2012-05-16, 01:13
Medlem
TuffShizzs avatar
Det sägs ju att tullen stoppar allt nu för tiden. Om jag beställer saker som inte finns på fhis lista över "Substanser under utredning", kommer de att stoppa det i alla fall?

Vad händer sen, får man span på sig?
Citera
2012-05-16, 01:42
Medlem
svampen211s avatar
Haha nej. Det beror ju för i sig på hur mycket du inhandlar. Men tar dem de så kommer dem skicka ett brev o då är de bara kasta brevet. Sen händer inte något mer. Om dem ringer eller så är de bara neka så lägger dem ner det. Värsta fallet är väl att de blir husrannsakan. Jag har beställt från thailand för flera månader sen men har inte fått det. Och inte ett skit har hänt.

Du behöver inte oroa dig om de inte gäller feta mängder du ska köpa.
Citera
2012-05-16, 05:09
Medlem
TuffShizzs avatar
Ok, svampen. Nu pratar jag om substanser som INTE finns på listan. Därför känns ditt svar ganska meningslöst eftersom det verkar troligt att du inte läst posten tillräckligt noga för att notera detta, men tack för visat intresse.

Om man läser t.ex. http://www.snpf.org/Tidningar/2011/SNPF_2-11.pdf, artikeln "Offensiv bekämpning av drogförsäljning på nätet" så får man bilden av att polisen inte har något emot att lägga stora resurser på att jaga och trakassera personer som inte är misstänkta för något brott så länge som polisen anser att det rör sig om något omoraliskt.

Är dt verkligen som svampen säger att man riskerar husrannsakan nä man beställer lagliga saker? Det verkar ju konstigt om tullen skickar brev om smugglingsbrott eller narkotikabrott om man har köpt saker som inte finns på några listor. Däremot känns det ju inte otroligt att polis och tull försöker göra någonting åt RC-branschen vid sidan av, tex genom att trakassera folk och hoppas att man kan sätta dit dem för cannabisinnehav.

Någon som har erfarenhet? Jag skulle vara lite orolig om jag verkligen riskerar husrannsakan. Isåfall vill jag nog städa lägenheten så att det inte ligger någon gammal knatch bakom soffan eller så.
Citera
2012-05-16, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffShizz
Det sägs ju att tullen stoppar allt nu för tiden. Om jag beställer saker som inte finns på fhis lista över "Substanser under utredning", kommer de att stoppa det i alla fall?

Vad händer sen, får man span på sig?

Nehepp! Det finns inte skuggan av en chans att tullen kan kolla allt som kommer från utlandet!

Hajja hur stora mängder paket och brev man hanterar varje dag...

Det är tusentals och åter tusentals. Container på container som inte hinner kollas.

Hur många flyg, båtar och lastbilar kommer inte in över landets gränser dagligen?

Tullen kan bara ta stickprov och låta en hund sniffa runt lite. Man kan dessutom ta prover elektroniskt och söka efter kemikalier. Men det är fortfarande slumpmässigt.

.
Citera
2012-05-16, 08:46
Medlem
TuffShizzs avatar
Men Om tullen kontrollerar mitt paket, och hittar lagliga droger som inte finns på några listor, inte "Substanser under utredning" heller. Kommer de då att förstöra paketet?

(Vi förutsätter att det inte trillar ner en elefant från taket och trampar sönder paketet)
Senast redigerad av TuffShizz 2012-05-16 kl. 08:48.
Citera
2012-05-16, 09:03
Medlem
Citat:
Men Om tullen kontrollerar mitt paket, och hittar lagliga droger som inte finns på några listor, inte "Substanser under utredning" heller. Kommer de då att förstöra paketet?

(Vi förutsätter att det inte trillar ner en elefant från taket och trampar sönder paketet)

Om det inte är olagligt eller jättemängder så är det inga problem. Risken finns däremot att man har någon "bred" regel som klassar in det mesta i knarkiväg för att man inte hinner förbjuda varenda variant av kemikalier som dyker upp..

Tillåtna grejer i för stor mängd brukar dom få till otillåten införsel eller varusmuggling.

.
Citera
2012-05-16, 10:44
Medlem
TuffShizzs avatar
Wheelgunner: du har aldrig hört talas om förstaaprillagen från 2011 va?

Är det någon som vet något istället för att svara på saker de inte har någon aning om? Eller måste man fråga om barnsex och breivik för att få nån kunskap på detta forum?

Ni som inte har nån aning, läs gärna pdfen jag länkade till.

Frågorna, igen, är: vad är praxis enligt beslagslagen, tar de bara saker på listan över saker som är under utredning eller tar de allt, om de kollar ens grejer? Andra frågan är: får det några konsekvenser även om man inte begått något brott, kommer polisen och gör husrannsakan?

Då menar jag naturligtvis inte att det skulle hända ofta, jag förstår också att de inte har resurser, men har det nånsin hänt? Det är ju svårt att veta hur mycket som är lögn i polisens egna rapport. Te x lär det ju knappast va övertalning om skadeverkningarna som fick killen sluta sälja.
Citera
2012-05-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Om det inte är olagligt eller jättemängder så är det inga problem. Risken finns däremot att man har någon "bred" regel som klassar in det mesta i knarkiväg för att man inte hinner förbjuda varenda variant av kemikalier som dyker upp..

Tillåtna grejer i för stor mängd brukar dom få till otillåten införsel eller varusmuggling.

.

Citat:
Wheelgunner: du har aldrig hört talas om förstaaprillagen från 2011 va?

Är det någon som vet något istället för att svara på saker de inte har någon aning om? Eller måste man fråga om barnsex och breivik för att få nån kunskap på detta forum?

Ni som inte har nån aning, läs gärna pdfen jag länkade till.

Frågorna, igen, är: vad är praxis enligt beslagslagen, tar de bara saker på listan över saker som är under utredning eller tar de allt, om de kollar ens grejer? Andra frågan är: får det några konsekvenser även om man inte begått något brott, kommer polisen och gör husrannsakan?

Då menar jag naturligtvis inte att det skulle hända ofta, jag förstår också att de inte har resurser, men har det nånsin hänt? Det är ju svårt att veta hur mycket som är lögn i polisens egna rapport. Te x lär det ju knappast va övertalning om skadeverkningarna som fick killen sluta sälja.

Nej inte att den fanns och kallades för just det. Men det är ju den jag menar...

Det fanns alltså en sådan lag. Det var det jag hade för mig att jag hört tals om..

.
Citera
2012-05-16, 17:29
Medlem
TuffShizzs avatar
Ursäkta, jag var på skitkass humör i morse... Å man kan bli galen på flashback ibland. Men vi älskar skiten allihop
Citera
2012-05-24, 00:54
Medlem
TomiXIIs avatar
Finns ett sätt som alltid fungerar i princip, men det är dyrt dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in