• 2
  • 3
2016-08-20, 20:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Jag använder vanlig smord bakplåt i vanlig ugn med över- och undervärme.
Det är samma recept som mor-å-far använde när jag var liten, och då blev degen pösig och god, men nu blir det som sagt kex...
Nu blir det en tja eller två faktiskt gissningar, men jag antar att du har i plåten i ugnen och uppvärmd, när du petar i pizzan så slå över till bara övervärme och kanske sänk tiden en aning, kan göras genom att gå över på grill så toppen får sitt men degen inte blir mer bakad än den behöver.

Men du säger att degen är hård redan från början, det skall den nog inte vara/upplevas som. Grundproblemet kan vara degen i sig och inte hur du hanterar den efteråt. Morsan min hade recept men gick likförbaskat på känn när hon lagade nåt. Lite för lös eller för hård så korrigerades det - receptet var mer vägledande än styrande.

Tänk på hur man gör plättar/pannkakor. Det är mer känsla än exakta mått.
2016-08-20, 20:41
Medlem
Citat:
I stort sett identiskt med mitt 'ärvda' recept, enda skillnaden är att jag skippar saltet då jag brukar ha ansjovis och oliver på, och då det blir det lite för salt.

Men jag har dock dett problem: Degen är svår att baka ut, och blir ofta hård efter bakningen! (10 min i så-hett-det-går, 275°c). Riktigt kex-krispig blir den, och det vill jag ju inte.

Några idéer eller förslag?

Ha i mer vatten, degen ska vara precis på gränsen till "för kladdig"... är den för lättarbetad sas... så kommer den förvandlas till trolldeg i ugnen...

Mvh
2016-08-21, 01:51
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK. Fler frågor.

Låter du plåten att bli het först innan du lägger på pizzan? Vilket läge i ugnen använder du? Längst ner eller i mitten eller till och med högst upp? Bakar du bottnen först och lägger på de andra ingredienserna sedan eller lägger du på allt från början?

Hur tjock är din pizzabotten?

~Paul~

Plåten är rumstempererad. Lägger på allt från början, och sätter in den i 'standard-slitsen' (mitten) av ugnen.

Det fungerade fint när mor-å-far gjorde så, så jag tror inte dey är ugnen utan propoetionerna i receptet som spökar, för degen är inte som jag minns den från barndomen.

Den känns ganska torr och grynig när jag blandat ihop den (innan jäsning), och efter jäsningen sjunker den liksom ihop av sig själv...

För mycket mjöl? För lite vatten?
2016-08-21, 02:52
Medlem
Citat:
Plåten är rumstempererad. Lägger på allt från början, och sätter in den i 'standard-slitsen' (mitten) av ugnen.

Det fungerade fint när mor-å-far gjorde så, så jag tror inte dey är ugnen utan propoetionerna i receptet som spökar, för degen är inte som jag minns den från barndomen.

Den känns ganska torr och grynig när jag blandat ihop den (innan jäsning), och efter jäsningen sjunker den liksom ihop av sig själv...

För lite vatten... torr och grynig säger du... så ska den inte vara helt enkelt..

Mvh
2016-08-21, 16:23
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
För lite vatten... torr och grynig säger du... så ska den inte vara helt enkelt..

Mvh

Får prova i veckan med lite mer vatten. kanske lite mindre mjöl också, då 8 dl även ska vara till utbakningen - hur mycket det nu räknas gå åt till detta...
2016-08-21, 17:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Plåten är rumstempererad. Lägger på allt från början, och sätter in den i 'standard-slitsen' (mitten) av ugnen.

2. Det fungerade fint när mor-å-far gjorde så, så jag tror inte dey är ugnen utan propoetionerna i receptet som spökar, för degen är inte som jag minns den från barndomen.

3. Den känns ganska torr och grynig när jag blandat ihop den (innan jäsning), och efter jäsningen sjunker den liksom ihop av sig själv...

1. Hm, redan här ser jag ett misstag. Plåten bör vara het redan från början för att kunna förkorta tillagningen och ge degen en snabb yta underifrån. I ditt fall så tar det så lång tid att få färg på degen (eftersom plåten är kall) att bottnen i sin helhet blir uttorkad.

2. Olika värmekällor och tekniker ger olika slutresultat. Du bör nog tänka efter noga hur exakt din mormor gjorde.

3. Så skall degen inte kännas. Prova med att skapa en fördeg av 1/3 mjöl av den slutgiltiga mängden, vatten, lite socker, neutral olja, jäst och salt. Tillför saltet allra sist. Fördegen skall ha en konsistens lösare än den hos pannkakor.

När fördegen har jäst under plastfolie i ca 40 minuter så bör den bubbla rejält. Dutta då i mjöl i omgångar och knåda igenom tills du har en smidig deg. Fall inte för frestelsen att slänga i för mycket på en gång.

Pizzadeg handlar trots allt inte om traditionellt bröd. Du behöver således inte vara lika noga med att knåda i tiotals minuter. Att få ihop degen räcker. Den skall dock kännas smidig!

Låt jäsa igen tills den dubblat sin storlek. Kavla sedan ut eller tryck ut degen till önskad form, och lägg på ingredienserna, samt smeta på tomatsåsen.

När det gäller tomatsås så går jag inte in på detaljer, det finns otaliga varianter och man bör testa sig fram i fråga om smak och konsistens. Personligen kör jag på tomatpuré, valnötsolja, salt, pyttelite sirap, sv peppar, vitlökspulver, lite W-sås, samt Sriracha (liten mängd).

Sedan lägger du på mozzarella riven i mindre bitar, därefter strimlad skinka, champinjoner och slutligen cheddar (en variant på Capricciosa).

När jag lagar pizza så bryr jag mig inte om stenar eller upphettad ugnsplåt. Jag värmer ugnen till 225 grader C på över och undervärme, och placerar pizzan på ett gammaldags siliconpapper (inte den tjocka varianten!). Därefter för jag över pizzan direkt på bottnen av själva ugnen. När osten har smält efter ca 6-7 minuter så är pizzan färdig. Den har då en krispig botten som dock övergår i saftighet en bit upp i tjockleken. Min pizzadeg är lite drygt 3 mm tjock när jag lägger in pizzan i ugnen.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2016-08-21 kl. 17:13.
2016-08-22, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Hm, redan här ser jag ett misstag. Plåten bör vara het redan från början för att kunna förkorta tillagningen och ge degen en snabb yta underifrån. I ditt fall så tar det så lång tid att få färg på degen (eftersom plåten är kall) att bottnen i sin helhet blir uttorkad.

2. Olika värmekällor och tekniker ger olika slutresultat. Du bör nog tänka efter noga hur exakt din mormor gjorde.

3. Så skall degen inte kännas. Prova med att skapa en fördeg av 1/3 mjöl av den slutgiltiga mängden, vatten, lite socker, neutral olja, jäst och salt. Tillför saltet allra sist. Fördegen skall ha en konsistens lösare än den hos pannkakor.

När fördegen har jäst under plastfolie i ca 40 minuter så bör den bubbla rejält. Dutta då i mjöl i omgångar och knåda igenom tills du har en smidig deg. Fall inte för frestelsen att slänga i för mycket på en gång.

Pizzadeg handlar trots allt inte om traditionellt bröd. Du behöver således inte vara lika noga med att knåda i tiotals minuter. Att få ihop degen räcker. Den skall dock kännas smidig!

Låt jäsa igen tills den dubblat sin storlek. Kavla sedan ut eller tryck ut degen till önskad form, och lägg på ingredienserna, samt smeta på tomatsåsen.

När det gäller tomatsås så går jag inte in på detaljer, det finns otaliga varianter och man bör testa sig fram i fråga om smak och konsistens. Personligen kör jag på tomatpuré, valnötsolja, salt, pyttelite sirap, sv peppar, vitlökspulver, lite W-sås, samt Sriracha (liten mängd).

Sedan lägger du på mozzarella riven i mindre bitar, därefter strimlad skinka, champinjoner och slutligen cheddar (en variant på Capricciosa).

När jag lagar pizza så bryr jag mig inte om stenar eller upphettad ugnsplåt. Jag värmer ugnen till 225 grader C på över och undervärme, och placerar pizzan på ett gammaldags siliconpapper (inte den tjocka varianten!). Därefter för jag över pizzan direkt på bottnen av själva ugnen. När osten har smält efter ca 6-7 minuter så är pizzan färdig. Den har då en krispig botten som dock övergår i saftighet en bit upp i tjockleken. Min pizzadeg är lite drygt 3 mm tjock när jag lägger in pizzan i ugnen.

~Paul~

Hörredu.. det var en riktigt bra ide att lägga pizzan på botten av ugnen sådär... själv har jag pizzasten och spade.. men det kan ju hända att det blir ett pizzabak hos mågon bekant som inte har det.. skulle det isf funka med vanligt smörpapper?

Även den deg du beskriver verkar intressant för övrigt..

Mvh
2016-08-22, 09:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
1. det var en riktigt bra ide att lägga pizzan på botten av ugnen sådär... själv har jag pizzasten och spade..

2. men det kan ju hända att det blir ett pizzabak hos mågon bekant som inte har det.. skulle det isf funka med vanligt smörpapper?

3. Även den deg du beskriver verkar intressant för övrigt..
1. Pizzasten och spade i all ära men det är onödigt krångligt. Jag lyfter helt resolut pizzan med hjälp av själva siliconet, slänger ned den på botten och på samma sätt tar ut den igen när pizzan är färdig.

En annan fördel är att jag kan baka pizza i alla storlekar, även de som är avsevärt större än diametern på bakstenen .

2. Det vanliga pappret funkar men blir bränt och därför inte återanvändningsbart. Det smular sig när man skall ta ut pizzan, vilket dock spelar mindre roll. Man kan ju använda typ en stekspade eller något annat verktyg för att få ut pizzan.

3. Tack. Det är dock en tämligen vanlig deg. Bl a så kör Jan Hedh en variant på den.

~Paul~

PS Måste korrigera det gamla inlägget något. Jag smetar förstås på tomatsåsen innan jag lägger på alla andra ingredienser!
Senast redigerad av dePaul 2016-08-22 kl. 09:32.
2016-08-23, 13:54
Medlem
Jag kör på högsta möjliga temperatur, på en baksten eller direkt på en plåt som fått stå i värmen en halvtimme minst. Blir riktigt bra, har varmluftsugn som går upp till 300 grader hemma.

Ett trick med degen är att kalljäsa den, jag kör min i kylskåpet i 24 timmar.

500 g jäst, 3 dl vatten, 6 g torrjäst, 3 msk olivolja, 1/2 msk salt, 2 tsk socker.

Sen pressar jag ut den istället för att kavla, då blir den mindre "elastisk" och krymper inte ihop lika mycket som om man kavlar den.

Tomatsåsen är ju superviktig, och jag tycker man får ut en fin smak om man tryckkokar den och mixar i lite soltorkade tomater.

Salt på toppen, och inte alltför mycket ost. Tar man för mycket så tycker jag den tynger ner botten för mycket.

Är ju också fantastiskt att köra den i grillen, för att få lite rökton på den. Då brukar jag ha lite extra olja på toppen, tycker det gör att man får in mer rökig smak när det är lite fett på toppen.
Senast redigerad av hobbykock 2016-08-23 kl. 13:58. Anledning: glömde signatur
2016-08-24, 02:23
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbykock
Jag kör på högsta möjliga temperatur, på en baksten eller direkt på en plåt som fått stå i värmen en halvtimme minst. Blir riktigt bra, har varmluftsugn som går upp till 300 grader hemma.

Ett trick med degen är att kalljäsa den, jag kör min i kylskåpet i 24 timmar.

500 g jäst, 3 dl vatten, 6 g torrjäst, 3 msk olivolja, 1/2 msk salt, 2 tsk socker.

Sen pressar jag ut den istället för att kavla, då blir den mindre "elastisk" och krymper inte ihop lika mycket som om man kavlar den.

Tomatsåsen är ju superviktig, och jag tycker man får ut en fin smak om man tryckkokar den och mixar i lite soltorkade tomater.

Salt på toppen, och inte alltför mycket ost. Tar man för mycket så tycker jag den tynger ner botten för mycket.

Är ju också fantastiskt att köra den i grillen, för att få lite rökton på den. Då brukar jag ha lite extra olja på toppen, tycker det gör att man får in mer rökig smak när det är lite fett på toppen.

Det var en jäkla massa jäst...
2016-08-24, 11:21
Moderator
Evil Eds avatar
Håll er till Den stora tråden om pizza: (FB) Den stora tråden om pizzor. (ALLA inlägg om godaste pizzan, bästa degen osv.).

Denna tråd låses.

/mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in