2012-05-16, 10:50
Medlem
Hej.
Jag har nu suttit och letat, utan resultat, efter ett Windows-program som kan söka efter företag på organisationsnummer (eller namn) via de flesta online-tjänsterna (eniro, 123 mm).
Finns det något sådant redan, eller måste jag tillverka ett (vilket jag inte kan)? Det skulle underlätta mitt jobb så otroligt mycket.

Mvh
Goldug
Citera
2012-05-16, 11:01
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexter
Hej.
Jag har nu suttit och letat, utan resultat, efter ett Windows-program som kan söka efter företag på organisationsnummer (eller namn) via de flesta online-tjänsterna (eniro, 123 mm).
Finns det något sådant redan, eller måste jag tillverka ett (vilket jag inte kan)? Det skulle underlätta mitt jobb så otroligt mycket.

Mvh
Goldug

"Alla" siter som tillhandahåller sådan info förbjuder användandet av deras databaser i andra produkter, så det kan förklara varför det finns så pass få metatjänster.
Citera
2012-05-16, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
"Alla" siter som tillhandahåller sådan info förbjuder användandet av deras databaser i andra produkter, så det kan förklara varför det finns så pass få metatjänster.
Aah... ja det var ju en bra förklaring.
Men, om man har en tjänst som endast gör en sökning på alla sidor, sen får man upp en resultatlista på vilka sidor som företaget hittades på, sen klickar man på exempelvis Eniros resultat så får man upp Eniros hemsida med resultatet och allt. På så vis får de in sina reklampengar samtidigt som jag har sparat 5 minuters arbete.
Citera
2012-05-16, 11:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Aah... ja det var ju en bra förklaring.
Men, om man har en tjänst som endast gör en sökning på alla sidor, sen får man upp en resultatlista på vilka sidor som företaget hittades på, sen klickar man på exempelvis Eniros resultat så får man upp Eniros hemsida med resultatet och allt. På så vis får de in sina reklampengar samtidigt som jag har sparat 5 minuters arbete.

Du använder fortfarande deras produkt i en annan tjänst. Så, det gör, rent juridiskt sett, ingen skillnad.
Citera
2012-05-16, 11:20
Medlem
Citat:
Du använder fortfarande deras produkt i en annan tjänst. Så, det gör, rent juridiskt sett, ingen skillnad.
Okej, ja det var bara en tanke.
Men, man kan ju fråga sig var de får sina företagsuppgifter från. Om man kan få reda på det så kanske man kan göra en egen databas där man kan hitta uppgifter.
För om man tar Uppgifter.se t.ex. så får de sin information från Folkbokföringen, finns det något liknande för företag? Typ Företagsbokföringen :P
Citera
2012-05-16, 11:21
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Men, man kan ju fråga sig var de får sina företagsuppgifter från.

I de flesta fall så köper de den ifrån SPAR, SCB, Skatteverket, PRV och liknand källor.
Citera
2012-05-16, 11:57
Medlem
Citat:
I de flesta fall så köper de den ifrån SPAR, SCB, Skatteverket, PRV och liknand källor.
Okej.
Funderade på en sån här lösning förresten: http://help.fortnox.se/index.php/S%C3%B6k_f%C3%B6retag
Bara man fixar databasen så är det fixat och klart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in