2012-05-15, 10:59
Medlem
Cupcake86s avatar
Hej!

Har köpt en Fiat Uno 90, som inte har någon stereo. Vill installera en. Men på verkstaden sa de att det kanske måste finnas någon speciell adapter för just den bilmodellen i bilen. Hur hittar jag den?
Samt så vet jag inte om det finns några högtalare i bilen, hur hittar jag dem?

När jag nu ska be dem installera stereon, är det några fler kablar, eller andra delar jag måste köpa med och ge till dem...?

Ursäkta mina noll koll-frågor, men jag vet verkligen INGENTING.

Tacksam för svar
Citera
2012-05-15, 11:26
Medlem
Du ser ju i dörrarna om det är högtalare etc. och vill du ha en stereo. koppla skiten till batteriet + och - polerna som vanligt, med en säkring . sen högtalarna till stereon, svårare än så är det inte, dom kablarna han kan prata om är säkert ISO kontakter, som är färdiga kopplingar som startar stereon när du startar bilen, antenn osv. bara att fråga i en verkstad
Citera
2012-05-15, 11:28
Medlem
Cupcake86s avatar
Men om det inte finns högtalare redan, då måste jag alltså köpa externa?
Citera
2012-05-15, 11:31
Bannlyst
Vet du inget om ämnet avstå då från att försöka installera något, det kan sluta med kabelbrand och du blir utan bil också
Citera
2012-05-15, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cupcake86
Men om det inte finns högtalare redan, då måste jag alltså köpa externa?

Ja, men troligen finns det någon form av högtalare i bilen
Citera
2012-05-15, 11:55
Medlem
Erk Swedes avatar
Måste väl finnas typ högtalar galler om bilen kan utrustas med stereo från början.
bara ta bort eventellt galler och kolla under om det sitter någon högtalare där.
Har det aldrig varit stereo i bilen är det nog knappast troligt att det är högtalare där.
men däremot torde det vara framdraget högtalarkablar o dyl.
mellan stereon du köper och kablarna i bilen kan det behövas en monteringssats,eljest får man tillverka själv genom att klippa och löda.
Citera
2012-05-15, 12:50
Medlem
provocative77s avatar
Om inte första ägaren valde bort högtalare i bilen så finns det standardhögtalare. En bil monteras på lina o blir dyrare om man väljer bort standardsaker då det krävs ett avsteg från linan.
Min gamla arbetsgivare skulle köpa ny lastbil o ville inte att hans anställda skulle lyssna på radio utan jobba. Att montera bort stereon skulle kosta 10 000kr så den dumsnäåle fan lät sina anställda lyssna på radio trotts allt.
Finns det nu adaptrar att köpa till bilen så fanns det även högtalare med från fabrik.
Citera
2012-05-15, 13:05
Medlem
Om det sitter galler, bänd upp det och kolla om det sitter högtalare där. Ifall det inte gör det och du måste dra kablar till alla dörrar (eller var du vill ha högtalarna) och dessutom dra alla kablar till stereon verkar det vara ovärt! En fiat uno får nog inte så bra ljud hur du än gör pga dålig isolering. Det blir dyrt om dom ska göra allt åt dig på verkstad. Finns redan högtalare är det värt att montera stereo
Citera
2012-05-15, 14:26
Medlem
tamvildings avatar
Mitt råd är: Gå till biltema och köp billig stereo och billiga högtalare, koppla in själv och lär dig något på vägen! Du kommer vara stolt över dig själv när du lyckats.

Det står ganska utförligt på varje kabel bakom stereon vad du ska koppla dessa till. Du behöver en voltmeter så du kan mäta vilken + kabel som går på tändning och vilken + som är konstant samt mäta fram jord. Första gången jag gjorde det tog det en timme för jag kunde inte engelska och förstod inte vad memory kabeln var till för så jag struntade i den. Visade sig att den skulle ligga på konstant ström. + på tändning och earth på jord (-).
Att dra högtalarkabel är det krångligaste om man vill ha det snyggt. Det fanns inte högtalare bak i fiat uno orginal på den jag hade (uno 45 -87). Minns inte hur det var fram men jag kopplade in bakhögtalare minns jag, var dock inte så noga med den bilen så jag la högtalarkabeln mellan sätena bara ganska synligt förbi handbromsen och under baksätet.

Lycka till! Första gången ska man inte vara så seriös! Bättre att bara lära sig funktion och kunskap.
Citera
2012-05-15, 15:23
Medlem
lillaliljas avatar
Det med bäst resultat är att åka till en butik och be dessa installera allt. Problemet är att det blir dyrt.

Det billigaste är att du gör allt själv. Antar att du bara vill ha så att du kan lyssna lite på radio etc? Stereon behöver tre saker för att fungera, en till jord, en till batteri+ med säkring och en till tändningsström. Sedan ska högtalarna kopplas in, de sätter du på left/right/front/rear på stereon, inga mysterier där inte. Jag skulle köpt coaxialer och satt in, det blir enklast med hyfsat ljud. Vad är din budget?
Citera
2012-05-15, 15:25
Medlem
lillaliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tamvilding
Mitt råd är: Gå till biltema och köp billig stereo och billiga högtalare, koppla in själv och lär dig något på vägen! Du kommer vara stolt över dig själv när du lyckats.

Det står ganska utförligt på varje kabel bakom stereon vad du ska koppla dessa till. Du behöver en voltmeter så du kan mäta vilken + kabel som går på tändning och vilken + som är konstant samt mäta fram jord. Första gången jag gjorde det tog det en timme för jag kunde inte engelska och förstod inte vad memory kabeln var till för så jag struntade i den. Visade sig att den skulle ligga på konstant ström. + på tändning och earth på jord (-).
Att dra högtalarkabel är det krångligaste om man vill ha det snyggt. Det fanns inte högtalare bak i fiat uno orginal på den jag hade (uno 45 -87). Minns inte hur det var fram men jag kopplade in bakhögtalare minns jag, var dock inte så noga med den bilen så jag la högtalarkabeln mellan sätena bara ganska synligt förbi handbromsen och under baksätet.

Lycka till! Första gången ska man inte vara så seriös! Bättre att bara lära sig funktion och kunskap.

Brukar även stå Ground.
Det andra fetmarkerade gör att jag tvivlar starkt på att du ska rekommendera någonting rörande bilstereo till någon över huvud taget. Är han inte seriös kan han få kortslutning och bilen brinner upp, i värsta fall med följden att någon dör. Har han tur i oturen bränner han bara stereon/högtalarna. Antingen gör man det rätt eller så låter man bli.
Citera
2012-05-15, 15:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Tips 1
Ta hjälp av någon bil och elintresserad kompis. Brukar inte vara svårt att installera på en äldre bil då det finns minimalt med elektronik i dom.

Tips 2
Kolla i instrumentbrädan efter ett utrymme som ser ut att passa till en bilstereo. Ta bort täckplattan och se om det finns några kablar. Förr i tiden använde man standard iso don så har du tur finns det ett sådant bakom. Kolla i dörrarna om det finns uttag som ser ut att passa högtalare, galler, hål eller det kanske t.om. sitter ett par högtalare där.

Tips 3
När du köper bilstereon kolla om du behöver en iso adapter och en monteringsram som passar din bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in