• 2
  • 3
2012-07-12, 20:58
Medlem
hydracrucibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicephorus
Välkommen till "vi gillar olika" - verkligheten....

Må varit så förr i tiden.
Nu är det "håll käft och håll med oss i våra PK åsikter".

Sen varför Macworld stänger kommentatorsfältet är simpelt för att de inte vill ha några icke-PK människor kommenterandes något "så hemskt" som egna åsikter.
Välkommen till mediavärlden, där åsikter är trams och indoktrinering är bra för dig.
Citera
2012-07-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rehyptol
Aha okej så problem som finns i olika "islam-länder" kan simplifieras till endast religion. Roligt att höra hur ensidiga folk kan vara.
Det här är ett argument som många för fram i ren okunskap.
Vad de fleta inte betänker är att vi ser på det hela med ett svenskt sekulariserat perspektiv. I Sverige är det väldigt lätt att göra åtskillnad mellan religiösa företeelser och politiska dito, MEN om man tittar på hur det ser ut i många andra länder så är religionen, kulturen och statsskicket så tätt sammanvävda att det det inte går att separera dem. Isalm är i många länder så integrerat i kulturen att det i praktiken är samma sak. Tyvärr har vi lite svårt att föreställa oss att det kan vara så då vi är bortskämda med demokrati och religionsfrihet. frågan man kan ställa sig är om det är en våldsam religion som föder en våldsam kultur - eller tvärt om. Hur som helst så när de varandra.
/m
Citera
2012-07-16, 15:08
Medlem
ThePuppetMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freezcore
om han menar att vi ska förstå att det är en kvinnoförtryckande, diskriminerande, hatisk och frihetskränkande religion så är det ju kanon, men tonen i artikeln verkar inte vara lagd åt det hållet.

Precis som nationalism med andra ord.

OnT

Jag blir seriöst mäktigt trött på alla trådar i Censur och yttrandefrihets forumet. Det är alltid någon som gör en hönsfarm av en fjäder så fort ett internetforum eller en dagstidning tar bort kommentarsfält. Jag hoppas för din egen skull, TS, att du inte är äldre än nitton år.

MacWorld är en privatägd-tidning och de har absolut ingen skyldighet att ha ett kommentarsfält. Ännu mindre skyldigheter att publicera kommentarer som "Vad fan jävla PK-fitta islam är en terroristorganisation för i helvete"

Yttrandefrihet innebär inte att du har rätt att stå på torget med en megafon och skrika ut dina åsikter. Yttrandefrihet innebär inte heller att du kan kräva att alla medier ska förse dig med rätten att yttra sig på deras forum. Jag är 100% säker på att en nättidning som nationell.nu även de skulle ta bort kommentarer om det blev ett överflöd av vänsteranhängare som enbart uttryckte sin avsky mot det som skrevs.

Yttrandefriheten innebär att du har rätt till vilka åsikter du vill. Du ska även ha rätt att uttrycka dem utan repressalier om du skulle bli kastad i fängelse för att du påstår att islam är en skitreligion så är det ett brott mot yttrandefriheten.

Censur innebär när staten tar bort åsikter som anses vara obehagliga. Enligt vår demokrati har även företag rätt att ta politisk ställning, att MacWorld förbjuder inavlade åsikter om islam på sitt kommentarsfält är inte konstigare än att Nationell idag inte säljer annonser till Expo.

Det finns inget som hindrar dig att starta en nättidning som tar ställning mot islam, för nationalism eller vad du nu strävar efter.

P.S ja, jag vet att det kommer att komma en kommentar om lagen om hets mot folkgrupp, och jag håller med om det är en dålig lag. All form av kritik mot islam, invandring, homosexuella etc faller dock inte in under den lagen.
Senast redigerad av ThePuppetMaster 2012-07-16 kl. 15:15.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in