Citat:
Ursprungligen postat av pickelhaupt
individen behöver inte ha något fel eller problem för att få hjälp av socialtjänsten. Man hjälper liksom inte bara missbrukare misshandelsoffer eller gamla och funktionshindrade. Har inte alla lika rätt enligt socialtjänstlagen till hjälp? Om min son far illa hemma hos sin mor och dom måste flytta honom till mig, men det visar sig att jag bor i en kartong, ska dom inte hjälpa mig då? Dom säger vackra ord om allt för barnets bästa. Då ska det väl vara så? Det måste ju kunna uppstå situationer i livet då det blir svårt att ordna vissa saker på egen hand och vad är då socialtjänsten till för?
Nu har det ju framkommit att du inte bor i en kartong, så man kan inte riktigt göra den jämförelsen.
För övrigt så har du ju fast arbete och säger själv att du är skötsam. Jag antar att det innebär bra referenser från hyresvärdar (både nuvarande hyresvärd och eventuellt tidigare hyresvärdar), inga betalningsanmärkningar eller skulder etc. Det brukar vara någorlunda lätt för sådana personer att få tag på lägenhet. Det kan ta tid, men det är ändå lättare jämfört med alla andra.
Socialtjänsten hjälper bara folk som är i en akut situation med boende. Ens bostad kanske har brunnit ner, man har blivit utslängd av föräldrarna, är hemlös/riskerar att vräkas eller behöver boende av andra skäl. Du har boende nu, även om det inte är den bästa lösningen
Det finns andra personer som bor i en etta. Ofta är det sambos eller vänner, men far + son kan nog klara av det. Speciellt om det bara är en tillfällig lösning under tiden man letar efter större bostad. Man kan tex skaffa gästsäng eller en uppblåsbar madrass som används under nätterna, men kan plockas undan på dagstid. Eller skaffa bäddsoffa. Finns kreativa lösningar på förvaringsmöjligheter och matmöjligheter och annat också, trots att det handlar om en etta på 30 kvadrat.
Du behöver inte bara se problemen och sedan kräva att socialtjänsten fixar fram en bostad omedelbart till dig. Du som är förälder har ett eget ansvar. Om det så krävs att ni båda bor tillfälligt i en liten etta tills du har hittat en större bostad, så får det bli så. Socialtjänsten i många kommuner kan nämligen inte trolla fram stora lägenheter hursomhelst och fort som möjligt, så du kan inte kräva sådan hjälp.