätt som möjligt. Man vet ju att bägge läger stor vikt vid att kunna berätta anekdoter bra. Samma med Fredrik Wikingsson
Citera
2022-08-30, 22:42
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kultursprache
jag har inte läst någon av hans böcker så jag litar på ditt omdöme gällande språket.
Han kanske dock kan bli lite enformig i hans ordval. men vem blir inte det när man återger anekdoter på ett så bra och effektivt sätt som möjligt. Man vet ju att bägge läger stor vikt vid att kunna berätta anekdoter bra. Samma med Fredrik Wikingsson

Tjatig är ju ingen höjdare att vara som berättare.
Jag tror att det var Hemingway som sa: Easy reading is hard writing

För övrigt kan jag bara hålla med, Både Fredrik och Filip är intressanta och underhållande - Precis som Alex kan vara
Citera
2022-09-01, 11:23
Medlem
peterZiipens avatar
Är det inte ovanligt tyst om Alexs nya bok i media? Hittar inte en enda recension när jag söker
Citera
2022-09-01, 11:33
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Är det inte ovanligt tyst om Alexs nya bok i media? Hittar inte en enda recension när jag söker

Recensionsdag är nionde september:

https://www.albertbonniersforlag.se/...malma-station/

Har läst hans tre senaste med viss behållning och är lite nyfiken på denna också.
Citera
2022-09-01, 11:39
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Recensionsdag är nionde september:

https://www.albertbonniersforlag.se/...malma-station/

Har läst hans tre senaste med viss behållning och är lite nyfiken på denna också.

Såpass, hade ärligt talat ingen aning om att böcker ibland recenserades långt efter att de släppts. Trodde det var som för filmer och serier, att recensionerna oftast kommer 3-4 dagar innan premiär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in