Citat:
Ursprungligen postat av
AndersM79
1. Plåten är rumstempererad. Lägger på allt från början, och sätter in den i 'standard-slitsen' (mitten) av ugnen.
2. Det fungerade fint när mor-å-far gjorde så, så jag tror inte dey är ugnen utan propoetionerna i receptet som spökar, för degen är inte som jag minns den från barndomen.
3. Den känns ganska torr och grynig när jag blandat ihop den (innan jäsning), och efter jäsningen sjunker den liksom ihop av sig själv...
För mycket mjöl? För lite vatten?
1. Hm, redan här ser jag ett misstag. Plåten bör vara het redan från början för att kunna förkorta tillagningen och ge degen en snabb yta underifrån. I ditt fall så tar det så lång tid att få färg på degen (eftersom plåten är kall) att bottnen i sin helhet blir uttorkad.
2. Olika värmekällor och tekniker ger olika slutresultat. Du bör nog tänka efter noga hur exakt din mormor gjorde.
3. Så skall degen inte kännas. Prova med att skapa en fördeg av 1/3 mjöl av den slutgiltiga mängden, vatten, lite socker, neutral olja, jäst och salt. Tillför saltet allra sist. Fördegen skall ha en konsistens lösare än den hos pannkakor.
När fördegen har jäst under plastfolie i ca 40 minuter så bör den bubbla rejält. Dutta då i mjöl i omgångar och knåda igenom tills du har en smidig deg. Fall inte för frestelsen att slänga i för mycket på en gång.
Pizzadeg handlar trots allt inte om traditionellt bröd. Du behöver således inte vara lika noga med att knåda i tiotals minuter. Att få ihop degen räcker. Den skall dock kännas smidig!
Låt jäsa igen tills den dubblat sin storlek. Kavla sedan ut eller tryck ut degen till önskad form, och lägg på ingredienserna, samt smeta på tomatsåsen.
När det gäller tomatsås så går jag inte in på detaljer, det finns otaliga varianter och man bör testa sig fram i fråga om smak och konsistens. Personligen kör jag på tomatpuré, valnötsolja, salt, pyttelite sirap, sv peppar, vitlökspulver, lite W-sås, samt Sriracha (liten mängd).
Sedan lägger du på mozzarella riven i mindre bitar, därefter strimlad skinka, champinjoner och slutligen cheddar (en variant på Capricciosa).
När jag lagar pizza så bryr jag mig inte om stenar eller upphettad ugnsplåt. Jag värmer ugnen till 225 grader C på över och undervärme, och placerar pizzan på ett gammaldags siliconpapper (inte den tjocka varianten!). Därefter för jag över pizzan direkt på bottnen av själva ugnen. När osten har smält efter ca 6-7 minuter så är pizzan färdig. Den har då en krispig botten som dock övergår i saftighet en bit upp i tjockleken. Min pizzadeg är lite drygt 3 mm tjock när jag lägger in pizzan i ugnen.
~Paul~