2012-05-17, 19:33
Medlem
6ixs avatar
Hej!

Jag ska leta fram filerna autoexec.bat och config.sys fr att ta reda p om de verhuvudtaget finns samt om det finns ngot i dem. P datorn dr jag kr Windows 7 (64-bitars) lyckas jag inte hitta dem, men p min gamla dator dr jag kr Windows 98 finns dem. Autoexec.bat ligger p 778 byte och Config.sys ligger p 340 byte.

Det jag undrar ver r vad dessa tv filer r till fr?
Som jag frstr det anvndes dessa fr MS-DOS, och att de i Windows 98 och vriga Windows-operativsystem inte fyllde/fyller ngon egentlig funktion.
Jag antar att detta r anledningen till att de verhuvudtaget inte verkar finnas i Windows 7.

Har jag frsttt det hela rtt och vad fyllde respektive fil fr funktion i MS-DOS?

Tack p frhand

Vnliga hlsningar
Citera
2012-05-17, 20:15
Moderator
Protons avatar
config.sys och autoexec.bat anvndes mycket riktigt av gamnla MS-DOS. Eftersom det inte sitter ngot kvar av gamla MS-DOS i system inklusive och senare n windows 2000 som r byggda p NT-kerneln finns fljdaktligen inte dessa filer kvar heller.

Att dessa filer finns i win98 beror p att detta system g att starta i realDOS-lge, dvs att MS-DOS startar istllet fr win98.

Dessa filer innehller startkonfiguration fr systemet, samt autoexec innehller automatiskt startande program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in