2012-05-16, 20:50
Medlem
Jag är helt ok när det gäller att förstå engelska texter och att titta på TV-program och så där.
Kan tänka mig att jag är som de flesta svenskar där, alltså helt ok. Förstår det mesta om det inte är väldigt mycket brytning eller konstig dialekt. Eller något riktigt komplicerat ämne.

Men när det gäller att själv utrycka mig (både i text och tal) så låser det sig ofta och jag känner att jag inte får ihop meningarna rätt. Och de mest lätta ord känns bortblåsta.
Jag får inte hop det helt enkelt.
Har dock ganska bra uttal, det är mitt ordföråd och meningsuppbyggnaderna som det är fel på.

Man hör ofta om att folk rekommenderar att se på serier och filmer utan undertexter och jag gör det en del men tycker bara att det hjälper mig att bli bättre på att förstå men får inte riktigt in det i den delen av hjärnan som gör att jag kan formulera mig på liknande sätt.
Är det någon som har några andra tips?

Skulle verkligen vilja bli bättre.
Citera
2012-05-16, 20:55
Medlem
RedInks avatar
Läs valfri litteratur på engelska, det tycker jag gör att man ökar ordförrådet mer än att bara sitta och glo på en film.
Om du verkligen vill anstränga dig så kan du ju ta kortare texter eller stycken på svenska och helt enkelt översätta dem och skriva ner. Inte så kul kanske, men nyttigt
Citera
2012-05-16, 21:02
Bannlyst
Läs och skriv mer. Skrivning är något man måste öva på och är en skill precis som tennis.
Citera
2012-06-04, 09:04
Medlem
FatCharlies avatar
Sluta kolla på amerikanska serier och kolla på brittiska istället. Du jobbar med hörförmågan på ett helt annat sätt och de använder ett vocab som är annorlunda än vad du är van vid.

Annars är definitivt det bästa sättet att läsa.
Om du t.ex är intresserad av fantasy så är bl.a Terry Pratchett en väldigt bra författare att läsa på om du vill öka ordföråd. Han jobbar med språket väldigt målande och på annorlunda sätt som får dig att, ibland läsa en sida mer än en gång, upptäcka nya sätt att använda ord du redan kan eller lära dig synonymer.
Om du inte är intresserad av fantasy så finns det många andra bra författare inom olika genra som är bra för att utveckla ditt ordförråd. Jag tycker dock att fantasy-böcker har gett mig mest utmaning förutom studentlitteratur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in